Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
2762492320_01e28a4ab8_o

De domeinstrategie van D-reizen.nl

Door: | oktober 29, 2013

D-reizen lanceert binnenkort een nieuwe website volgens het “vakantieboulevard principe”. Internet is de massa van niches en D-reizen gaat in de nieuwe website ook vakantie niche producten een podium geven. Maar welke domeinnaamstrategie moet je hierbij kiezen?

Hoofddomein of subdomeinen?

Richt je de nieuwe website in onder het hoofddomein D-reizen.nl/vliegtickets of kies je voor de structuur van subdomeinen zoals vliegtickets.d-reizen.nl. Hiervoor hebben we alle voor- en nadelen vooraf goed in kaart gebracht.

Google ziet een subdomein als een aparte website. Dit heeft als voordeel dat je aan Google laat zien dat je een aparte website hebt onder een eigen domein. Je “autoriteitschap” voor het specifieke product kun je daarmee verhogen. Maar wil je een positie in de organische resultaten van Google pakken dan moet de linkstructuur (pagerank) marktconform zijn. Een nieuwe site in Google betekent ook dat je opnieuw moet starten met het opbouwen van je autoriteit. Je moet een nieuwe start gaan maken met het opbouwen van een gezonde linkstructuur. Dit kost tijd, veel tijd en dat is voor het enorme aanbod van niche producten niet goed te beheren en te managen.

Focus op het eigen domein

D-reizen heeft over de jaren heen al een goede positie opgebouwd in Google. Google heeft momenteel meer dan 62.000 pagina’s van D-reizen geïndexeerd, zijn er duizenden  inkomende links en is de pagerank marktconform. Vanwege de huidige positie in Google maar ook vanwege de beheersbaarheid kiezen we er nu voorlopig voor om het hele productaanbod van hoofd- en niche productgroepen zoals vliegtickets, vakantiehuizen tot golfreizen onder het hoofddomein te positioneren. Afhankelijk van de posities in Google zullen we voor het kernassortiment overwegen om een beperkt aantal subdomeinen in te gaan zetten. Net zoals Sunweb bijvoorbeeld doet met wintersport en autovakanties.

Sterk domein versterkt de groei in niches

 

Nog een argument om nu voor de inrichting onder het hoofddomein te kiezen is het feit dat een sterk hoofddomein meehelpt om versnelt in de longtail van niche producten posities te pakken in de organische zoekresultaten in Google. Als Google het hoofddomein als belangrijk ziet, wordt automatisch de content die je daaronder plaats ook goed gerankt. Het moet wel voor Google unieke content zijn, dus we zullen goed kijken naar de content van onze partners en voor belangrijke pagina’s een eigen vertaalslag moeten maken.

DSC06307

Het verhuisplan ligt klaar

De nieuwe website is nu in de testfase en zo goed als klaar. Het verhuisplan is klaar en de 301 redirects worden ingericht. We zijn er zowel qua domeinstrategie als organisatorisch helemaal klaar voor en zien met vertrouwen de toekomst tegemoet met 1 sterk domein, 270 winkels en 1100 persoonlijke reisassistenten.

Foto: Reibai

Deel dit artikel

Reacties