Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
surf

Ensplore wil het ‘next gen’ reisbureau zijn

Door: | december 9, 2016

Het gloednieuwe online boekingsplatform Ensplore, een zusje van reistechnologiebedrijf Qenner, is gericht op consumenten die nog niet precies weten waar ze naartoe willen op vakantie. Volgens marketeer Jiska Willemsen is Ensplore een modern alternatief voor het reisbureau.

Hoe zijn jullie op het idee voor Ensplore gekomen?
“Er zijn heel veel sites waar je een reis kunt boeken als je al precies weet waar je heen wilt. Maar er zijn genoeg mensen die op vakantie willen, maar nog geen idee hebben welke bestemming past bij hun dromen en verwachtingen. Het kan heel tijdrovend zijn om daar achter te komen. Ensplore biedt de oplossing en geeft inspiratie op basis van de interesses van de klant, het beschikbare budget, hoe lang en wanneer de reis ongeveer plaats zal vinden en met wie hij of zij op reis gaat – met hun partner, het hele gezin of een vriendengroep? Ensplore neemt deze gegevens mee en doet een aanbod op basis van wat de reiziger leuk vindt en kan betalen. Wij helpen de consument dus met het vinden van zijn droombestemming. Voor het daadwerkelijke boeken van een hotel en vluchten verwijzen we de klant vervolgens door naar onze partners, onder andere Booking.com en KLM.”

Jiska Willemsen, Ensplore
Jullie waren tot nu toe met de Qenner-technologie op B2B gericht. Vanwaar nu ook de keuze voor B2C?
“We zijn eigenaar van Toeristiek, dat onafhankelijke informatie over bestemmingen en accommodaties biedt aan reisverkopers. Daardoor beschikken we over heel veel data die interessant zijn voor de consument. We vonden het zonde om daar niets mee te doen. Tegelijkertijd hebben we veel kennis over technologie, doordat Qenner systemen bouwt voor reispartijen. Die twee elementen hebben we gecombineerd in Ensplore. Sinds 5 oktober zijn we officieel live. We zijn nu bezig met een merkcampagne op social media, die erop is gericht om bekendheid te verkrijgen. Zo kunnen we ons budget gericht inzetten en precies meten waar bezoekers op klikken en wanneer ze afhaken. We hebben de site gebouwd op basis van marktonderzoek en de feedback van een selecte groep gebruikers. Nu zetten we de volgende stap met de livegang en brengen we de ervaringen van al onze bezoekers in kaart.”

Wat is het verdienmodel?
“Dat is vooral gebaseerd op affiliate marketing. We linken door naar Booking, KLM, Tix.nl, Transavia, enzovoorts en krijgen een bedrag per klik. Als er een boeking uit volgt, dan ontvangen we commissie. We bieden inspiratie maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat er een reis wordt geboekt, anders verdienen we niets.”

Wanneer is Ensplore winstgevend?
“Dat is moeilijk te zeggen. Ik denk niet dat we in 2017 of 2018 uit de kosten zijn. We zijn nu op zoek naar investeerders. We hebben vooral geld nodig voor marketing, 80 procent gaat daar naartoe, schat ik. Naamsbekendheid opbouwen is immers heel belangrijk. We rekenen het eerste halfjaar dan ook nog niet op veel boekingen en daarna op een conversie van 0,5 procent. Dat percentage zal vervolgens steeds verder stijgen.”

Komt er ook een app?
“Die staat niet in de planning. De meeste apps die worden gedownload gebruik je vervolgens toch niet. Dan richten we onze inspanningen liever op de ontwikkeling van de sites. We hebben nu een desktopsite en een mobiele site. De mobiele versie is werk in uitvoering, we zijn nog zoekende wat het beste werkt. Verder zijn we bezig om cross-device zoeken en boeken mogelijk te maken.”

Jullie kiezen ervoor personalisatie toe te passen op basis van input van de websitebezoeker zelf. Waarom?
“We willen de mogelijkheid bieden om een persoonlijk profiel aan te maken met daarin de voorkeuren van de reiziger, maar ook verschillende reismomenten en reisgezelschappen. Hoe vaker iemand op Ensplore komt, des te beter we hem leren kennen. Dat doen we inderdaad op basis van de informatie die de consument geeft, maar ook door zijn surfgedrag te interpreteren. Dat laatste is wel een stuk lastiger, want mensen wisselen van apparaat en dan ben je ze kwijt. Bovendien willen we zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelen en de database zo goed mogelijk segmenteren, zodat we gericht aanbiedingen kunnen doen. Daar hebben we dat profiel voor nodig. Overigens leren we van de gebruikers als groep en kunnen we op die manier steeds betere suggesties doen.”

Wat zijn je ambities voor Ensplore?
“We willen dé virtuele online reisassistent worden, voor consumenten die online op zoek zijn naar reisadvies.”

ensplore homepage

Deel dit artikel

Reacties