Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

3 Reacties
ipadcat

2013: Dan eindelijk het jaar van mobile?

Door: | november 4, 2013

TravConnect is een mooi initiatief waar Zoover zich graag bij aansluit. Onze branche is al jaren in beweging en dat zal ook de komende jaren zo blijven. Het snel kunnen sturen van je businessmodel en het mee kunnen gaan met de laatste ontwikkelingen zijn essentieel. Dit vergt hele andere vaardigheden van mensen die werkzaam zijn in de reisbranche. Er zijn een hoop nieuwe disciplines bijgekomen, SEO en SEA specialisten, Social media en Webcare teams, UX- engineers (user experience), specialisten in automated trading, (mobile) app developpers en zo kunnen we nog wel even door gaan.

Young Potentials

Dit vergt een hele andere benadering van de structuur van een gemiddeld reisbedrijf. Wij zijn ook op zoek naar andere talenten die niet eens per se een enorme ervaring in de reiswereld hoeven te hebben. Aan de andere kant moet er wel een goed gevoel zijn met het reisproduct. Het is daarom goed dat TravConnect zich gaat toeleggen op de Young Professionals, de nieuwe generatie reismanagers. Ik zou ze graag Young Potentials willen noemen. Deze groep uit de generatie Y zijn digital natives.

26 miljard

Dit brengt mij bij de vraagstelling van dit artikel. Is 2013 dan eindelijk het jaar van de mobile geworden? Het antwoord is vrij eenvoudig: ja! Al jaren wordt er in de markt geroepen dat het dat lopende jaar absoluut de doorbraak zou zijn voor mobile. Echter dit heeft tot 2013 geduurd maar nu is er geen houden meer aan en in razend tempo verschuift traffic van desktop via tablet naar mobile. De laatste twee vormen de combinatie van de toekomst. De nieuwe generatie reizigers zal straks bijna niet meer achter een (ouderwetse) desktop zitten. In de Nederlandse markt wordt de nog altijd populaire pakketreis van achter de vaste computer geboekt; echter, de tablet rukt op en zal snel een dominante positie innemen. Naar verwachting van Expedia zal in 2014 al $ 26 miljard aan omzet gegenereerd worden via het mobiele kanaal’

All-devices

Een veel gebruikte term dezer dagen; “all devices”. Er zijn inmiddels 3 belangrijke stromen van traffic en omzet; desktop, tablet en smartphone. Heel belangrijk om deze separaat te monitoren en bij te sturen. Vaak is een aanpassing van het business model noodzakelijk. Bij het zusje van Zoover, weeronline.nl, zien wij dat traffic over de devices tablet en smartphone inmiddels belangrijker is geworden dan de desktop maar ook bij Zoover zien we een indrukwekkende groei.

Mobile First?

Veel start-ups werken daarom vanuit het mobile-first principe. Via een goed werkende app wordt vervolgens een tablet en desktop versie ontwikkeld. Daarbij staat een ultieme user experience voorop. Zoals al eerder aangehaald blijft de desktop op dit moment nog de grootste conversiemaker voor vakanties maar dit gaat snel veranderen. Zorg dat je bij nieuwe ontwikkelingen het mobiele stuk mee neemt in de requirements. De mobiele revolutie is pas net begonnen….

Deel dit artikel

Comments

  1. Jeroen van Velzen

    Geen speld tussen te krijgen; we need more Preacher Men!

  2. Ruud de Meer

    Ik vraag me af in hoeverre de wens hier de vader van de gedachte is? Het boeken van een reis vanaf een telefoonschermpje is helemaal niet praktisch en bovendien zijn de meeste boekingen geen impulsaankopen. Daarom is het bekijken van een weerberichtje niet te vergelijken met het boeken van een reis. En natuurlijk is er een verschuiving van desktop via laptop naar tablet maar als met ‘mobile’ een telefoonscherm wordt bedoeld, zeg ik: ik geloof er niets van dat de klant en-masse reizen gaat boeken via ‘mobile’

    • Stephan Bosman

      Het boeken van een pakketreis via een smartphone zal zeker in de huidige vorm van pakketreizen niet direct een enorme vlucht nemen. In mijn artikel doel ik ook met name op de tablet. Echter voor flight- en hotelonly producten neemt het aantal boekingen via smartphone enorm toe. En ook voor de “pakketreis” van de toekomst (dynamic packaging) verwacht ik toch een aandeel voor de smartphone als boekingsdevice. Laten wij kijken wat 2014 ons gaat brengen.

Reacties