Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
zwartepiet

De waarde van een like?

Door: | november 1, 2013

Dé Social Campagne van 2013?

Gefascineerd heb ik de afgelopen weken de discussie over Zwarte Piet gevolgd. Wat een liefde voor Zwarte Piet. Wie is er niet verbaasd over? Een Facebookpagina met ruim 2,1 miljoen likes en spin-offs voor België en NL. Mijn gehele wall overspoeld met mensen die de Pietitie ‘liken’. Dit terwijl op de pagina nog niets staat over wat er wordt gedaan met de likes en het onduidelijk is wat je precies ondersteunt wanneer je deze pagina liked.

Wie A zegt moet B doen?

Als je vervolgens naar de website gaat van Pietitie en het aantal mensen opzoekt dat ook daadwerkelijk de petitie (digitaal) ondertekent valt dit aantal tegen: 327.796 ondertekenaars. Vinden we Zwarte Piet toch niet belangrijk? Klikt iedereen lukraak op allerlei like knoppen zonder enig idee wat ze liken, of daarna nog enige actie te ondernemen?

 

Likes geen heilige graal?

Ondernemers moeten zich niet doodstaren op likes. Leuk dat er mensen uitspreken dat ze je bedrijf willen volgen maar het aantal likes zegt weinig over hoe betrokken iemand is bij jouw onderneming. Je zou nog het pleidooi kunnen voeren dat mensen dan in ieder geval in aanraking komen met je berichtgeving. Echter is dit niet vanzelfsprekend het geval, doordat Facebook een algoritme gebruikt wat in het kort betekent dat niet alle posts gezien worden door de mensen die je geliked hebben. En tenslotte kunnen volgers er ook nog eens voor kiezen om jouw posts uit te zetten zodat deze niet meer getoond worden in hun wall. Oftewel, het aantal likes betekent niet direct dat je ook al deze personen bereikt.

 

Social media metrics

Bereik is het aantal unieke personen met een facebookprofiel dat jouw bericht gezien heeft. Je bericht telt als ‘bereikt’ als het wordt weergegeven in het nieuwsoverzicht van een persoon. Deze social metric kan je gemakkelijk bekijken bij de statistieken van je pagina. Een andere, wellicht nog belangrijke social media metric, is de interactie die je volgers hebben met jouw pagina. Dit is uit te drukken in Interaction per Mille, oftewel interactie (likes + comments) per duizend fans. Niet alleen kan je hiermee zien hoe betrokken je fans zijn, maar kan je ook het ‘succes’ van jouw pagina vergelijken met andere pagina’s. Een handige tool om de IPM van jouw facebookpagina en die van andere op te zoeken is de Facebook Page Profiler. Conclusie: Staar je niet dood op het aantal likes en ga voor bereik en interactie.

 

Foto: Wikipedia

 

Deel dit artikel

Reacties