Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
dusseldorf

Drukproeven en donuts

Door: | november 13, 2013

November staat bij Corendon altijd in het teken van de start van het nieuwe zomerseizoen. Samen met onze inkopers reizen wij ieder jaar af naar Düsseldorf waar we de zomergidsen maken. Altijd lange dagen, want ‘ons kindje’ heeft een deadline. Het filiaal van Dunkin’ Donuts om de hoek zorgt voor de ‘sugerrush’ energie en houdt ons deze dagen op de been. Natuurlijk allemaal leuk en gezellig, maar hoelang blijft de reisgids nog bestaan?

Na volgend jaar geen gidsen meer?

Reisgidsen zijn altijd punt van discussie geweest in onze branche. Iemand riep in 2006, toen ik mijn eerste Corendon gids maakte, over 5 tot 8 jaar zijn er geen gidsen meer. Maar ik heb de afgelopen 7 jaar meer gidsen gemaakt dan ooit! Dit jaar kwam de omslag. In België groeide onze omzet zonder gids en was een vakantiekrant voldoende om de verkoop aan te jagen. In Nederland maakten wij geen wintergids en tóch wist de klant ons te vinden.

Voor zomer 2014 drukken we nog maar 70.000 gidsen i.p.v. de 200.000 in 2013. Een deel gaat naar onze directe klant, de rest is voor het reisbureau en voor de vakantiebeurs in Utrecht en Brussel. Al met al scheelt ons dat tienduizenden euro’s in drukkosten en verzendkosten. Een deel van deze besparing gaat op in Direct Marketing, want de klant moet wel weten dat er weer geboekt kan worden. Het sturen van een gids is wel een aanjager, maar een e-mail met een unieke vroegboekactie nu eenmaal effectiever en goedkoper.

Reisgids wordt reismagazine

Anno 2013 krijgt ook de inhoud een andere insteek. De tijd dat je een gids vol stopte met lange mooie zinnen vol pittoreske en adembenemende hotelteksten is voorbij. Net als op internet wil de lezende klant snel scannen en in 1 oogopslag kunnen zien wat een hotel te bieden heeft. Paginalange teksten maken we niet meer. Op internet vindt de vakantievierende consument mooiere foto’s, prachtige filmpjes en eerlijke reviews die het in de informatiestrijd altijd wint van een papieren pagina. En wat dacht je van de prijzen…. Voordat de inkt droog is zijn de prijzen al lang weer veranderd.  Vroeger waren de prijzen 1 heel seizoen geldig en ‘oh wee’ als je die aanpaste. Dat pikten reisbureaus niet! Dus alle prijzen publiceren heeft geen zin meer, die vindt de klant wel op internet of  bij het reisbureau.

Tegenwoordig moet een reisgids meer een magazine zijn met veel foto’s, weinig tekst en vooral beleving. Voor zomer 2014 maken wij bij Corendon een tussenvorm, geen echte ouderwetse reisgids maar ook geen magazine. Ik noem het maar een reismagazine.

 

donuts & travel
Weg met die kids

Daar waar iedereen vaak nog een gids maakt per vakantieland of regio kiezen wij aankomende zomer voor een andere strategie.

We houden het simpel:  je gaat op vakantie mét of zónder kinderen. Dus maken we nu een familie magazine met de naam Kids & Co en kan iedereen zonder kinderen een reis uitzoeken via het Only Adult. Dat families met kinderen  voor de reisbranche van enorm belang zijn lijkt me duidelijk. De doelgroep zonder kinderen groeit in die zin, dat men steeds vaker op zoek is naar hotels zonder felgekleurde glijbanen en herrie makende animatieteams. Niet voor niets vind je aan de gehele Middellandse Zee je steeds meer hotels waar kinderen tot een bepaalde leeftijd ‘verboden’ zijn. Dus zo wordt een nichemarkt ineens weer bulk en krijgt een eigen ‘gids’. Want wat de klant vraagt, wil je leveren.

 

Nog een paar dagen en de ‘reismagazines’  voor de zomer zijn klaar, nog even wat avondjes doorwerken en dan kan een nieuw zomerseizoen weer beginnen. Toch denk ik dat dit het laatste jaar zou kunnen zijn dat we een gids maken, tenzij de klant het écht wil, maar ik vermoed van niet!  Drukproeven & Donuts…  ik zal ze zeker missen.

 

Foto: Oran Viriyincy

Deel dit artikel

Reacties