Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
p-en-r

De reis van de online (be)zoeker

Door: | december 16, 2013

Wanneer iemand online een zoektocht start naar een product of dienst ondergaat hij of zij als het ware een reis, oftewel zijn online customer journey. Zoals elke reis kent ook deze online zoektocht een startpunt en een eindbestemming.

Het startpunt is in dit geval de noodzaak voor of behoefte aan een product of dienst. De eindbestemming of het einddoel van deze reis is de aankoop van een specifiek product of de aanvraag van een bepaalde dienst die aansluit bij de behoeftes.

 

Stops onderweg naar product of dienst

Onderweg naar die eindbestemming wordt die bezoeker in de online (sociale) wereld met talloze informatie overspoeld. Enerzijds helpt die informatie hem om het juiste pad te kiezen om uiteindelijk voor een bepaalde eindbestemming te gaan. Anderzijds raakt hij daardoor makkelijk de weg kwijt.

Aan een goede online marketingstrategie de taak om die zoektocht in goede banen te leiden. Als organisatie is het belangrijk om in kaart te brengen met welke kanalen een bezoeker onderweg naar jouw product of dienst in aanraking komt. Vervolgens bepaal je hoe je die reis positief kan beïnvloeden voor jouw product of dienst en daarmee uiteraard ook voor jouw bedrijf. Laten we dieper ingaan op de verschillende stops voor bezoekers op deze online reis.

 

Online zoektunnel: de Google-route

De meeste mensen die een online customer journey starten weten nog niet precies waar ze naar op zoek zijn. Het begin van de online reis is dus onzeker. Je hebt een bepaalde behoefte voor bijvoorbeeld een tv of fotocamera, maar je hebt nog geen concreet merk of model in gedachten. Je weet ook nog niet in welke winkel of webshop je iets wil kopen.

Je gaat als online zoeker eerst oriënterend te werk. Google is daarbij ieders beste vriend en doet daarbij in de meeste gevallen dienst als de eerste stop onderweg naar de eindbestemming. Je zoekt in Google op bijvoorbeeld ‘tv kopen’ of ‘camera kopen’. Nadat je de resultaten hebt bekeken kom je tot de conclusie dat er teveel uiteenlopende resultaten zijn en dat je je zoekopdracht moet specificeren.

funnel zoekwoorden

De online zoektunnel vormt daarom een trechter. Deze begint met brede zoekopdrachten en eindigt na diverse keren zoeken en het specifiek maken van de zoekopdrachten in een bepaald type product of dienst. Het is van groot belang hoe webshops of websites bij die verschillende zoekopdrachten naar voren komen in de zoekresultaten. Dat bepaalt immers welke afslagen je als bezoeker kiest op deze Google-route. Het beïnvloedt op welke websites je terecht komt en welk product, dienst en bedrijf je kiest.

 

Invloed van sociale kanalen

Als volgende stop in deze online reis spelen diverse sociale kanalen een rol. In de huidige sociale online wereld word je onderweg naar een specifieke product of dienst gegarandeerd meerdere malen geconfronteerd met sociale invloeden.

onlinereview
Van reviews over producten, diensten, merken en bedrijven tot aanbevelingen van zowel vrienden als onbekenden op Facebook en Twitter. Allemaal beïnvloeden zij de zoektocht van een online bezoeker.

Hoe webshops of websites op deze sociale kanalen naar voren komen en daarop worden beoordeeld is daarbij essentieel. Dit bepaalt ook met welke zoekopdrachten een bezoeker vervolgens de Google-weg weer gaat vervolgen.

 

Begeleid online bezoekers op het juiste pad

Concluderend blijkt uit deze online reis dat een bezoeker via diverse online wegen, kanalen en paden met een product, dienst en bedrijf in aanraking komt. Bedrijven kunnen daar middels online marketing op inspelen. In het huidige digitale tijdperk is online marketing daarbij voor elk bedrijf van belang, of het nu gaat om een webshop van elektronische producten, tv’s en fotocamera’s of een reisagent in de reisbranche.

Er is daarbij een grote diversiteit aan online kanalen waar een bezoeker onderweg mee in aanraking komt. Daardoor is het wel zaak om op de juiste manier op de juiste kanalen aanwezig te zijn om die online reis van de bezoeker te beïnvloeden. Dat geldt natuurlijk al helemaal als de eindbestemming van dat online pad leidt tot het boeken van een fysieke reis!

 

Deel dit artikel

Reacties