Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
beeld blog Diederik

De zoektocht van je doelgroep

Door: | juli 2, 2014

Waar reizigers een paar jaar geleden nog vooral thuis achter de laptop kropen om een vliegticket of hotel te vinden, pakken zij nu op elk moment van de dag, waar dan ook, hun smartphone of tablet erbij. Via verschillende apps krijgen ze in no-time toegang tot duizenden bronnen en aanbieders. De internetbrowser komt hier niet eens meer aan te pas. Kortom, het zoekproces van reizigers is sterk in beweging, met name door technologische ontwikkelingen. Wat zijn de belangrijkste trends en hoe krijgen reisagenten hier grip op?

 

Compleet beeld

Als we kijken naar het zoekgedrag van reizigers in de afgelopen jaren, zien we drie belangrijke ontwikkelingen. Bij het vinden van een accommodatie, willen reizigers een zo compleet mogelijke vergelijking maken. Daarnaast weten reizigers steeds specifieker waar ze naar op zoek zijn. Zo zal de zoekterm niet ‘hotel Amsterdam’ zijn, maar bijvoorbeeld ‘goedkoop hotel centrum Amsterdam’. De zoektocht krijgt tegenwoordig dus al bij voorbaat steeds meer richting dan voorheen. Ten derde willen reizigers het liefst een compleet beeld vormen met zoveel mogelijk relevante content. Platformen als Skyscanner en Tripadvisor winnen aan populariteit, omdat ze behalve prijs- en beschikbaarheidsinformatie van verschillende aanbieders ook aanvullende informatie bieden.

Samenkomst van fasen

Anders gezegd, de verschillende fasen binnen het aankoopproces van een reis raken steeds meer met elkaar geïntegreerd. Deze ontwikkeling zien we ook terug binnen de reisbranche zelf. Online travel agencies (OTA’s) bieden behalve concrete vliegtickets en accommodaties steeds meer inspiratie over de bestemming en ervaringen van andere reizigers. Het werkt ook andersom: websites die in eerste instantie vooral een inspirerend doel hadden, geven nu ook prijs- en beschikbaarheidsinformatie en de mogelijkheid direct te boeken.

 

Metasearch: wel of niet?

De opkomst van metasearch-technologie neemt een centrale rol in binnen de verandering van het zoekgedrag. Steeds meer OTA’s, inspiratie- en vergelijkingswebsites maken gebruik van deze techniek en bieden de reiziger hiermee de mogelijkheid met één opdracht het web via meerdere zoekmachines te doorzoeken. Dit resulteert in één overzicht met alle relevante opties die het web je als reiziger te bieden heeft.

 

Niche-aanpak

Om te bepalen of metasearch belangrijk is voor je merk, is het cruciaal om het zoekgedrag van je doelgroep onder de loep te nemen. Het startpunt van de zoektocht is hierbij essentieel. Metasearch is vooral interessant voor OTA’s die zich focussen op hoge volumes en gemiddeld lage waardes per boeking. Voor reisagenten die zich richten op niche-doelgroepen, kan het een stuk minder relevant zijn. Wel zien we nu al dat er steeds meer niche-metasearch-omgevingen opduiken, bijvoorbeeld voor budgetreizen of juist luxe reizen. De verwachting is dat dit aantal zich in de toekomst verder ontwikkelt. Hiermee kunnen ook OTA’s met een niche-aanpak metasearch steeds gerichter inzetten.

Begeleid de reiziger

Het steeds veranderende zoekproces van reizigers en de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën vragen om continue monitoring en bijsturing. Met zoveel nieuwe modellen en kansen is het belangrijk om steeds weer te bepalen welke van deze belangrijk zijn voor je merk en bedrijf. Neem voor deze keuze altijd de customer journey van de doelgroep als uitgangspunt. Door de doelgroep de technologische middelen en content te bieden die hierop aansluit, maak je de customer journey en het boeken van de reis zo gemakkelijk mogelijk.

 

Deel dit artikel

Reacties