Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie
cover

Adverteren op Facebook is mooier dan het like’d

Door: | september 24, 2015

Onlangs maakte Facebook bekend haar platform effectiever te gaan maken voor bedrijven. Dat stelt 45 miljoen (!) bedrijfspagina’s op Facebook in staat producten en diensten te verkopen. Ook de zogenaamde ‘call to action’ buttons worden uitgebreid en benadrukt. Facebook wilt er naar eigen zeggen voor zorgen dat consumenten daadwerkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, zoals: contactgegevens en producten. Daarnaast garandeert Facebook adverteerders voortaan ‘volledige zichtbaarheid’. Adverteerders hoeven voortaan alleen te betalen als een advertentie volledig op het scherm verschijnt.

Geen budget = geen bereik

Toch blijft het jammer dat Facebook zelf in grote mate bepaalt hoe succesvol bedrijven daadwerkelijk zijn op het platform. Door het algoritme van Facebook wordt namelijk slechts een klein percentage van consumenten bereikt met organische content, tenzij er budget tegenaan gegooid wordt. Doe je dit niet, dan loopt (lees: scrolt) dikwijls 90 procent van je klanten je content mis. Facebook doet dit om te voorkomen dat het platform te veel gaat lijken op een reclamebord, maar het komt ook wel prima uit dat het Facebook tegelijkertijd bakken vol geld oplevert. Natuurlijk is het logisch: zo’n bereik krijg je nergens gratis en voor niets.

Het blijft naar mijn idee spijtig dat nog niet alle bedrijven hun marketingbudget inzetten op Facebook. Dat is deels te wijten aan de misvatting dat bedrijven Facebook alleen kunnen gebruiken om nieuwe klanten te bereiken. Dat is doodzonde, want zo loop je kansen mis. Het sponsoren van content hoeft absoluut niet duur te zijn: voor een paar euro kun je je bereik al verdubbelen. Daarbij kun je specifiek targetten op die mensen die jij wilt bereiken. Wil je in contact komen met je huidige klanten? Dan kun je hen dus bereiken door eerst je community op te bouwen en vervolgens je berichten gericht op hen promoten. Het promoten van berichten om je pagina onder de aandacht te brengen is niet de enige optie die Facebook advertising biedt. Je kunt je pagina zelf promoten, clicks naar je website genereren, producten verkopen, betrokkenheid en het gebruik van apps promoten, reacties op evenementen promoten, aanbiedingen promoten en videoweergaven boosten.

 Budget betekent nog geen succes

Mocht je overwegen om te adverteren via Facebook, houd dan wel rekening met een aantal belangrijke pijlers. Het visuele aspect is het allerbelangrijkst: zorg ervoor dat de foto’s van like-waardige kwaliteit zijn. Houd de boodschap kort, positief en zet aan tot (inter)actie. Doordat Facebook sinds kort alle content verbergt die te commercieel is, blijkt vooral deze pijler belangrijk. Staar je dus niet blind op het verkrijgen van pagina-likes door gesponsorde win-acties: liever 1.000 échte fans dan 10.000 “nep fans”. Ook de frequentie is belangrijk bij adverteren. Als je adverteert verschijnen je posts vaker in de timeline van je achterban, als je hen dood gooit met content wordt het te veel van het goede en raak je fans kwijt. Tot slot: content marketing werkt nog altijd effectiever dan het puur promoten van producten. Probeer een balans te vinden tussen het adverteren met pure salesgerichte posts en adverteren met interessante content die je publiek daadwerkelijk wilt lezen.

Of je er als bedrijf zijnde voor kiest om marketingbudget te spenderen op Facebook blijft een weloverwogen beslissing. Wat ik wil meegeven is dat het zonde is om enkel budget voor traditionele advertenties in te zetten in plaats van (bijvoorbeeld) gesponsorde content op Facebook te communiceren. Het hoeft immers geen of-of te zijn. Ik ben wel reuze benieuwd: wie van jullie zet marketingbudget in op Facebook? En waarom wel of niet?

Deel dit artikel

Comments

  1. CornéRED Online Marketing

    Hoi Guy,

    Leuk geschreven artikel.

    Naast frequentie en visuele content is er een andere enorm belangrijke peiler voor succes, namelijk strategie rondom doelgroepen. Facebook (en binnenkort ook Instagram) biedt doelgroep functies als remarketing en look-a-like audiences aan. Uit onze ervaring blijkt dat dit zeer succesvol is, in combinatie met bijna iedere doelstelling die je hebt. Van naamsbekendheid tot sales. Wat vind jij?

Reacties