Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

9 Reacties
8468788107_6a1b3ae1ea_o

Bloggersonderzoek: persoonlijke content maakt verschil

Door: | juni 9, 2015

Blogs: iedereen weet dat ze booming zijn. Er wordt ook gezegd dat het vaak jonge meisjes zijn, dat ze gratis op vakantie willen, dat ze behoorlijk wat noten op de zang hebben en alleen op hun zolderkamertje verwoed zitten te tikken.

Wie zijn deze nieuwe influencers precies? Zijn deze clichés waar? Hoe kun jij effectief met ze samenwerken jouw organisatie of bestemming bij hun lezers onder de aandacht te brengen? Wat zijn de Do’s en Don’ts in een samenwerking? Cherry Picker zocht het uit met een onderzoek onder 206 toonaangevende Nederlandse bloggers met de passies travel, food, interieur, family en meer. Dit presenteerden we op ons eerste #Storymakers event voor 30 brands en 130 bloggers. We waren zelfs Trending Topic op Twitter.

Lees hier de belangrijkste insights:

Bloggers: 6 rollen in 1
Bij Cherry Picker werken we dagelijks met bloggers, ze zijn voor ons net zo belangrijk als dagbladen, websites, magazines en online magazines. Even belangrijk maar unlike any other media omdat ze een vreemde eend in de bijt zijn. Bijna alle content is geïnspireerd op hun persoonlijke ervaringen en een blogger draagt 6 rollen tegelijk. Bloggers zijn niet alleen journalist, maar ook uitgever, fotograaf, advertentieverkoper en campagne-ontwikkelaar. Als hun blog crasht zijn ze ook systeembeheerder. Deze multitaskers starten hun blog uit persoonlijke passie en verdienen in mijn ogen alle lof. De juiste blogger kan een goede Storymaker zijn voor de Storytelling van jouw brand of bestemming.

Meten = weten
Who is hot & Who is not verandert van de een op andere dag. En dan de clichés en misverstanden rondom de mythe van bloggers. Tijd om te weten én zo te weten. Wij voerden daarom een online survey uit met 27 meerkeuzevragen en 1 shout-out open vraag. De meeste deelnemende blogs (80%) zijn tussen de nul en vijf jaar oud. 20% van de bloggers blogt al meer dan vijf jaar en de gemiddelde blog bestaat nu 2 jaar. Iets meer dan de helft van alle blogs (55%) heeft minder dan 15.000 unieke bezoekers per maand. Ruim één derde (35%) trekt 15.000-100.000 unieke bezoekers per maand en zo’n 10% meer dan 100.000. Van alle deelnemers bleek 85% vrouw te zijn. Leeftijden liepen uiteen van 19 tot 61 jaar, met een gemiddelde leeftijd van 31 jaar.

Wat blijkt uit ons onderzoek?
• Blogs gelezen door vrouwen 20-35 jaar
Blogs blijken inderdaad voornamelijk te worden gelezen door vrouwen; hun doelgroep zou voor 88,6% bestaan uit vrouwen. Maar tegen het stereotype in, blijkt de leeftijd van lezers hoger uit te vallen dan velen denken. 80,4% geeft aan dat hun lezers tussen de 20 en 35 jaar oud zijn. 18,1% zegt dat hun lezers hoofdzakelijk in de leeftijdscategorie 35-50 jaar vallen. Slechts 1% heeft een doelgroep van onder de 20 jaar

75% blogt over passies
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal blogs de afgelopen vijf jaar geleidelijk is toegenomen. De passies van waaruit bloggers schrijven variëren sterk: van travel tot food, van design/architectuur tot sport/health en van family/kids tot fashion/beauty. Deze passies vormen tegelijkertijd de grootste drijfveer achter de blogs: bijna 75% van de bloggers geeft aan dat het delen van hun passies de belangrijkste reden is om te bloggen.

Bijna 70% zegt dat persoonlijke tips best worden gelezen
Wat bloggers het meest lijkt te onderscheiden van (online) journalisten, is dat ze hun inspiratie grotendeels uit hun privéleven halen (ongeveer 70% van alle bloggers). Hun dagelijkse privéleven en bijvoorbeeld de reizen die ze privé maken of de evenementen die ze in hun vrije tijd bezoeken vormen de grootste voedingsbron van hun blogs. Deze persoonlijke posts blijken ook het meest geliefd te zijn bij hun lezers. Maar liefst 69,6% geeft aan dat persoonlijke tips van eigen hand het meest populair zijn. Ongeveer de helft van alle bloggers haalt daarnaast inspiratie uit evenementen en mediareizen die georganiseerd worden door bureaus, bestemmingen en/of producten. Reviews en ervaringsverslagen die hieruit voortkomen blijken het ook goed te doen bij lezers. Verder vindt een grote groep bloggers (64,1%) inspiratie in het volgen van andere blogs en websites. Het traditionele persbericht wordt nog door ruim 50% minimaal 1 keer per maand als inspiratiebron gebruikt.

