Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
travconnectiphone

De Mobiele Reismarkt

Door: | november 10, 2013

De reismarkt heeft reeds enkele evoluties doorgemaakt (en volgens sommigen ook een revolutie bij de introductie van het WWW) en mijns inziens staan we aan de vooravond van een nieuwe revolutie: die van de mobiele reiziger.

De mobiele markt en met name de introductie van de ‘echte’ smartphone (2007) heeft in grote getalen de consument bereikt en de consequenties hiervan zien we in diverse delen van de economie terugkomen. TelCo’s trekken de haren uit hun hoofd vanwege een paar slimme programmeurs uit Silicon Valley (WhatsApp), grote Nederlandse e-tailers zien in korte tijd 20-40% van hun omzet uit mobiel komen (met alle consequenties van dien) en de recente powerhouses in de navigatie hardware worden aan alle kanten ingehaald door mobiele navigatie software. Niet geheel onlogisch om te denken dat deze technologische- en gebruikersrevolutie ook impact gaat hebben op de reisbranche. Welke implicatie dat al heeft en nog meer zal hebben, probeer ik in deze blog uit te leggen.

De 4 p’s

Wie kent ze niet; de 4 P’s van McCarthy (nee, niet Kotler mensen..). Product, Plaats, Promotie & Prijs. Alle P’s hebben hun successen meegemaakt, waarbij voornamelijk Plaats eigenlijk de eerste P was die er toe deed. Inmiddels is deze P gepasseerd door de andere P’s, maar nu is het moment gekomen dat Plaats zijn oude plaats weer inneemt. Allemaal dankzij het mobile device.

Het mobiele kanaal is de laatste jaren aan een erg sterke opmars bezig. We mailen mobiel en we zoeken en ‘surfen’ meer mobiel. Zo is het gebruik van Facebook via mobiel explosief toegenomen en in 3 jaar gegroeid tot meer dan 50%. Google laat dezelfde trend zien in hun zoekgedrag en eBay verkoopt al 4 (echte) Ferrari’s per maand via hun mobiele app! Kortom, mobile use & commerce wordt heel snel volwassen.

Implicaties voor de reisbranche

Deze ontwikkeling is om meerdere redenen van belang voor de reisbranche. Bijna elke stap in de Customer Journey (de reis die een consument aflegt voordat hij een product koopt) begint een mobiel component te bevatten. Het verwante (lineaire) AIDA model is dan ook een mooie leidraad om de implicaties en toepassingen van mobiel te benoemen:

A(ttention)

– Het zoek-, en oriëntatiegedrag van consumenten naar vakantiebestemmingen, vliegtickets en  hotels verloopt steeds vaker via mobiel. Vakantie gerelateerde zoekopdrachten op mobiel stijgen ieder jaar met double digits bij Google. – Het oriëntatiegedrag naar vakanties vindt voornamelijk in de eigen tijd plaats. Dat kan ’s avonds zijn na 18.00 uur, maar eveneens in het weekend. Kortom, heb je geen (mobiel) aanbod van je producten, dan is de kans dat je in de oriëntatiefase wordt meegenomen steeds kleiner. – Als het zoekgedrag naar mobiel verschuift, dan is het belangrijk dat je als bedrijf je producten en dienstverlening ook daar ontsluit. Dat betekent niet enkel mobiele platformen / websites bouwen, maar tevens een belangrijk deel van het marketingbudget erheen verschuiven om de mobiele behoeftes te kunnen vervullen.

I(nterest)

– Het samenstellen van een reis gebeurt steeds vaker op eigen initiatief. De reiziger is ‘in control’ en stap minder vaak naar het reisbureau. De urgency om alles van te voren te regelen is afgenomen door de introductie van o.a. de smartphone. Immers heeft een consument nu altijd een zoek en boek-tool tot hun beschikking. Ook op de plek van bestemming. – Dit blijkt ook uit recent onderzoek van Expedia. 21% van de Nederlanders die een reis met zijn smartphone boekt, doet dit voor een verblijf op dezelfde dag.

boeken
Ruim 55% van de mobiele boekingen wordt minder dan drie dagen voor het verblijf gedaan. – In de woorden van Expedia; mobiel boeken brengt de spontaniteit van reizen terug! Welke lastminute relevante informatie en tools ontsluit jouw organisatie via het mobiele platform? En haak je daar juist op in met je campagnes? Zo kan je bijvoorbeeld mensen targetten die op hun mobiel de NU app gebruiken in het buitenland. Dit zegt veel over hun situatie en behoeftes. Als je hier een relevant aanbod kan doen, is de kans van slagen erg groot.

* Gebaseerd op transacties op Expedia.nl tussen 1 januari 2013 en 30 juni 2013

D(esire)

– Lastminute boekingen zoals hotels & tickets zijn bij uitstek geschikt om via het mobiele device te ontsluiten. Zo experimenteerde Finn Air met after check-in mobile promo’s (om mensen van economy naar business te krijgen) en de cijfers waren indrukwekkend. – Veel mobiele boekingen betreffen een boeking voor die dag zelf. Kijk naar het succes van een mobiele app als Hotel Tonight. De consument heeft NU en HIER een behoefte en maakt deze kenbaar. Als je aanbod hierop is afgestemd, dan zal je sneller top-of-mind komen bij deze consument.

A(ction)

– Meer en meer boekingen vinden plaats via mobiel en dus moet er een mobiel geoptimaliseerde boekingsfunnel bestaan. – Zo boekt 1 op de 5 Europese vakantiegangers via mobiel blijkt uit onderzoek van Tradedoubler . Bij gebrek aan een mobiel boekingskanaal betekent dit dus de komende jaren bijna 20% aan gemiste inkomsten. Kijken we specifiek naar de 25-34 jarigen groep, dan groeit dit percentage zelfs tot 28%!

Tot slot

Ik begon deze post met de 4 P’s en dan met name Plaats. Een techniek op mobiel die sterk in opkomst is – en precies deze P adresseert – is Geofencing. Geofencing is het virtueel afbakenen van een geografisch gebied door middel van GPS. Vervolgens kan je door slimme technieken registreren wanneer een klant in de buurt van dit gebied komt. Door precies dan een push-bericht te sturen kun je een relevante boodschap op de juiste plaats versturen. Dit heeft uiteraard implicaties voor de retail sector (“loop nu binnen bij de McD’s over 50 meter en ontvang een gratis kop koffie”), maar kan eveneens voor de reisbranche worden gebruikt.

Zo kan een hotel in Amsterdam aan de Wibautstraat push-messages sturen via de Booking app (met hun medewerking uiteraard) aan alle mensen die in een straal van X meter van het betreffende hotel lopen. Bijv. “Speciale aanbieding: 50% korting op superior kamer vanavond 27 oktober in het Wibaut Hotel”)

Het is slechts één van de vele mogelijkheden die Geofencing zou kunnen bieden en voor veel bedrijven is dit voor nu nog een stap te ver. Dat is niet erg, want er is nog genoeg werk te doen om het mobiele kanaal op een optimale manier te integreren in je businessmodel.

Go mobile!

Deel dit artikel

Reacties