Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
wave

Amadeus en Pyton: dynamic packaging is de sleutel

Door: | september 1, 2015

Een jaar lang was de deal in alle stilte in de maak: de overname van Pyton door Amadeus. Peter Boneschansker, nu general manager van Pyton, en Luc Pannecoeck, hoofd Benelux van Amadeus en nu managing director plus voorzitter van de raad van commissarissen van Pyton, geven een toelichting op de opmerkelijke stap.

Vanwaar deze overname?
Peter: ‘Als je op de ITB in Berlijn rondloopt, dan zijn er twee hallen gevuld met technologiebedrijven die allemaal hetzelfde schreeuwen. Maar uiteindelijk blijven er volgens mij tien spelers over. Wij willen een van die tien zijn en dat kan alleen door te groeien. Dus besloten we dik een jaar geleden dat we op zoek moesten naar partnerships. We zetten een brede zoekvraag uit: moeten wij zelf een partij overnemen, overgenomen worden of fuseren? Uiteindelijk kwamen we uit bij dit scenario: overname door Amadeus. Je ziet in de hele reisbranche consolidatie optreden. Je moet bij de grote jongens zitten als je mee wilt blijven doen. Dat zitten wij nu.’

Luc: ‘Wij hebben als Amadeus IT Group 100 procent van de aandelen in Pyton verworven. Voor hoeveel geld? Daar doe ik geen mededelingen over. We willen de positie van Pyton in Nederland uitbouwen én de dynamic packaging tool Smart Shopping introduceren op de Belgische markt. Dat is de eerste stap op weg naar internationalisering. Verder is Elsy Arres, de tool waarmee de reisretail low-cost en chartervluchten kan boeken natuurlijk interessant. Die content willen we aansluiten op Amadeus. Andersom kan Amadeus de beschikbaarheid en prijzen van lijndienstvluchten koppelen aan de systemen van Pyton.’

Betekent het wederzijds integreren van content dat pakketreizen boekbaar zullen worden in Amadeus?
Luc: ‘Dat is goed mogelijk. Wij focussen ons als Amadeus op vluchten, autohuur en hotels. Voor dynamic packaging is veel meer nodig dan die drie. We zijn wel aan het bouwen, maar als groot bedrijf gaat dat wat trager. Pyton is op dit gebied al ver: ze hebben een eigen standaard ontwikkeld, touroperators geïntegreerd en kunnen verschillende soorten content aanbieden op een flexibele manier. Voeg daarbij Elsy Arres, waarin vluchten van low-cost carriers en charters boekbaar zijn en je ziet de toegevoegde waarde van Pyton voor Amadeus.’

Lufthansa is per 1 september van start gegaan met de GDS-toeslag van 16 euro per ticket. Met Elsy Arres heeft u ook technologie in handen waarmee u die kunt omzeilen.
Luc: ‘Het klopt dat Elsy Arres op basis van directe links met airlines werkt. De vraag is of we die technologie in de Lufthansa-kwestie moeten inzetten. Dat is een strategische keuze waar we goed over na gaan denken. Distributie is onze core business. Amadeus steunt de reissector in deze problematiek. Maar het gaat feitelijk niet om de distributiekosten. Lufthansa wil direct contact hebben met de klant. Staar je niet blind op die 16 euro – het draait allemaal om de ownership van de klant.’

Wat voor gevolgen heeft deze overname voor de 35 medewerkers van Pyton?
Peter: ‘Geen. We verhuizen binnenkort van Weert naar Eindhoven, maar dat was al eerder besloten. Ook de kantoren in Polen en Duitsland blijven open. Ik begeleid het integratieproces. Dat is een aardige klus, die een jaar tot anderhalf jaar zal duren. Wat ik daarna doe? Misschien iets anders binnen Amadeus. Geen idee.’

Luc: ‘De naam Pyton blijft gehandhaafd, maar er komt ‘powered by Amadeus’ bij te staan. De branding zal ook worden aangepast. Verder bestaat de raad van commissarissen op dit moment alleen uit mijzelf. Ik ga er een financiële en juridische persoon bij zoeken.’

Deel dit artikel

Reacties