Meer dan helft wil leven van blog
Hoewel de meeste bloggers (57,8%) hun blog als bijverdienste hebben, geeft maar liefst 52,7% aan als doel te hebben uiteindelijk te kunnen leven van hun blog. Een kleine 20% haalt zijn hoofdinkomen nu al uit bloggen, terwijl een andere 20% (vrijwel) niets verdient met zijn blog en het (nog) puur als hobby ziet. Ruim 70% krijgt nooit een dagtarief voor het maken van reizen, testen van producten, of het bijwonen van events. Opvallend is dat wel steeds meer bloggers zich aansluiten bij een media- en/of affiliatebureau: al ongeveer 37% van de bloggers werkt hier op vaste basis mee samen. Bijna 80% van alle bloggers plaatst wel eens betaalde content, maar daarvan geeft weer bijna de helft aan dat dit maximaal 5% van hun totale content beslaat. Bovendien doet twee derde van hen dit slechts 1-2 keer per maand. De tarieven die hiervoor worden betaald lopen sterk uiteen, van minder dan 50 euro tot meer dan 500 euro per artikel.

Bloggers betalen of niet?
Hoewel nog ruim 70% van de bloggers nooit een dagtarief krijgt voor het maken van reizen, het testen van producten of het bijwonen van events, zien we dat het vragen van een dagtarief steeds normaler wordt. De tarieven die hiervoor worden gevraagd zijn gelijkmatig verdeeld, van onder de 100 euro tot meer dan 300 euro.

Sponsoring: liefst individueel op reis i.v.m. unieke content
Bloggers die een samenwerking aangaan in de vorm van een mediareis, geven aan liever op individuele mediareis te gaan dan op groepsreis (66,5% tegenover 33,5%). Dit zorgt er immers voor dat hun content uniek blijft en niet vergelijkbaar is met dat van andere bloggers/journalisten. Het grootste percentage bloggers (36,8%) vindt dat minimaal de accommodatie en het vervoer vergoed moeten worden op een mediareis. Bijna een derde van de bloggers is van mening dat op z’n minst accommodatie, vervoer, enkele activiteiten en maaltijden binnen de sponsoring moeten vallen. Alleen accommodatie volstaat slechts bij 7% van de bloggers.

Dit moet je niet doen in een samenwerking
Bloggers gaan graag samenwerkingen aan met merken, producten en bestemmingen, maar sommige zaken zijn een echte ‘no-go’ voor bloggers. Bijna 75% van de bloggers zou het absoluut nooit accepteren als er te veel inbreng wordt geëist in de content, omdat deze puur en persoonlijk moet blijven. Ook geeft 38,4% aan af te zien van een samenwerking wanneer er te veel online marketing verplichtingen zijn, zoals het plaatsen van linkjes. Daarnaast gaat 36% niet akkoord met het plaatsen van content op basis van negatieve ervaringen.

Dus niet alleen op het zolderkamertje
Wie denkt dat bloggers solitair te werk gaan, heeft het mis! Uit het onderzoek blijkt dat meer dan een derde van alle bloggers 1-3 keer per maand netwerk- en/of PR-events bezoekt. Ook geeft maar liefst 68,8% aan graag onderdeel te willen uitmaken van een netwerk/platform voor bloggers waarin zij met elkaar kunnen samenwerken en elkaar kunnen aanvullen en versterken.

Wil je ook met bloggers werken maar weet je niet hoe? Als brand of bestemming deelnemen aan de tweede editie van ons #Storymakers event in maart 2016? Ben je benieuwd naar de details van de onderzoeksresultaten? Laat het me weten via tessa@cherrypicker.nl!

Deel dit artikel

Comments

  1. antonettewe12travel

    Dank voor de samenvatting, blijft jammer dat ik er niet bij kon zijn. Hopelijk lukt het in maart wel 🙂

  2. Patrick MulderVerkeersbureaus.info

    Interessant onderzoek en dank voor het delen van deze insights. Ik heb nog een paar vragen.

