Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
jetsons

Artificial intelligent travelagent?

Door: | december 19, 2014

Wat tot voor kort sciencefiction leek, lijkt nu toch echt te gaan gebeuren. De intelligente robots zijn in aantocht. Ook in travel!

Tijdens de Emerce E-Day 2014 begin november waar ik bij aanwezig was, lichtte Prof. dr. Vanessa Evers (Vakgroep Human Media Interaction van de Universiteit Twente) een tipje van de sluier op over wat we in de nabije toekomst op dit gebied kunnen verwachten.

Ik moest hierbij heel erg terugdenken aan de tekenfilm serie The Jetsons van Hanna & Barbera uit de jaren 60, waarin een nogal eigenzinnige robot -met schortje voor- het huishouden deed. Nu, ruim 50 jaar na dato, lijkt dit werkelijkheid te worden. Wat een vooruitziende blik hadden de makers destijds en niet alleen met de robot…..zelfs de smart watch hebben ze toen al bedacht! Bekijk deze video maar eens.
Jetsons-the-fam-of-the-future

Menselijke robots
Robots worden natuurlijk al lang gebruikt. Denk aan de auto-industrie, waar veel voorgeprogrammeerde handelingen volledig automatisch met behulp van robotarmen worden uitgevoerd, zonder interactie en intelligentie en in een gestructureerde omgeving.
In universiteitenland is dit al jaren een gepasseerd station en ligt de volledige focus op het mogelijk maken van “human interaction with meganized and intelligent agents” (robots) in een niet gestructureerde omgeving, waar menselijke interactie belangrijk is.

Dit gaat het speelveld enorm veranderen. Er wordt veel intelligente software ontwikkeld en ingebouwd om de mens te ondersteunen in de dagelijkse bezigheden zoals in de (thuis)zorg. Er draaien al pilots met handzame robots die inmiddels zo zijn geprogrammeerd dat ze diverse handelingen kunnen uitvoeren op stemcommando’s.

In 2025 meer robots dan pc’s
Men verwacht hier veel van, reden waarom er allerlei platformen zijn ontstaan de afgelopen jaren om die intelligente robot software te ontwikkelen. Een bijzonder kostbare aangelegenheid tot nu toe. Maar zoals met alle technologische ontwikkelingen, zit ook dit in een stroomversnelling en is de verwachting dat robots binnen enkele jaren rond de €2000 gaan kosten binnenkort. Dat zal een enorme vlucht nemen in gebruik van robots in en rondom huishoudens voor relatief simpele handelingen. Een bekende denktank voorspelde al dat in 2025 de robotmarkt groter zal zijn dan de pc-markt.

Emoties begrijpen
De intelligente robots van nu zijn in staat om mensen te begrijpen door het “lezen” van gezichtsuitdrukkingen en lichaamshoudingen op een groot aantal punten. Door bodylanguage en emoties in het gezicht steeds weer te analyseren met de ontwikkelde software, wordt het mogelijk om dit in de intelligente robotsoftware te stoppen, zodanig dat deze hier met sensoren gedragingen kunnen inschatten.

Wat betekent dit voor de reissector?
schiphol-robotgids
De Universiteit Twente werkt momenteel aan een robot die passagiers van gate naar gate begeleidt op Schiphol. Deze robot kan met behulp van camerabeelden zien of een groepje bij elkaar hoort en wellicht een gezinnetje is, zodat hij eromheen kan rijden of losse mensen kan aanspreken om ze naar de gate te begeleiden. De robots passen zich aan sociale normen van mensen aan. Zo kunnen ze per persoon zien hoe ze deze moet benaderen, op welke gepaste afstand ze moeten “rijden” en op welke manier ze de mensen het beste kan aanspreken. Nog wel een punt van aandacht is de veiligheid, zeggen ook de ontwikkelaars. Wat als de mensen ervoor onverwacht stilstaan. Kan deze “gids” dan tijdig een noodstop maken? Het zijn best de nodige kilo’s die je anders tegen je aan krijgt.

FROG, de gidsrobot
FROG
Sinds 24 september leidt de unieke gidsrobot FROG (Fun Robotic Outdoor Guide) bezoekers in kleine groepjes rond in en om het Koninklijk Paleis van Sevilla, Spanje. Geheel zelfstandig! Toeristen kunnen zo het Royal Alcazar op een compleet nieuwe, interactieve manier ervaren. Kijk hoe leuk!

Mens niet langer een obstakel
De FROG gaat voortdurend de dialoog met zijn publiek aan en is in staat positieve en negatieve emoties te herkennen. Dit onderscheidt hem (of haar, net wat je erin wilt zien), van andere robots. “Normale” gidsrobots in bijvoorbeeld musea, herkennen de mens vooral als obstakel en zijn alleen bezig niet tegen die mensen op de botsen. Ze fungeren als mobiele audiogids en doen verder niks. Bij de FROG ligt de focus juist op sociale interactie. Hij volgt de toeristen met zijn camera en meet met video-analyse of zij interesse tonen. Daar past hij de inhoud van zijn tour op aan. En heeft bovendien een grappige persoonlijkheid.

Game changers
Ja, ons leven zal zeker wijzigen door robots in ons dagelijks leven. Het zijn big game changers. Robots met deze sociale intelligentie gaan niet de wereld overnemen, maar zullen zeker vele menselijke taken overnemen’ zegt Evers. Dat is niet erg. Robot-computers zijn nu al in staat om callcenter medewerkers te vervangen die volgens scripts werken. Dit dwingt bedrijven om na te denken over de meerwaarde van menselijk contact. “Technology never replaces love and real emotions” zegt ook Steven van Belleghem in een recent webinar ter promotie van zijn nieuwste boek: “When digital becomes human”.

De uitzending bij Pauw en Witteman in april 2014, waar Vanessa Evers te gast was, geeft een goed beeld van de ontwikkelingen.

“Wel moeten we ervoor waken om robots te gaan programmeren met patronen waardoor ze zelf kunnen nadenken en daardoor onvoorspelbaar worden”, zegt Evers. “Verder hoeven we niet bang te zijn, zolang wij mensen sociale vaardigheden hebben en creatief blijven.”
GELUKKIG MAAR!

Deel dit artikel

Reacties