Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

5 Reacties
dresden

Terugblik ANVR congres: de crème de la crème van de reiswereld?

Door: | november 21, 2013

Afgelopen dagen kwam de reiswereld bijeen in de prachtige barokke stad Dresden in Duitsland. Vier dagen lang werden wij verwend met interessante keynotes, excursies, diners en feestjes. De organisatie verliep vlekkeloos en het waren mooie en interessante dagen. Ik werd echter getriggerd door één van de sprekers die zei dat de “crème de la crème” van de reiswereld hier bij elkaar zat. Maar was dat ook zo? Ik kom hier later op terug, eerst een korte terugblik van de hoogtepunten.

Deep Shit Point

Het congres opende met de discussie over het dossier Oad. Hier is al genoeg over geschreven de afgelopen weken. Er is in ieder geval weer een hoop omzet weggevloeid van het retailkanaal naar het directe (online) kanaal. Uitgever Wiet de Bruijn (oprichter boedelbak) gaf ons een kijkje in de keuken van succesvolle uitgeverij VBK.  Mooi digitaal project is Unlock History een prachtige app die de geschiedenis tot leven roept.
Scenarioschrijver Marc Linssen gaf uitleg hoe hij als storyteller invulling geeft aan series als GTST, Goudkust en Westenwind. Met name zijn “deep shit point” sprak tot de verbeelding en kwam gedurende het congres nog vaak terug. Hij nam James Bond als voorbeeld, ergens in elke film belandt 007 in grote problemen. De parallel met de reiswereld was makkelijk te leggen. De markt bevindt zich nu ook in een deep shit point. James redt zich natuurlijk altijd, nu onze reismarkt nog.
De sessie werd afgesloten met vier powerspeeches van collega’s uit de branche. Collega Hedwig Wassing die binnenkort afzwaait als CEO van @leisure had een vurig betoog en ging redelijk tekeer tegen de gevestigde orde en het gebrek aan innovatie binnen onze branche.

Durf te vragen!

Strateeg Lou Spoor van Achmea had een interessant verhaal over de demografische ontwikkeling en de gevolgen voor de pensioenen. Conclusie was dat de huidige generatie 65+ ‘t het beste heeft en dat nieuwe generaties hier niet meer aan kunnen tippen. Financieel gezien dan, want wij worden nog wel steeds ouder.
Verder ontvouwde de jonge maar zeer ambitieuze en gedreven marketingdirectrice Hanne Buis van Schiphol de plannen voor de luchthaven om bij de top te blijven in de wereld. Maar ze vertelde ook hoe de directiesecretaresses in de winter meehelpen om de landingsbanen sneeuwvrij te houden. Het blijft een prachtige en dynamische omgeving en absoluut een van de beste luchthavens ter wereld.
Ook hadden we Martijn Aslander, de man achter sites als Lifehacking en achter de bekende hashtag #durftevragen. Martijn leerde ons dat de informatiesamenleving grote kansen biedt.
De ochtend werd inspirerend afgesloten door Irene Koel, een zeer ervaren marketeer en onder andere het brein achter de hamsters van Albert Heijn. Irene kan prachtig vertellen, schopt graag tegen wat stoelpoten maar wist door het balanceren van een hockeystick op twee vingers ons haarfijn uit te leggen hoe wij balans houden tussen de top (directie) en bottom (personeel).

Crème de la crème?

Het ANVR-congres dient in mijn ogen het jaarlijkse treffen te zijn van alle betrokken partijen in de reisbranche. De teller bleef dit jaar steken rond de 180 deelnemers. De voorgaande jaren lag dit aantal tegen de 230. Gezien de ‘deep shit’ waar wij nu inzitten was een terugloop van het aantal deelnemers best te verwachten. Echter zonder verder namen te noemen waren een groot aantal reisondernemingen (de R van ANVR) niet vertegenwoordigd en bleef ook een aantal managers in Nederland.

Branche?

Laten wij eens kijken naar de samenstelling van de deelnemerslijst. Dan zien wij de volgende samenstelling.

Reisondernemingen                Overige
Touroperators 38 Branche (gerelateerd) 37
Online travel 9 Media 23
Airlines/Tickets 23 Onderwijs 18
Retail 5 Overige 18
Autohuur 5
Totaal 80 Totaal 96

 

Ik denk dat wij de conclusie mogen trekken dat de verhouding niet in balans is. Deelnemers vanuit de retail zien wij al langere tijd niet veel meer op het congres. Echter de ‘nieuwe’ (online) spelers laten zich ook maar mondjesmaat zien. Dit is erg spijtig en ongewenst, Hedwig Wassing refereerde hier ook naar in zijn powerspeech. Wij dienen er alles aan te doen om het een congres te maken van alle reisondernemingen.

Oproep

Ik denk dat het congres ook aantrekkelijk moet gaan worden voor de ‘nieuwe’ (lees online) spelers van deze wereld en wij voor hen ook reden moeten creëren om volgend jaar mee te gaan naar Cyprus. Of je nou lid bent van de ANVR of niet (zelfde prijs?) belangrijk is het feit dat wij een juiste afspiegeling krijgen van de markt. Wellicht behoren de lezers van TravConnect tot deze nieuwe wereld? Ik zou een oproep willen doen om eens mee te denken en de randvoorwaarden die jullie nodig hebben om volgend jaar van de partij te zijn. Dan maken wij er volgend jaar samen een nog mooier congres van!

See you in Cyprus?

Deel dit artikel

Comments

  1. marije breukerMotivation Travel BV

    Ik pleit voor een neutraal reiscongres. Voor een ieder dezelfde prijs. Die mi ook wellicht omlaag kan als je de sponsorbijdragen beschouwd. Denk dat dit wel zou bijdragen aan meer inschrijvingen.

  2. Denk eens aan formule zoals eDay of TEDx. Met nog altijd hetzelfde uitgangspunt. Door het in een moderner jasje te gieten en meer tech toe te voegen kan het congres nog jaren mee. Ik vind het op zich een leuk en nuttig event om aan te participeren, maar vind de kosten te hoog. Te hoog, omdat ik de tech mis.

  3. Stephan Bosman

    Hi Lars, ik ben het met je eens. Een stuk tech/online zou een mooie toevoeging zijn aan het bestaande programma. Zou ook goed kunnen om een paar startups (evt uit het buitenland) uit te nodigen als spreker of wellicht met power-pitches naast de dit jaar ingevoerde power-speeches.

    • Lars Sang Mo BoomBoombuzztic

      En bovendien, het waarom, ANVR is kanaal overstijgend, dus ook Online. Vanaf volgend jaar dan ook graag via webinars of hangouts toegang.

Reacties