Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie
beeld blog Tijn

8 (on)zinnige zakenreis trends

Door: | september 3, 2014

Het wemelt van de trends in de zakelijke reiswereld. De belangrijkste is dat de hotellerie heeft ontdekt wat de airline-industrie al jaren door heeft: (verborgen) toeslagen spekken de kas. In Amerika zijn de verdiensten aan fees & surcharges in tien jaar tijd gestegen van 1,2 naar 2,25 miljard dollar!  Kopje koffie in de kamer: kassa, 5 euro. Uurtje later weg van de kamer, ka-tsjinggg 30 euro. Parkeren? Betalen! Room service? Bestel een broodje gezond à 10 euro van het room service menu en betaal desondanks 5 euro room service-toeslag. Steeds vaker moet extra worden worden verdiend aan de mannen met rolkoffer en de vrouwen in pak. Laten we eens een blik werpen op enkele (on)zinnige trends.

 

1. Toeslagellende 1: Hou het helder

 

Fair enough, hotels moeten ook wat verdienen. Maar lang niet altijd duidelijk: waar betaal je voor? En wat hoort erbij? Ergste: flesje merkwater op de kamer, soms gratis, soms niet, en in die gevallen niet altijd duidelijk gecommuniceerd. Ik waag te betwijfelen of dat gebrek aan duidelijkheid altijd wel zo per ongeluk is. Irriteer de zakenreiziger niet…

 

2. I fought the law…

 

Een zeer hinderlijke trends zijn boetes in hotel. De bekendste: de 200 dollar roken boete. ‘Als we hebben gemerkt dat u heeft gerookt, zetten we 200 dollar op de rekening’. Verzin wat anders dan een dreigement, de hard core roker trekt zich er toch niets van aan. Want die vertelde me laatst de oplossing: voor twintig dollar het kamermeisje omkopen. De meest irritante boete: ‘verliest u deze key card (handdoekkaart), dan zijn we genoodzaakt 25 euro te rekenen’…een ridicule markup voor een plastic kaartje. En sowieso moet je als hotelier – veiligheidsmaatregelen uitgezonderd – vriendelijke gastheer/dame zijn, niet de strenge schoolmeester.

 

3. I am too sexy for my shirt, too sexy

 

De allermooiste nieuwe foute trend is dat de meest sexy der hotelbars nu beginnen met een minimum bedrag dat er moet uitgeven aan de bar. Bij The Wellesly in het chique Londense Knightbridge moet je na 16uur minimaal 25 pond uitgeven als je een drankje wil doen. Ook als je meer één glaasje water wil. En zo gebeurde… Een gast moest honderd euro betalen voor drie glaasjes water. AU! Een domme regel, en de zakenman pikte het terecht niet. Internet las massaal mee. En terecht. Een paar pond extra verdiend door een onzinnige regel, vele duizenden verloren door een PR-blunder. Hoe de Wellesly Niettesly werd.

 

4. Toeslagellende 2: Hoe het (h)eerlijk

 

Nog even terug naar het roomservice menu. Ik zie vaak een toeslag van, laten we zeggen vijf euro, om je club sandwich op je kamer te laten bezorgen. Nou vooruit. Tenzij blijkt dat het room service menu al hogere prijzen rekent voor hetzelfde gerecht beneden in het restaurant. Dat is twee keer kassa en irriteert mateloos. Google Maps Search: supermarket near my hotel.

 

5.  Wifi-flatie.

 

Ok, we, en ze, weten het nu wel en ik ga het niet nog eens zeggen. Gratis wifi enzo. Overal. Langzaamaan verovert gratis wifi de hotellerie, de luchthavens en zelfs de airport transferbussen. En straks in het vliegtuig. Zijn we er dan? Hebben ‘we’ gewonnen? Nou, nee hoor, let op de tweede zin van Hilton CEO Chris Nassetta (via Associated Press): ‘In drie tot vijf jaar zal wifi in de gehele hotellerie gratis zijn. Hooguit betaal je voor een snellere verbinding.’ Aha, de aap uit de hotelmouw! Slimme kerel. Dus we hebben straks wel overal gratis wifi beste zakenreiziger, maar als dan wel met een snelheid van een 14k4 modem-verbinding uit het lokale backpackers hostel in de heuvels van Noord-Laos. Sneller?  Nou ja, dan moet u even uw credit cardnummer invullen…

 

6. Mixing business with leisure

 

Airbnb richt zich op de zakenreiziger, Easyjet wil de zakenreiziger, Ryanair mikt op de zakenreiziger. En zo nog vele die zich in eerste instantie hebben gericht op de consumentenmarkt en nu meerwaarde gaan zien in de reisaccounts van menig multinational. Dat mag best, maar wel enige voorkennis in a nutshell: de zakenreiziger is een ervaren reiziger. Flexibiliteit is vereist, maar niet tegen oneindig budget. Verkoop geen tickets voor 19 euro no flex, en voor 159 euro beetje-flex, met een gratis gangpadstoeltje als extraatje. Verhuur geen appartementen die niet voldoen aan de strenge eisen van de zakenreiziger. Het is een andere markt, en wie wil meedoen, moet weten: business is business indeed.

 

7. Pays-Bas: douze points

 

Houd het loyaliteitsprogramma inzichtelijk en helder. Maak waar wat je belooft (een aparte elite members check-in is pas leuk als er ook iemand achter de balie staat ).  Denk ook aan de medium user en niet alleen de heavy user. Kom niet met ‘leden-aanbiedingen’ die duurder uitvallen dan een zoektochtje op trivago. Maak geen labyrint van de regels en verander niet steeds de voorwaarden. Mijn mening: de airline-wereld heeft het beter – maar nog lang niet perfect – op orde dan het hotelwezen.

 

8. Toeslagellende 3: Ti Ta Tovenaar toeslag

 

Natuurlijk, flesje water, is niet gratis, dus geld vragen mag. Maar tover geen nieuwe toeslagen erbij die gewoon in de kamerprijs horen. Gehoord: de vroege (!) check out fee. De kofferbewaar-toeslag. De krantentoeslag. Hoe lang nog voordat de badkamerzeepjes op de rekening verschijnen…?

 

 

 

 

 

Deel dit artikel

Comments

  1. Pieter KuijsZonvaart Reizen

    Helemaal eens.
    Aflopen weekend twee nachtjes in het Fletcher hotel Apeldoorn geslapen.
    Geboekt een ‘weekend aanbieding incl een 3 gangen keuze-diner’:
    één boeking maar twee kamers = 2 x reserveringskosten
    bij de omschrijving gratis wifi = alleen in de bar, in de kamer kost 6,50 per dag extra
    bij het inchecken wordt gevraagd of we een kamer met airco willen = 30 per nacht extra en wat blijkt de airco werkt niet omdat het buiten geen 25+ graden is!!!. Geen restitutie mogelijk omdat het piepkleine kamertje ook groter is dan de gewone kamer
    bij het diner wordt ongevraagd een fles/karafje met kraanwater op tafel gezet en opnieuw gevuld = 2 x 3,50!
    het keuze menu betreft 2 keuzes per gang waarbij voor de keuze 3,50 per gang extra moet worden betaald
    toeristenbelasting is voor ‘het gemak’ opgehoogd naar 2,50 p.p.p.n.
    Je krijgt dus de hele dag het idee te worden ‘uitgekleed’. Mij zien ze daar niet meer terug!
    Overigens de tweede avond op de Markt in Apeldoorn bij Spicebrush de Proeverij gegeten, helemaal top; geweldig eten, vriendelijke bediening, zeer aangename prijzen en … het kraanwater staat niet op de rekening!

Reacties