Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
trends2014

Drie trends voor online marketeers

Door: | januari 8, 2014

De opkomst van social media boekingen, neuromarketing en mobile als essentieel onderdeel van de crosschannel marketingstrategie, zijn volgens Danielle Teunis, marketeer bij ID sociable, drie belangrijke ontwikkelingen waar online marketeers rekening mee moeten houden dit jaar. Hoe, wat, waarom? Teunis legt het uit.

 

1. Social media booking

De klant was in 2013 al klaar om via social media reizen of overnachtingen te boeken, maar de reisbranche zelf was nog niet zo ver. Bedrijven zijn tot op heden te voorzichtig geweest, maar dit jaar gaat dit veranderen en zullen hotelketens en reisaanbieders ook social media inzetten als bookingstool. Vooruitstrevende bedrijven als KLM bieden al tal aan social media services aan, maar komend jaar zet ook eindelijk de hotelbranche social in. Hotels zullen via verschillende kanalen de interactie aangaan met de klant. Inchecken bij een hotel kan straks via Twitter, een reis kan bevestigd worden via Facebook en tijdswijzigingen worden doorgegeven via verschillende sociale platformen.

 

 2. Emotie marketing

Ons gedrag wordt voor 95% bepaald door het onderbewustzijn. Dit betekent dat maximaal 5% van de beslissingen van consumenten bewust genomen wordt. Marketeers houden zich tot nu toe vooral bezig met die 5% van wat consumenten beslissen en doen. Dit kan een stuk effectiever! In 2014 gaan wetenschappelijke marketingmethodes als neuromarketing ons vertellen welke ideeën, creaties en reclames wel of niet werken. Grote bedrijven zoals Coca-Cola, Unilever en Volkswagen komen er al voor uit: zij doen onderzoek om te bepalen hoe het brein van klanten reageert op reclames en wat voor gedrag zij online vertonen.  Emotie gaat in 2014 boven promotie.

 

3. Mobile first

Content moet geschikt zijn voor mobiel. In 2014 kun je niet meer aankomen met een website die niet leesbaar is op een smartphone. Responsive design is een must, maar niet voldoende om die mobile gebruiker vast te houden. Consumenten verwachten een beleving wanneer zij in aanraking komen met merken op hun mobiele apparaat, ongeacht of het via een browser is of via een app. Dit betekent dat merken mobile als een onderdeel van hun totale marketingmix moeten beschouwen. Daarbij moet je je afvragen hoe klanten gebruik maken van jouw mobiele site? Wil jouw klant een overnachting boeken? Zorg dan voor een simpel boekingsformulier die gemakkelijk in te vullen is via een smartphone. Wil de consument een uitje maken? Zorg dat je weet waar jouw klant zich bevindt en bied relevante attracties in de buurt aan. Dankzij mobiel ontstaan er ook veel nieuwe kansen voor local search. Stem je content en advertenties slim af op de locatie waar jouw consument zich bevindt. Ben jij daar ook? Geef ze dan een gerichte advertentie. Dit kan worden waargemaakt met adaptive design, een technologie die naast het herkennen van het mobiele apparaat, ook de locatie ziet.

De voorspelling is dat internet via mobiel dit jaar internet via de desktop voorbij gaat.

Deel dit artikel

Reacties