Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
beeld blog Tijn 7-8

Digitale megaroof moet wake-up call reisbranche zijn

Door: | augustus 7, 2014

Ha fijn, eindelijk wifi… In TravMagazine heb ik al eerder betoogd dat je een onverantwoord risico neemt als je ergens in de buitenlandse hotellobby/Starbucks etc gaat inloggen op een (deels) open netwerk. Tenzij er alleen maar plaatjes van poezen op je laptop staan. Maar bedrijfsgevoelige informatie, of privéaangelegenheden, zijn weggesluisd voordat je er erg in hebt. Er zijn enige oplossingen voor uiteraard, en die zijn ook van harte aan te raden. Klik hier voor nuttige tips.

 

Think again…

Gebeurt het jou niet denk je? Think again. Gister meldde de New York Times  dat Russische hackers 1,2 biljoen adressen hebben weten te stelen. Ja biljoen, als in 1.200.000.000 emailadressen mét passwords. (check meteen hier even of je email al bekend is bij CyberBoris en CyberNatasja ergens diep in Rusland, of gewoon bij je bovenbuurjongentje met bovengemiddeld IQ die je thuisnetwerk aftapt.)

 

Wie is aansprakelijk?

De reiswereld ligt exta onder de loep uiteraard. Betalingsverkeer voor geboekte reizen is zo goed als compleet digitaal geworden en juist in het buitenland – ver weg van het relatief veilige bedrijfsnetwerk of de lokale telefoonabonnementen – ligt de kans dat je laptop of smartphone wordt leeggetrokken via een niet al te loepzuiver wifinetwerkje. Veel te vaak zijn mensen al blij áls er al wifi is, of deze betrouwbaar is, laat ze koud. De ironie is dat elke zakenreiziger of vakantieganger in heel veel top-10’s aangeeft wifi van de hoogste prioriteit te achten. De hele mondiale reisbranche is druk bezig aan die wens te voldoen, van budgetcamping tot aan vliegtuigcabine. Up-to-date veiligheid, me dunkt, is daar nog niet overal de eerste prioriteit bij. Wie is aansprakelijk als het fout gaat? De uitbater van Hotel Playa del Sol voor het aanbieden van een netwerk waarvan het password op de receptiebalie staat? Of de vakantieganger die via dat netwerk zijn bankzaken doet en 0 euro terugziet na terugkomst? De touroperator dan? De hotelketen of airline, de provider, de zakenreiziger, het bedrijf dat de zakenreiziger betaalt? Wat is de rol van het reisverzekeraar? Wat dekt deze eigenlijk?

 

Luxe

Moeten we binnen de recente duty of care discussie van de Nederlandse reiziger ook niets een gaan denken aan een digitale component? Welke rol kunnen (zaken)reisbureaus hierin spelen? De nodige grote Amerikaanse bedrijven verbieden hun werknemers al de nodige online activiteiten on the road. Ook omdat ze het budget hebben en de ingehuurde kennis om dit aan hun werknemers te kunnen melden. Maar die luxe heeft niet iedereen…

 

Digitaal advies?

Dient het bekende reisadvies van de rijksoverheid ook niet een digitale tak te krijgen, om naast gezondheidsrisico’s, politieke instabiliteit etc., ook te waarschuwen voor verregaande risico’s als het gaat om cybercriminaliteit?

Nou ja, genoeg vragen, discussiepunten en food for thought…maar begin uiteraard maar weer eens je password te veranderen en dan iets anders dan naam dochter + geboortejaar dochter. Hier tips voor een sterk password.

Deel dit artikel

Reacties