Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
beeld blog Tijn

De striptease van de hotellerie

Door: | juli 2, 2014

De hotellerie heeft zwaar te lijden onder de bijschnabbelende consument/amateur-hotelier, anno 2014 waarschijnlijk het best bekend van Airbnb.com, steeds meer ook via Tripadvisor en straks vast ook bij booking.com met het nieuwe villas.com.  Het is genoegzaam bekend, maar opmerkelijk genoeg lijkt het antwoord lang op zich wachten. Want ik merk weinig van een tegenoffensief…

 

Toeristenbelasting

Of merk weinig? Het is goed te zien dat wereldwijd de hotellerie haar ontvangstruimte nu inzet om die vervelende consumenten-verhuurder van zich af te schudden: de lobby. Jawel, we zagen het in New York en we zien het in Amsterdam. ‘Verhuurders moeten in het pand wonen, er mag geen overlast zijn en er moet – en daar komt de aap uit de mouw – toeristenbelasting betaald worden. In Amsterdam scheelt dat toch al gauw zo’n acht ton op jaarbasis. Ja, de gemeente en Airbnb konden al gauw goed vinden en gaan zelfs ‘samenwerken’ …(een groot scala aan issues waaronder veiligheid en aansprakelijkheid blijft nog liggen, maar soit, de centen zijn binnen in de financieel noodlijdende stad).

Ook in Parijs gaan we het merken nu de nieuwe burgemeester Anne Hidalgo heeft aangekondigd af te willen rekenen met de wildgroei aan toeristische (onder)huur die de hotellerie flink schade berokkent…De eerste veroordeling en boete vanwege niet toegestane onderhuur is de deur al uit…

 

Biertje van 7 euro

Is dat het antwoord dan? Je hoop vestigen op het pluche, de politiek en de rechter, en dan reppen over level playing field en dat soort achterhaalde kreten. Welnee, het is een korte termijn oplossing, huilend naar je moeder rennen en klikken wie je slaat…

Je kunt ook terugslaan. Maar eerst in training. Het zou veel beter zijn als de hotellerie een hele grote spiegel koopt en eens kijkt waarom de consument in grote getale wegrent… Ze kwamen er lang mee weg, maar de consument pikt het anno 2014 gewoon niet meer, zeker de tech savy millennial niet. Wat? Een biertje à 7 euro in de minibar. Betalen voor wifi. Gedoe met fooien voor diensten die dat nauwelijks verdienen. En kan iemand mij vertellen waarom je pas om 15 uur kunt inchecken maar er wel om 11 uur uit moet? Conciërges en/of receptiemedewerkers die verwijzen naar de restaurants die ze het meeste commissie geven, te dure tickets voor de musical verkopen of taxivriendjes oproepen. Achterhaald en genadeloos afgestraft door de smartphone en sites en apps van restaurantvergelijker Yelp tot schnabbeltaxi-aanbieder Uber en zo verder. De ongewenste striptease van de hotellerie stopt niet: toertjes door consumenten worden online al aangeboden, ook door Airbnb, en eten in het hotelrestaurant – toch voor velen al een noodoptie – wordt nu nóg minder aantrekkelijk nu de consument ook lekker (?) gaat koken voor de bezoekende consument op sites als Eatwith.com.

 

Consumentenconcurrentie

Einde verhaal dan? Te hoge vaste lasten, regelgeving als een molensteen om de nek? Dan maar alle aandacht gooien naar de zakelijke markt die (vooralsnog) minder trek heeft in de boheemse consumentenbedden…?

Het zou allereerst de hotellerie goed doen hun sterke kanten te benaderen. En zo, en passant, de zwakke van de consumentenconcurrentie. Een hotel biedt snelheid en zekerheid (dat eeuwige gedoe met een dozijn aanvragen versturen met al dan niet antwoord op peer-to-peer), veiligheid (een heikel punt bij appartementenverhuur), pas bij aankomst/vertrek betalen, en directe 24-uurs assistentie bij kleine ongemakken en grote calamiteiten, waar de verhuurder van een appartement vaak in geen velden of wegen te bekennen is.

 

Upsellende trekjes

Als de hotellerie daarnaast hun hebberige upsellende maar afstotende trekjes laat varen ten faveure van juist meer huiselijke en gastvrije features, komt het vast wel goed en kunnen ze prima naast elkaar bestaan. Het kan echt wel, een gratis mini-bar (verrekent in de prijs, maar de toon maakt dus de muziek) zoals onder meer Hyatt’s Andaz biedt. Of een goudvis op je kamer om je als solo-reiziger iets meer thuis te laten voelen, zoals Kimpton Hotels in haar succesvolle Guppy Love Program … Of het actieplan samengevat in één citaat van een van de grondleggers van de moderne hotellerie: ‘I learned that you don’t get anywhere by sitting comfortably in a chair.’ Luister naar Conrad Hilton zou ik zeggen…

Deel dit artikel

Reacties