Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
taking it up a notch

Continu conversie verbeteren met A/B testen

Door: | april 8, 2014

Op vrijdag 14 maart jl. was ik samen met andere gebruikers en geïnteresseerden uitgenodigd voor de Optimizely Roadshow 2014. In het nieuwe Europese hoofdkantoor werd aan de hand van een drietal cases het belang van A/B testen besproken en hoe je dit strategisch inzet binnen je organisatie.

Voor degene die niet bekend zijn met Optimizely. Deze partij ontwikkelt software waarmee je eenvoudig A/B testen op je website kan serveren. Na implementatie van een stuk javascript kan je al direct starten met testen zonder dat hier allerlei handelingen door developers voor nodig zijn.

 

A/B en Multi-variate testen

Heel simpel gesteld is een A/B test (of split-test) een onderzoeksmethode, waarmee je een tweetal varianten (A en B) aan een evenredig aantal bezoekers toont met als doel inzichtelijk krijgen welke variant beter werkt voor jouw website. Een multi-variate test maakt gebruik van meer dan twee varianten. Meer varianten betekent echter ook meer data en meer data maakt het analyseren complexer.

 

In God we trust, all others have to bring in data

Conversie optimalisatie is een structurele verbeterslag van je website. Nu verwacht je dat iedere organisatie hier open voor staat. Dit blijkt in de praktijk niet altijd het geval te zijn. Iedere afdeling heeft zo haar eigen belangen. En zeker wanneer de website redelijk functioneert, ziet men er het nut niet van in. Het kost teveel tijd en geld. Om nog maar te zwijgen van de energievretende discussies met de huisstijlpolitie, wanneer de gewenste optimalisatieslagen ‘niet passen’ binnen het design. Dus wordt er voor de korte termijn vaak meer traffic ingekocht. Terwijl de ROI vele malen hoger kan liggen en het effect van meer traffic uiteindelijk terug zal lopen, waar conversie-optimalisatie een continue verbetering is. Door te testen verzamel je data wat voor je website juist wel of niet werkt. Met deze data kan jij aantonen wat welke aanpassing concreet gaat opleveren. Veel duidelijker kan je het toch niet maken?

 

‘Sliders suck!’

Een mooi voorbeeld is het statement dat Karl Gilles maakte tijdens zijn presentatie. Karl is een test-evangelist uit België die onder andere voor Toyota heeft gewerkt. Tijdens een project moest hij de slider op een website testen. De slider, ik had ‘m al weleens tijdens projecten voorbij zien komen, moest zorgen voor meer dynamiek op de website. Daarnaast kon je met een dergelijke slider meerdere boodschappen communiceren, waardoor je voor iedere bezoeker een pakkende boodschap hebt(lees: iedere afdeling wil zijn boodschap tonen). Iedereen blij, zou je denken. Ja iedereen, behalve de klant.

Karl vertelde dat zij in plaats van de slider met vier boodschappen die langzaam voorbij sliden ervoor hadden gekozen om de boodschappen statisch op de website te tonen. De ruimte van de slider werd opgedeeld in een viertal statische banners. Iedere banner droeg een specifieke boodschap.

Vervolgens werden de twee winnaars (de twee met de hoogste Click Through Ratio) van deze vier varianten op getoond. Om vervolgens de positie van de slider volledig te wijden aan de winnaar van deze twee varianten. Het resultaat: een hogere CTR en een stijging in conversie (leads)!

Kortom: bezoekers gaan niet wachten op al je verschillende boodschappen. Ontdek welke boodschap jouw bezoeker interesseert en zorg dat je één duidelijk doel hebt voor je bezoeker!

Old fashion hyperlink

Een andere herkenbare situatie is de discussie wanneer je om de usability of conversie te verbeteren een aanpassing wil doorvoeren die niet conform huisstijl is. Een voorbeeld dat werd aangehaald: de hyperlink. De universele regel voor een hyperlink is blauw underlined. Toch zie je inmiddels allerlei varianten, maar uit diverse testen blijkt dat de blauwe variant met underline het best performt.

 

Iedere website is anders

Wat op de ene website wel werkt, hoeft niet persé op jouw website te werken. Natuurlijk zijn er elementen waarvan je het vermoeden hebt dat ze een positieve bijdrage gaan leveren aan je conversie. Ga echter niet van dit gevoel uit, maar zorg voor validatie.

Begin gewoon eens met testen. Dit hoeft niet meteen groots en complex. Begin met het testen van kleine elementen, waarvan jij vermoedt dat ze meer op kunnen leveren op basis van een helder geformuleerde thesis.  Geef daarbij duidelijk aan wat je gaat testen, met welk doel, voor welke periode en op basis van welke KPI’s je gaat beoordelen of de test wel of niet succesvol is!

In een volgende blogpost hoop ik met meer voorbeeldcases te komen waar ik gedetailleerder op in kan gaan op A/B testen.

 

Foto: Margaret Collins 

Deel dit artikel

Reacties