    1. Hoeveel wordt er gemiddeld gepost volgens jullie onderzoek? Dan zou een “slechts” 1-2 betaalde posts per maand heel anders kunnen lijken. Ook gelet op de richtlijnen van Google over gesponsorde content is dit interessant om te weten

    2. Goed om te lezen dat veel bloggers deel uit willen maken van een Community. Met 121 actieve leden in de Verkeersbureaus.info community met in totaal 150 leden zien wij deze trend ook. Daarom organiseren wij om de maand met diverse verkeersbureaus en reispartners een event dat alleen toegankelijk is voor onze bloggers. De opzet is altijd hetzelfde. De partner vertelt wat over zijn bestemming of product. Wij delen onze online marketing kennis en daarna is het tijd om te netwerken onder het genot van een drankje en vingerfood.

    3. Hebben jullie onderzoek gedaan naar de terugkerende bezoekers op de site? Stel dat een groot deel van de bezoekers family&friends & andere bloggers zijn die elke dag even op het blog kijken. Dan is voor de groep met minder dan 15k visitors het werkelijke aantal dat je wilt “influenceer” een stuk lager. De family&friends& ander bloggers wil je immers niet bereiken als opdrachtgever met het inschakelen van bloggers. Hebben jullie naar *Sessies* gevraagd of *Gebruikers* uit Google Analytics? Een duidelijk verschil.

    Ben benieuwd naar de antwoorden!

  3. Tessa aan de SteggeCherry Picker

    Hi Patrick,

    Ik heb even gekeken naar het onderzoek en kan je dit terugkoppelen op je vragen:

    1. Hoeveel de totale posts waren is geen vraag geweest in het onderzoek.

    Wel hebben we de vraag gesteld hoe hun verhouding betaalde content/onbetaalde content is: ruim 50% heeft max 5% betaalde content, de overige 50% is gelijkmatig verdeeld tussen de max 10% en max 30%. Slechts 4% heeft meer dan 30% betaalde content.

    De vraag of men betaalde content vraagt is separaat. De uitslagen waarvan zijn als volgt:
    Nooit – 21,8%
    1-2 x p/m – 53%
    3-5 x p/m – 17,8 %
    Meer dan 5 x p/m – 57,4%

    2. Dit is volgens mij geen vraag.

    3. Gaat om Gebruikers

    Succes!

  4. Ruud CouwenhovenFrankrijkBinnendoor.nl & FrankrijkVakantieland.nl

    Fraaie weergave van de bloggerswereld. Vooral de openingszin: “Er wordt ook gezegd dat het vaak jonge meisjes zijn, dat ze gratis op vakantie willen, dat ze behoorlijk wat noten op de zang hebben en alleen op hun zolderkamertje verwoed zitten te tikken.”

    Gelukkig wordt de werkelijkheid anders. Wel denk ik dat er ondanks alle goede bedoelingen nog steeds te weinig professionele bloggers zijn. Probleem is vaak dat goede bloggers prachtige verhalen en ervaringen delen maar onvoldoende weten hoe ze dit kunnen omzetten naar inkomen. Wellicht dat er vanuit Travconnect / Travmagazine of een andere partij eens aandacht aan kan worden geschonken.

    Wel maakt het verhaal duidelijk dat de reiswereld snel verandert. Goede blogs en websites bieden nu vaak al meer omzet en winst dan een gemiddeld reisbureau 🙂

    Overigens is deze “blogger” een man en 61 jaar 🙂

    • Patrick MulderVerkeersbureaus.info

      Beste Ruud,

      Ken je bekend met de Stichting Travel Writers Manifest? Zij geven een kwaliteitslabel uit aan travel writers. Dus journalisten en bloggers (of de combi)

  5. Nico van DijkReisprofs.nl

    @Patrick: goede vragen. Ik ben vooral benieuwd naar het antwoord op de derde vraag: wat voor soort bezoekers trekken bloggers. De goede niet te na gesproken, maar op heel veel blogs krijg ik via de reacties de indruk dat het vooral ‘vriendjes en vriendinnetjes’ van de blogger zijn. Zeg maar: bloggers die elkaar volgen, maar die niet de intentie hebben zelf een reis naar die bestemming te boeken. Reacties zijn meestal in de trant van ‘Oh, wat een mooie baan heb jij’, of ‘oh ik wou dat ik daar zat’. Tienduizend volgers op sociale media klinkt voor verkeers- en pr-bureaus interessant, maar het gaat er om wat die volgers met die content doen. Geven ze alleen maar de hierboven beschreven reacties of gaan ze ook werkelijk iets doen, dat wil zeggen, een reis naar die bestemming boeken? Dat is tenslotte voor de uitnodigende partij het meest interessant en levert toegevoegde waarde op.

