Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
mobiledevices

Inspelen op de cross-screen behoefte van je bezoeker

Door: | december 5, 2013

Het is zondagavond 20:00 uur. Je zit lekker op de bank te genieten van 3 op Reis. Dennis neemt je mee op zijn road-trip door Italië. Best wel een leuk idee voor volgend jaar zomer. Via Facebook post je dit idee om even te informeren of één van je vrienden dit al eens heeft gedaan. Ondertussen pak je je tablet er bij om even wat meer achtergrondinformatie te zoeken. De tijd dat één scherm al onze aandacht krijgt ligt al ver achter ons. Net als de tijd dat er maar één device werd gebruikt om een specifiek doel te realiseren.

Uit onderzoek van Google blijkt dat er gemiddeld 3 devices aan de realisatie van een doel te pas komen. Deze realisatie vindt plaats door het opeenvolgend (sequential) of gelijktijdig (simultaneous) gebruik van devices. Onderweg naar je werk of opleiding raadpleeg je je smartphone. Op kantoor werk (en surf) je achter je PC of Mac en op de terugweg zit je weer met je smartphone in de hand. ’s Avonds op de bank swype je wat op je tablet of pak je voor de afwisseling je smartphone er weer bij (want die ligt toch dichtbij).

Hoe ga je als organisatie om met deze cross-screen bezoekers? Hoe serveer je de juiste content op het juiste moment en voor de juiste devices?

 

Achterhaal hoe klanten de interactie aangaan met jouw site

Analyseer het bezoekersgedrag op je site. Waar komen je bezoekers vandaan? Welke content zoeken zij op welk tijdstip en met welke device doen zij dit. Met het verwerven van deze inzichten kun je afstemmen welke content voor een device beschikbaar moet zijn. Deze afstemming zal zich door vertalen in toename in engagement voor je merk en met uiteindelijk een stijging in conversie.
Kortom: de sleutel tot het creëren van een positieve user experience is de juiste content serveren afgestemd op de behoefte van de bezoeker die hij op dat moment via zijn device wenst.

 

Op welke wijze maak ik mijn site toegankelijk voor de verschillende devices

Er is geen totaal oplossing beschikbaar die voor iedere organisatie inzetbaar is. Afhankelijk van de requirements die gelden voor jouw organisatie (op basis van resources en bestaande technologieën) moet een keuze worden gemaakt. Belangrijk is om de mogelijkheden te bespreken met webdevelopment. Overall zijn er drie methoden die gebruikt kunnen worden om de content op een juiste wijze aan te bieden op het device van de bezoeker:

 

1) Responsive web design (RWD)

Het grote voordeel van RWD is dat het één website betreft. Dus eenvoudig te onderhouden en daarom ook zeer populair. Dankzij dezelfde HTML en URLS en met behulp van flexibele templates, CSS en JavaScript, worden images, layouts en content op basis van het device geserveerd. Nadeel is dat de laadtijd aanzienlijk kan toenemen.

 

2) Dynamic Serving

Op basis van het type device (van smartphone tot smart TV) wordt een aangepaste pagina geserveerd op dezelfde URL. Hiervoor dienen wel verschillende stylesheets ontwikkeld te worden op basis van het device. Dit vergt meer onderhoud, maar biedt meer flexabiliteit op basis van de content die de bezoeker zoekt op basis van het device.

3) Mobiele website

Uiteraard is er ook nog de optie om de user experience volledig af te stemmen op de mobiele gebruiker. Met een mobiele website die onafhankelijk draait van je desktop website. De browser herkent het type device waarmee de bezoeker op je site komt en verwijst hem vervolgens naar de mobiele variant. Grote voordeel is dat je de content specifiek kunt afstemmen op de mobiele bezoeker, bijvoorbeeld middels welk kanaal hij binnenkomt. Een mobiele bezoeker gebruikt vaak andere zoektermen en ook adwords campagnes voor mobiele sites worden vaak anders ingestoken.

 

Blijf meten, analyseren en ontwikkelen

Net als bij een desktop site, begint het ook voor een mobiele site pas bij de live-gang. Het is een cyclisch proces waar je continu bezig moet zijn. Meten, analyseren en door ontwikkelen van de verschillende interacties over de verschillende devices voor een zo optimaal mogelijk resultaat.

 

Foto: Johan Larsson

Deel dit artikel

Reacties