Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

2 Reacties
google search reismerken

De meest gegooglede reismerken in 2013

Door: | januari 15, 2014

2013 was absoluut een bewogen jaar in de reisbranche. Er gingen voor het eerst in decennia minder Nederlanders op vakantie (-4%, bron: ING). Daarnaast verandert de reisconsument zijn gedrag continue; bekende seizoenspatronen werden doorbroken en de snelheid waarmee het mobiele internet door Nederlandse consumenten is omarmd is gigantisch. Inmiddels heeft 72% van de Nederlanders een smartphone (bron: Nu.nl/Telecompaper) en komt bijna 40%  van alle Nederlandse reis gerelateerde zoekopdrachten van smartphones en tablets.

Een vraag die wij dan ook bij ons Google Travel Team veel krijgen is ‘hoe de Nederlandse reiziger nu zoekt’. Of er veranderingen zijn? En welke dan? Aan de hand van analyses van het zoekgedrag op Google Search, uiteraard over alle soorten computers, tablets en smart phones heen, krijgen wij een interessant kijkje in het consumentengedrag in 2013. Daarbij moet opgemerkt worden dat deze analyse het zoekgedrag laat zien naar merknamen, niet de intentie van de consument. Gebeurtenissen zoals het faillissement van Oad en de discussies van Fyra voor NSHispeed hebben overduidelijk impact op zoekgedrag.

 

Google zoekgedrag over 2013 laat drie consumententrends zien

Figuur 1: Overzicht van de meest gegroeide reismerken op Google in 2013 (ten opzichte van 2012) en de grootste merken op Google (naar welke merknaam is het meest gezocht in 2013?)

google beste reismerken

 

Notes: De snelst stijgende merken zijn geselecteerd uit de top 50 grootste merken in 2013 (in zoekvolume); de analyse is gedaan over 2013 (januari – december) en de analyse betreft Google Search op alle devices.

 

1. Toegenomen concurrentie door nieuwe toetreders

Juist in een jaar met uitdagende economische omstandigheden blijkt dat een aantal nieuwkomers hard bezig is om de Nederlandse markt te veroveren. De enorme groei van partijen zoals Airbnb en Travelbird bewijst dat er ruimte is voor en behoefte is aan, nieuwe business modellen. Consumenten zijn meer en meer op zoek naar het ‘community’ gevoel en laten zich graag inspireren in het grote en soms onoverzichtelijke aanbod online. Hoewel de merken Travelbird en Airbnb nog relatief klein zijn en je ze dus niet terug vindt  in de Top 25 branded search volume, zijn het spelers waar we ook in 2014 meer van gaan horen.

 

2. Reisconsumenten omarmen vergelijkingssites

De onstuitbare opmars van goede vergelijkingssites is overduidelijk: Tripadvisor, Skyscanner en Trivago groeien alle drie met meer dan  75%, Trivago zelfs met bijna 190%. Zoover blijft als merk ook sterk in de top-10. Het betreden van de markt door metasearchers en hun populariteit laat zien dat er behoefte is aan het nog beter en makkelijker vergelijken van het online aanbod. En ook hier stopt het niet in 2014: Kayak, Amazon en E-dreams hebben, zoals jullie uiteraard weten, ook aangekondigd in 2014 de Nederlandse markt te willen betreden.

 

3. Touroperators blijven sterk

De touroperators behoren tot de sterkste merken in Nederland, afgaande op het zoekvolume naar deze merken. Neckermann*, Arke en Sunweb staan allemaal in de top 10. Ook de groei in zoekopdrachten naar enkele van deze merken is hoog, hetgeen aangeeft dat de touroperators afgelopen jaar alleen maar populairder zijn geworden. De conclusie kan getrokken worden dat de Nederlandse consument nog altijd, of misschien wel juist nu, op zoek is naar een scherpe deal voor de vakantie, vooraf wil weten waar hij aan toe is en snel en eenvoudig een pakket wil boeken. De touroperators kunnen dit anno 2013 kennelijk nog steeds bieden. Ook, of juist, online.


*Omdat niet de intentie van de zoekopdracht op merknaam wordt meegenomen, kan de consument ook op zoek zijn geweest naar de retailer Neckermann.

 

Deel dit artikel

Comments

  1. Thomas LentingReisgraag.nl

    Hallo Diana,

    Wat betreft de statistieken hierboven: bepaalde merknamen zijn ook normale woorden uit de Nederlandse taal. Als iemand zoekt op ´vliegtickets´ of ´weekendje weg´ wil dat dan wel 100% zeker zeggen dat de gebruiker op zoek is naar de onderneming met deze naam? Als ik zoek op ‘vliegtickets’ dan bedoel ik daarmee niet vliegtickets.nl; maar een ticket voor het vliegtuig.

    Ben benieuwd naar jouw uitleg,
    Thomas

  2. Diana van RoestGoogle

    De analyse is gebaseerd op het zoekvolume naar bijvoorbeeld alleen de merknaam ‘weekendje weg’. Combinaties met de merknaam worden hierin dus niet meegenomen (zoals ‘weekendje weg parijs’ of ‘goedkoop weekendje weg’). Ook verkeerde spelling is niet meegenomen in de analyse.

    Gezien deze typen merknamen is het niet mogelijk om te bepalen of consumenten op zoek zijn naar bijvoorbeeld de website http://www.weekendjeweg.nl of dat ze zoeken naar een weekendje weg zonder het merk te kennen.

Reacties