    Ik vrees dat het bij de meeste blogs (de goede wederom niet te na gesproken) om bezoek gaat dat geen waarde toevoegt voor de uitnodigende partij, maar ontvang graag cijfers die iets anders aantonen. In mijn optiek gaat het niet om de meeste bezoekers, maar om kwalitatief de beste bezoekers. Ook voor de blogger trouwens, want van een bezoeker een boeker maken draagt ook bij aan je eigen business en daar schort het bij veel bloggers aan, blijkt uit het bovenstaande onderzoek.

    Daarnaast zie ik dat steeds meer bloggers zichzelf als merk neerzetten. De bestemming is dan bijzaak en fungeert louter als achtergrond. ‘Vandaag maak ik selfies met op de achtergrond het strand van Barcelona en morgen maak ik selfies met op de achtergrond de Oostenrijkse bergen en overmorgen zit ik weer ergens anders.’ Gemene deler is dat de blogger (meestal een blogster) de hoofdpersoon is en de bestemming de achtergrond. Het lijkt mij (maar ik laat me graag corrigeren als dat anders is) dat een bestemming niet veel aan de bezoekers van dit soort blogs heeft. Immers: zij volgen de hoofdpersoon van het blog en niet de bestemming. Dat is anders als je een bestemmingsblog hebt zoals Ruud. Daar komt de bezoeker juist op de bestemming af en dat lijkt me waardevoller (ook letterlijk) bezoek.

    Tenslotte nog dit: uit eerdere onderzoeken komt naar voren dat mensen meningen van anderen graag gebruiken in het oriëntatieproces. Maar als je bijvoorbeeld een vakantiehuis, een skivakantie, camping of vliegticket wilt boeken, en daar in Google een relevante zoekterm voor intikt, kom je nauwelijks blogs tegen in de eerste tien zoekresultaten. Wel websites van touroperators en sites die door journalisten gemaakt worden. En als Google naar één ding kijkt, dan is het wel naar relevantie voor de bezoeker. Misschien de volgende keer toch maar weer online journalisten uitnodigen? 😉

    Nico van Dijk, journalist.

    • @nico. DAnk voor je feedback en fijn om te lezen dat er kritische vragen worden gesteld, juist omdat blogger nu een fenomeen is dat op zijn hoogtepunt lijkt te komen. Wij geloven ook in de kracht van bloggers, mét de juiste match tussen opdrachtgever en blogger en de keuze voor het kennisgebied van de blogger. Kan ze goed schrijven? Of juist goede films of foto’s maken?

      En, zoals jij terecht opmerkt Nico, wat is de meerwaarde om een blogger businessclass te laten vliegen als veel lezers jonge(re) meisjes zijn die nooit een dergelijke reis kunnen betalen maar het blog vooral lezen om de blogger zelf en haar “fabulous life”. De bestemming of het product verdwijnt naar de achtergrond.

      De echte waarde, zit m.i. in de creatie van content en het delen daarvan. Maar dan wel content die hergebruikt kan worden in de bestaande marketingmix.

  6. Kim AlderdenATP Event Experts

    Tessa, dankjewel voor alle insights.
    Ik vroeg me af of je het Storymakers event ook B-to-B in gaat zetten? Onze online redacteur paste niet in het profiel van jullie event vanwege de doelgroep consumer, wat prima is overigens. Het events vak leent zich volgens mij ook bijzonder goed voor storymaking. Dus just curious.

    Hartelijke groet,
    Kim

  7. TravelersMagazine.nlTravelersMagazine.nl

    Wij missen bij ‘meten=weten’, vooral wat een blogpost nu opbrengt. Wij analyseren echt alles tot ver achter de komma zodat we exact kunnen meten wat de conversie is voor de adverteerder en wat zijn ROI is.

    Natuurlijk hoort ‘branding’ ook bij deze tak van sport, maar ‘storytelling’ en termen als ‘uitgedrukt in mediawaarde’ zijn natuurlijk holle begrippen.

    Een reisondernemer stopt 1 euro in marketing en daar moet op zijn minst 1,01 euro uitkomen. Wij maken dat inzichtelijk en is veel waardevoller dan een gesponsorde post op een blog die niet aansluit bij de doelgroep.

Reacties