Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
stretch limo

De ‘nieuwe’ luxe: aandacht

Door: | augustus 19, 2014

Luxe hotels gaan niet zozeer meer over hoge prijzen, maar over authenticiteit, storytelling en innovatie. De toename van creatieve lifestyle hotels zet de gehele hotelbranche in beweging.
Sterker nog, de nieuwe generatie reizigers transformeert reismerken in lifestylemerken. Volgens LE Miami, het b2b-evenement voor de ‘shift in luxury’ in Miami South Beach deze zomer, is de botsing tussen luxe en lifestyle een feit. De vraag van de consument naar unieke ervaringen en culturele connectiviteit stijgt. Dát is de nieuwe definitie van luxe. Niet de materiële zaken als een limousine en butlers met witte handschoenen huren.

Rode stoel

Claus Sendlinger, oprichter van Design Hotels, zegt in de Sydney Morning Herald: ‘Het draait allemaal om content: alles dat de ervaring omlijst. Leuk en heel belangrijk dat het uiterlijk van het hotel aantrekkelijk is, maar nu moeten zij doorgroeien naar een volwaardig en geloofwaardig concept. Zij moeten de gasten iets substantieels bieden op het gebied van hun favoriete kunst, muziek, mode en maatschappelijke interesses.’ Een rode stoel in de lobby maakt het nog geen design hotel. Het moet tot in de details kloppen. Of liever gezegd, ademen. Dat geldt voor elk merk in welke branche dan ook.

Tableau-vivant

Het hotel van nu is een tableau-vivant, waar iedere gast zijn eigen schilder is. Of een curator van zijn eigen leven waarbij hij zijn persoonlijke imago op maat kan maken middels social media en internet. Na de media, platenmaatschappijen en uitgeversbranche, is nu de hotelwereld aan de beurt voor ‘social democracy’. ‘Dit is de eerste generatie die kan zijn wie die wil zijn en de technische middelen heeft om haar creativiteit ten toon te spreiden’, zegt Serge Dive van Beyond Luxury, een bedrijf dat hotels met deze specifieke vraagstukken helpt. ‘Sinds de jaren tachtig en negentig is de reiziger bekend met de stijl en het design van het fenomeen boutique hotel. Nu is het tijd voor de vervolgstap.’

Haalbare luxe

CitizenM is daar een mooi voorbeeld van. ‘We’ve drowned the hotel cliches.’ Modern, stijlvol en doordacht design, goede locaties en toegespitst op de wensen van de tech savvy klant tegen schappelijke prijzen. Met andere woorden: haalbare luxe, mocht dat je definitie van luxe zijn.  De keten opende afgelopen voorjaar een vestiging aan Times Square en is bezig met een volgende locatie aan de Lower East Side, en in Istanbul en Taipei. Deze Nederlandse keten is niet de enige. Yotel met vestigingen in New York, Londen en Amsterdam opereert soortgelijk. Z Hotels in Londen, Liverpool en Glasgow laven zich eveneens aan deze ontwikkeling.

Cocktail bar

Als de betekenis van luxe is veranderd, hoe speelt een hotel dan hierop in om aan die ‘ervaring’ tegemoet te komen? De gast binnen de hotelmuren houden is een optie, als onderdeel van een community om zo de creatieve en open-minded gasten te verbinden. Goede cocktail- of juicebars in de lobby of hippe nachtclubs. Iets wat in Nederland aan terrein wint, maar in het buitenland al jaren vanzelfsprekend is. Kunstexposities, tentoonstellingen, sprekers: met andere woorden veel werk voor de event manager.
Of juist inside-out: als eigenaar je gasten meenemen naar jouw favoriete restaurant van je vroegere klasgenoot, die ene sportwedstrijd of lunchen op het zeilschip van een vriend in de haven van New York? Pas op dat moment laten uitchecken als je de kamer weer nodig hebt. Het huren van een grammofoon en vinylplaten. Aandacht: dat is luxe. Dat is al zo oud als de weg naar Rome.

Deel dit artikel

Reacties