Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
vakantie en werk

De vier verklaringen voor grensvervaging tussen werk en vakantie

Door: | maart 13, 2014

Pakweg vijftien jaar geleden was één ding zeker: werk en vakantie waren strikt gescheiden. Als we op vakantie waren, dan was werk verder weg dan ooit en waren we aan het werk dan was er geen wit strand te bekennen, zelfs niet in onze gedachten. Hoe anders is dat anno 2014?

Een wereldwijd onderzoek dat wij lieten uitvoeren onder ruim 8000 wereldburgers, waaronder ruim 300 Nederlanders, laat zien dat vakantiegangers in toenemende mate blijven werken als ze op vakantie zijn. Ze proberen ook trips die ze voor hun werk maken te laten samenvallen met hun vrije tijd. Kortom: werk en vakantie lopen steeds meer in elkaar over.

Expedia ziet hier vier verklaringen voor:

 

1. Snelle groei van mobiele apparatuur

Mobiele apparaten spelen een hele belangrijke rol voor reizigers over de hele wereld. Inmiddels gebruikt 75 procent van alle reizigers wereldwijd zijn smartphone of tablet zowel persoonlijk als zakelijk wanneer ze op reis zijn. Het voordeel hiervan is dat je met mobiele apparatuur je reisschema kunt beheren, de favoriete hotels van locals kunt vinden of kunt navigeren in een stad die je niet kent. Maar mobiele apparatuur kan er ook voor zorgen dat je werk zich heel makkelijk kan ‘opdringen’ tijdens je vrije tijd. Ruim de helft van de Nederlanders (56 procent) checkt wel eens zijn werkmail of voicemail als hij op vakantie is. Dat is in vergelijking met andere Europeanen relatief weinig. Fransen (93 procent) en Italianen (87 procent) checken werkmail en/of voicemail veel vaker.

 

2. Toenemende werkdruk maakt ons creatief

De alsmaar stijgende werkdruk van het dagelijks leven maakt mensen steeds creatiever als het gaat om het toevoegen van vakantietijd aan hun werkende leven. Het verlengen van een zakelijke trip met een paar dagen is natuurlijk een ideale manier voor een korte break, zonder dat je daarvoor al te veel vakantiegeld hoeft uit te geven. Consumenten zien steeds meer in dat ze ‘downtime’ nodig hebben. Zelfs korte trips kunnen mensen al een uitgerust gevoel en nieuwe energie geven om weer aan de slag te gaan wanneer ze terug zijn op kantoor. Daar wordt tegenwoordig steeds vaker gebruik van gemaakt. Ook in Nederland is deze trend gaande. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 44 procent van de Nederlanders wel eens een paar vakantiedagen heeft toegevoegd aan een werktrip, met name wanneer deze werktrip in het buitenland is. Maar liefst een kwart van de Nederlanders neemt ook zijn partner mee op zakenreis.

 

3. De millenials (jongeren tussen de 18 en 30) betreden de vakantiemarkt

De jongeren die nu de markt van het reizen betreden zijn het veel meer gewend om werk en privé met elkaar te combineren. Bij jongeren (tussen de 18 en 30) uit de hele wereld is de kans dat ze van een werkreis een persoonlijk reisje maken twee keer zo groot dan bij mensen boven de 35 jaar. Dit geldt vooral als ze alleen reizen. Daarnaast gaan jongeren vaker op vakantie. Ze maken gemiddeld 4,2 trips per jaar, terwijl mensen die tussen de 31 en 45 jaar zijn er 2,9 keer per jaar tussenuit gaan. In de leeftijdscategorie 46 tot 65 jaar gaat men 3,2 keer per jaar een paar dagen weg. Voor jongeren is de vervagende grens tussen werk en vakantie inmiddels al veel ‘normaler’.

 

4. Reiswereld is flexibeler

Daar komt bij dat vijftien jaar geleden vluchten nog veel duurder waren en de flexibiliteit van consumenten sterk is toegenomen. Dit komt puur door het feit dat er meer aanbod in vluchten is door de opkomst van goedkope luchtvaartmaatschappijen en doordat hotels de afgelopen vijftien jaar veel flexibeler zijn geworden. Hotelprijzen fluctueren steeds meer met verschillende kamerprijzen en zakenhotels bieden weer mooie weekendaanbiedingen. Door de opkomst van internet en mobiele apparatuur zijn hotels tegenwoordig ook veel beter in staat deze aanbiedingen te communiceren met consumenten.

Al deze ontwikkelingen bij elkaar zorgen ervoor dat de grenzen tussen werk en vakantie steeds verder vervagen. Als reisorganisatie kun je hierop inspelen en een reis selecteren die zowel in de werk-, als privébehoefte van de klant voorziet. Daar zijn we bij Expedia volop mee bezig.

 

Foto: Giorgio Montersino

Deel dit artikel

Reacties