Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie
zonnenbril

Aantal vakanties neemt nog licht af in 2014

Door: | juli 9, 2014

De effecten van het economisch herstel worden relatief laat gevoeld door de aanbieders van vakantiereizen. Consumenten zijn nog terughoudend met het doen van grote (reis)uitgaven als gevolg van de onzekerheid over hun financiële situatie de komende periode. ING Economisch Bureau verwacht dat het aantal vakanties van Nederlanders in 2014 nog licht afneemt. Voor alle aanbieders in de reissector is het nog steeds een uitdaging om de loyaliteit van reizigers te versterken.

 

Overgangsjaar 2014

In 2014 staat het aantal door Nederlanders ondernomen vakanties voor het tweede jaar op rij onder druk. Naar verwachting daalt het aantal vakanties dit jaar met 1 procent. Het lijkt er sterk op dat 2014 daarmee een overgangsjaar is. Onzekerheid over de arbeidsmarkt en de eigen financiën blijven een belangrijke rem op bestedingen. Bijna een kwart (22%) van de huishoudens geeft aan dit jaar minder budget te hebben voor de zomervakantie, 12% heeft een hoger budget dan in 2013 (ING Budget Barometer, maart 2013).

 

Aantal vakanties op niveau 2007

Het aantal vakanties komt in 2014 uit op circa 35,2 miljoen en ligt daarmee rond het niveau van 2007. Gemiddeld gaat een Nederlander 2,1 keer op vakantie en vindt iets meer dan de helft van de vakanties in het buitenland plaats. Door de economische omstandigheden hebben reisaanbieders op de Nederlandse markt te maken met reizigers voor wie prijs veelal bepalend is. Aanbieders in de reisbranche zullen ook dit jaar dus rekening dienen te houden met de effecten van een lager vakantiebudget. Door de groei in het aanbod van online-reisaanbieders en vergelijkingssites is de macht al jaren bij de consument komen te liggen. Bijna 60% van de Nederlanders regelt zelf de zomervakantie. Dat het zelf regelen van de vakantie goedkoper kan zijn, is voor 30% van de Nederlanders het belangrijkste argument om de regie in eigen hand te houden.

 

Online en nieuwe spelers

De online uitgaven aan reizen in Nederland bedragen ruim € 3,8 miljard, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Het speelveld van reisaanbieders is door de groei van de online markt wezenlijk anders en nieuwe spelers kunnen in korte tijd fors aan belang winnen. Zo staat Airbnb inmiddels na Booking.com, Tripadvisor, Expedia en Hotels.com in de top 5 van meest bezochte sites van online travel agencies (OTA’s). Ook nieuwe spelers als Travelbird nemen een stuk van de Nederlandse reisboekingen over van de gevestigde partijen.

 

Hot topic: loyaliteit en klantenbinding

Grip op het boekingsproces van de klant levert aanbieders niet alleen directe omzet op maar ook veel kennis over het gedrag en de voorkeuren van hun doelgroep. Vandaar dat onder andere vliegtuigmaatschappijen zich nadrukkelijker richten op hun online zichtbaarheid en het stimuleren van boekingen via de eigen site. Door op loyaliteit in te zetten en een actiever (prijs)beleid te voeren om directe boekingen binnen te halen, pakken ze daarbij terrein terug op OTA’s. Het onderscheidend vermogen van OTA’s kalft af wanneer ze op prijs niet meer onder het niveau van een directe boeking bij hotel of luchtvaartmaatschappij liggen.

 

Deel dit artikel

Comments

  1. Osman MrzljakB-inIT b.v.

Reacties