Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
vergrijzing van e-commerce

De vergrijzing van e-commerce

Door: | maart 11, 2014

Als je het mij vraagt gaan de komende 5 jaar bepalend worden voor de toekomst van de Nederlandse online reiswereld en in het bijzonder van e-commerce. De huidige generatie van online marketeers en senior professionals wordt oud. Ja, oud. Ik ook. Jij ook. U ook. Kijk eens in de eigen organisatie en verbaas je over de gemiddelde leeftijd van de aanwezige online mensen. De gemiddelde leeftijd is 30-35 jaar. Bedrijven willen nieuw jong talent aantrekken, maar kunnen die niet vinden. Dit heeft al gevolg dat de verjonging die we zo graag willen niet kan plaatsvinden.

 

Opvolging

Normaal wordt een oudere generatie opgevolgd door een jongere. In het geval van e-commerce voorzie ik hier grote problemen. Waarom? Omdat er te weinig jongeren klaarstaan om ons op te volgen. Doordat de wereld steeds meer online wordt en er binnenkort een grote verschuiving gaat plaatsvinden van online marketeers die naar een senior niveau gaan en senior professional die naar managementniveau groeien, ontstaat er een 1+1 = 3 situatie. Ik zie dat er jongeren van school komen met nagenoeg geen online ervaring of niet de juiste online ervaring. Vaak is de enige theorie die ze krijgen verouderd of gaat het over ICT. Wat ze vooral missen is praktijkervaring. Weten ze hoe een analytics tool werkt, wat seo inhoudt, bloggen ze, hebben ze banners gemaakt en weten ze hoe je webcare moet aanpakken? Als zij dit stukje praktijk aan hun studie kunnen toevoegen komen ze al veel ‘rijker’ uit de schoolbanken.

 

Kan sneller, moet sneller

Ik zie ook goede initiatieven ontstaan. Zo laten toeristische onderwijsinstellingen experts uit het veld gastcolleges geven. Er worden digitale minors georganiseerd, lesstof wordt online aangeboden middels bijvoorbeeld wiki’s en studenten zijn regelmatige bezoekers van online marketing events. Ook een brancheorganisatie als Reiswerk ziet dit en handelt hiernaar. Maar dit kan wat mij betreft sneller en moet ook sneller, willen we binnenkort dat gat kunnen vullen met jongeren met voldoende kennis en affiniteit.

 

Kans

Studenten moeten een eerlijke kans krijgen op een toekomst in online en digital en wij kunnen daarvoor zorgen. Hoe dan? Door kennis met ze te delen en de werkvloer open te stellen, zodat ze kunnen meekijken en kunnen ervaren hoe het leven is als online marketeer. Door ze al vanaf het eerste jaar van hun studie te betrekken bij jouw bedrijf. Laat ze meedenken over concepten, betrek ze. En belangrijker nog, gun het ze. Gun ze die ervaring, want daar profiteer jij van en daar profiteren zij van.

Doen jullie mee?

Deel dit artikel

Reacties