Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
2014 data e-commerce

2014: Een jaar vol Data, Context en Device

Door: | januari 6, 2014

Het afgelopen jaar hebben we een aantal interessante ontwikkelingen gezien in het e-commerce landschap. Denk aan het serveren van content op basis van device, Google’s nieuwe algoritme Hummingbird en natuurlijk Big Data. In het aankomende jaar gaan veel van deze trends zich verder ontwikkelen.


Big data

Big data, was toch één van de buzz-woorden van 2013. Er werd veel over geschreven en veel over gesproken. Het daadwerkelijk toepassen werd echter alleen door de grote e-tailers gedaan. In 2014 zien we dan ook dat Big Data meer en meer toegepast gaat worden binnen het e-commerce landschap. En dat is natuurlijk niet vreemd als je nagaat dat e-commerce altijd data-driven hoort te zijn.

Binnen de reisbranche liggen er legio mogelijkheden. Natuurlijk hebben we de loyale klanten waar we data van bezitten en waar we gericht op in kunnen zetten met gepersonaliseerde content en aanbiedingen. Maar we moeten ook de meer koopjes gerichte klanten kunnen benaderen. En degene die last minute, of zelfs last second willen vertrekken. Kijk naar de mogelijkheden om data te verzamelen van bezoekers of prospects die je nog niet echt kent. Een goed voorbeeld vind ik VakantieMatch van VakantieXperts en in zekere zin de VakantieMix van D-reizen. Met deze data ‘ken’ je de bezoeker nog niet, maar kan je hem al wel gerichter en relevanter benaderen. Zowel via je kanalen als via je website.

 

C-Commerce

Met C-Commerce, of Contextual Commerce, gaat relevantie een steeds grotere rol spelen in het e-commerce landschap. Dit door hyper gepersonaliseerde pagina’s een volledig afgestemde aanbieding aan je klant te tonen. Wanneer we op een travelsite zoeken naar een vakantie of reis gebruiken we veelal de onsite search. Op basis van keywords worden een aantal resultaten getoond. De kwaliteit van deze zoekresultaten is afhankelijk van het tonen en ranken van de gebruikte search tool onsite.

Met Google’s Hummingbird update wordt geprobeerd een betere relatie tussen zoekresultaten en hun relevantie te vinden, om deze vervolgens (op basis van de zoekopdracht) aan de gebruiker te serveren. Door de relatie tussen diverse contentbronnen beter te begrijpen, levert dit meer relevante zoekresultaten op.

Denk aan vragen als ‘Toon mij 3 Europese landen waar het in juni minimaal 25 graden is’. Wanneer je aan deze zoekopdrachten kan voldoen (ingevoerd of ingesproken) liggen er zeer veel mogelijkheden, zeker met de multiple-screen belevenis van de gebruiker in het achterhoofd.

 

M-Commerce

Er worden steeds meer devices gebruikt door consumenten om een taak te voltooien. Dit jaar gaat het alleen maar belangrijker worden om aan de vraag van de cross-screen bezoeker te voldoen.

Welke rol neemt mobiel in binnen de multi/omni channel reis van je bezoeker (en hoe integreer je dit binnen je strategie)? Hoe volg ik deze reis over de verschillende devices? Waar liggen verbeteringen inzake de user experience? Stap ik over van responsive webdesign naar een mobiele site of voldoet dynamic serving? En hoe richt ik dit dan SEO-technisch in?

Volop kansen voor iedere organisatie! Zeker met een uitrol van het 4G netwerk dat heel veel voordelen gaat bieden inzake de user experience. Wederom speelt de interpretatie van je data hierin een belangrijke rol.

Kortom, 2014 belooft weer een heel interessant jaar te worden. Via deze weg wil ik iedereen een gezond, ondernemend en innovatief 2014 wensen. Mijn tip! Adjust, and go play the game!

 

Deel dit artikel

Reacties