Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
bloementuin

Destination Unknown

Door: | februari 12, 2014

In deze blog houd ik het eens een keer dichtbij huis: de luchthaven! En vraag ik mij af of een luchthaven een bestemming op zich kan zijn, of enkel als toegangspoort tot een bestemming geldt? Het antwoord op deze vraag is één waar menig luchthaven marketeer zich over buigt. Ik dus ook.

 

License to operate

Steeds meer luchthavens investeren in merkvoorkeur. Tevreden passagiers dankzij een strak en efficiënt proces, klantvriendelijk personeel en schone toiletten zijn hun ‘license to operate’. Om voorkeur te genieten bij reizigers zul je echter meer moeten doen: win vertrouwen, overtref hun verwachtingen, verras en verblijd ze, weet ze te raken.

 

Changi Airport

Eén van de luchthavens in deze wereld die menig reiziger op zijn bucketlist heeft staan is Changi Airport. Changi weet continue te verrassen. Naast het feit dat hun ‘license to operate’ dik in orde is, streeft de luchthaven er ook naar om voortdurend te bouwen aan nieuwe en creatieve ervaringen voor haar passagiers. Eerder dit jaar lanceerde Changi een interactieve tuin: Changi’s enchanted garden. De eerste luchthaventuin met een interactief karakter. Wanneer passagiers door de 390 m2 tuin met meer dan 50 soorten bloemen en planten lopen, lopen zij over sensors die geluiden triggeren uit het regenwoud van Borneo en zullen mechanische bloemen voor hun ogen gaan bloeien. Of hun Social Tree, waarmee reizigers virtuele herinneringen op de luchthaven kunnen achterlaten, en bij een volgend bezoek terug kunnen zien.

 

The Big Wave Goodbye

Ook op Schiphol ontwikkelen we nieuwe creatieve ervaringen voor passagiers. Met Schiphol Uitzwaaien wil Schiphol de verwachtingen rondom het vertrek van passagiers overtreffen, door vertrekken vanaf Schiphol nóg specialer te maken. Met de digitale uitzwaaidienst, kunnen vrienden en familieleden elkaar uitzwaaien als zij niet in de gelegenheid zijn dit op Schiphol zelf te doen. Op grote schermen op de luchthaven en op kleinere schermen aan de gates wordt de vertrekkende reiziger vlak voor vertrek verrast met deze persoonlijke zwaai.

 

portland
Een simpel tapijt

En soms is er niet veel voor nodig: op Portland International Airport is de traditie dat lokale aankomende passagiers een foto nemen van hun voeten op het herkenbare tapijt van de luchthaven als teken van ‘welcome home’. Social media speelt hier mooi op in: het luchthaventapijt heeft een eigen Facebookpagina met bijna 8000 likes en op Twitter en Instagram worden voortdurend foto’s geplaatst met de hashtag #pdxcarpet. De emotionele band tussen passagiers en het beroemde tapijt is bijzonder.

 
Ik ben er van overtuigd dat een luchthaven zeker een ervaring op zich kan zijn voor reizigers, bovengenoemde voorbeelden tonen dit aan. Hoe sterker de binding tussen de luchthaven en haar passagiers, hoe sterker de voorkeur van de passagier om de luchthaven onderdeel uit te laten maken van hun reis. Maar of de reiziger daardoor bij een goedkoper alternatief of een alternatief dichterbij huis ook daadwerkelijk kiest voor zijn of haar voorkeursluchthaven, is een lastigere vraag. Ik ben erg benieuwd naar de mening van andere reisprofessionals, dus laat me weten hoe jij hierover denkt en reageer.

 

Bron: SimpliFlying

Deel dit artikel

Reacties