Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
5752433875_ec722fd509_o

Facebook “Like Hype”

Door: | oktober 31, 2013

Facebook is niet meer weg te denken in het dagelijks internetgebruik, bijna iedereen heeft een account en post zijn wel en wee op de Facebook muur. Aan vrienden of familie laten zien wat je eet, welke nieuwe TV je hebt gekocht en waar je naartoe op vakantie wil. Het delen van grappige filmpjes of het klagen op een kabel, energie of telefoonmaatschappij, Facebook is de plek. Veel communicatie en marketing specialisten hebben zichzelf tot social media expert benoemd en zijn het wilde westen van de social media ingesprongen. Bedrijven die zichzelf serieus nemen konden niet wegblijven en startten massaal fan pages om likes binnen te halen. Wat er met de likes gedaan moest worden en of er conversie plaatsvond was nog niet relevant. Zoveel mogelijk likes binnenhalen was de missie.

Houd het makkelijk

Na een aantal campagnes kunnen we maar tot 1 conclusie komen: houd het makkelijk. Eenvoudige games (of acties) in combinatie met slimme gerichte Facebook advertising leveren een betere conversie op dan grote ingewikkelde games zonder advertising. Besteed je budget slim. In samenwerking met Boomerang Create (het social bureau van o.a. Heineken en Nuon) ontwikkelden wij bijvoorbeeld een Zoek de Verschillen-game die meerdere keren ingezet kon worden. Zo verdeel je het ontwikkelbudget over meerdere acties en kun je met gerichte en slimme Facebook advertising veel potentiële likers (of klanten) bereiken.

Content is King

Wat inmiddels ook wel duidelijk is geworden is dat een leuke eenvoudige post, een spreuk en een mooie of grappige afbeelding kan zorgen voor een viraal effect. De Mondriaan met een Heineken Vaasje (Boomerang Create) is meer dan een miljoen keer geliked en gedeeld. Zo zie je dat een goed idee en leuke uitwerking niet veel geld hoeven te kosten maar wel  veel effect kunnen hebben. Mijn bedrijf doet uiteraard ook mee met de “like hype” en heeft inmiddels ruime ervaring met het ontwikkelen van Facebook acties. Samen met Radio 538 ontwikkelden we een spel voor Captain Morgan waarbij 538 haar Fanpage openstelde voor een game waarmee gratis kaartjes gewonnen konden worden. Ook binnen de reisbranche zijn we actief en ontwikkelden we o.a. voor 333 Travel een tag je vrienden-spel waarbij je gratis tickets naar New York kon winnen.

Conclusie

De verleiding is groot om je budget uit te geven aan een creatief en sympathiek idee en dan het van geluk te laten afhangen of de campagne een succes wordt. Ik zou je willen adviseren om te kiezen voor een eenvoudig, laag ontwikkel budget en de inzet veel slimme Facebook advertising. Hiermee bereik je meer mensen, creëer je meer likes en eventueel conversie naar overige (online) kanalen.

Foto: FindYourSearch

Deel dit artikel

Reacties