Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
beeld 1 blog Carolijnv2

Een goed verhaal

Door: | juni 30, 2014

Op 12 juni zat ik van een lekker broodje te genieten op het terras van Pakhuis de Zwijger. Het was de lunchpauze van Emerce eTravel. Ik raakte in gesprek met mijn tafelgenoot, over de onderwerpen die we die ochtend tot ons namen. Reuze interessante insights met betrekking tot big data, travel trends en customer experiences. Daarover later iets meer. Mijn tafelgenoot bleek Chief Imagination Officer te zijn voor Qbic hotels. En zijn verhaal sprak erg tot mijn verbeelding.

 

Shut life in

Omdenken: een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Deze manier van denken heeft Paul Rinkens, Chief Imagination Officer bij Qbic Hotels, weten toe te passen op de hotelindustrie. Het lijkt zo simpel: leegstaande gebouwen een nieuwe bestemming geven. Zo werden drie leegstaande verdiepingen in het WTC op de Amsterdamse Zuidas omgebouwd tot hotel. Zes maanden was er nodig van het krijgen van de sleutel van de leegstaande ruimte tot het overhandigen van de sleutel aan de eerste klant. Dankzij leveranciers die ook weten om te denken. Van een prefab hal tot een badkamer als cockpit.

beeld 2 blog Carolijn

Hotels shouldn’t shut life out. They should make your life more interesting, and give you stories to tell. Dit is een hele andere kijk op wat een hotel moet zijn. In een tijd waarin iedereen op zoek is naar ervaringen die nog niemand heeft gehad (zoals Tessa aan der Stegge van Cherry Picker ook aanstipte tijdens haar presentatie over travel trends), lijkt dit hotel juist dat te bieden. Een unieke ervaring, een uniek verhaal om terug thuis te vertellen. Zo kan het gebeuren dat de receptionist als ambitie heeft om films te maken en van zijn werkgever Qbic daar de volledige ruimte voor krijgt, inclusief camera. Of dat in de kelder een bike repair shop schuil gaat, gerund door lokale ondernemers. En dat wat op het menu staat of de stoel waarop je zit, gesourced is vanuit de lokale gemeenschap.

 

Win-win-win

Een concept of een merk kan succes boeken en tegelijkertijd een positieve sociale impact hebben. Qbic hotels doet precies dat. Het hotel biedt een modern, creatief en comfortabel product tegen een betaalbare prijs op A-locaties. Door terug te zijn gegaan naar de basics, en innovatie toe te passen, worden de kosten laag gehouden en ontstond een relevant nieuw hotelaanbod. Dat meer is dan een kamer, het is een goed verhaal. Want het hotel geeft terug, aan de maatschappij. Sociale impact wordt zelfs substantieel meegeteld in het bedrijfsresultaat. Een win-win-win: voor het bedrijf, voor de klant en voor de maatschappij.

 

KLM Planes & Sweetie

KLM geeft met KLM Planes ook een mooi voorbeeld. KLM zocht naar een manier om de sympathie voor het merk KLM te versterken op een kosten efficiënte manier. Door content te creëren die mensen graag willen delen. Een speciale voorpremière van de film Planes was het gevolg. Wat was er voor nodig? Een echt vliegtuig, een hangar, een hele hoop enthousiaste kinderen en een unieke beleving. KLM werkte hiervoor samen met Amsterdam Cares, en verraste kinderen uit achterstandswijken – kinderen waarvoor vliegvakanties niet normaal zijn, met een unieke ervaring zoals je hier zult zien: http://youtu.be/_8nTfVthkdw.

 

Een betere wereld begint bij…  je merk

 

Sweetie – voor wie haar niet kent, kijk naar de video en ben even sprakeloos. Niet een campagne met een boodschap, maar een campagne met een boodschap én een ongekende maatschappelijke bijdrage. Niet voor niks sleepte bureau Lemz, het bureau dat Sweetie produceerde in opdracht van Terre des Hommes, hiermee vijf keer goud binnen op het Cannes Lions festival. Hiermee draagt de marketing en creatieve industrie een goede boodschap uit: merken kunnen het verschil maken en een merk heeft haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Een betere wereld begint bij jezelf, laten wij vanuit ons merk en vanuit ons vak kijken hoe een betere wereld ook begint bij je merk.

Mijn ambitie is sinds die zonnige dag een paar weken geleden om ooit op mijn visitekaartje de mooie titel Chief Imagination Officer te mogen hebben staan. Bij een innovatief en creatief merk met lef!

 

photo credit: juhansonin via photopin cc

Deel dit artikel

Reacties