Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
Ron simpson

FOMO: the art of storytelling

Door: | augustus 20, 2014

Let’s face it, de mens is verslaafd aan verhalen. Kampvuur verhalen, sprookjes, boeken, series op Netflix, films, war stories, waargebeurde verhalen, noem ze allemaal maar op. Dit is al zo sinds de prehistorie en de grap is dat ze niet eens goed hoeven te zijn, aangezien GTST al 14 jaar op tv is. Als marketeer en onbewezen maar overduidelijke afstammeling van Brugman, vind ik dit een prachtig fenomeen.

 

Kunst

Vertel me een slecht verhaal op de juiste manier en ik luister nog steeds naar je. Vertel me een goed verhaal op de verkeerde manier en ik haak al af voordat je begonnen bent. Tegenwoordig wil elk merk hun doelgroep ineens entertainen aan het kampvuur, maar slechts enkele komen verder dan Coombaja. The art of storytelling is namelijk echt een kunst.

 

Fortuin

Het moment dat iemand “had je bij moeten zijn” tegen je zegt is het moment dat je beseft dat die persoon eigenlijk geen verhaal kan vertellen. Als hij dat wel kon, dan hoefde hij het niet tegen je te zeggen nadat je hem awkward aankeek sinds de clue van het verhaal nooit echt aan is gekomen. Dan had je het zelf wel gevoeld, diep van binnen en had je er ook hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat jij dit soort momenten nooit meer zou missen. Had JE bij moeten zijn, wordt dan had IK bij moeten zijn en achter die gedachte ligt een fortuin, dames en heren.

 

Nieuwe drijfveer

FOMO, oftewel Fear Of Missing Out is een van de belangrijkste nieuwe drijfveren voor consumenten en herkenbaar voor jong en oud. Als je iets niet wil missen, dan koop je alles wat je nodig hebt om ergens bij te kunnen zijn. En je weet pas wat je niet wil missen als je weet dat het bestaat.

Op zaterdag balen dat jij aan het werk bent terwijl al je vrienden aan het Instagrammen zijn over hun festival avonturen? FOMO. Limited Edition? FOMO. Pop-Up store? FOMO. Elke week de mooiste meisjes van Amsterdam bij Please Don’t Tell in de Jimmy Woo? Moet ik toch echt een keer zelf gaan zien. FOMO. Filmpjes, foto’s, tweets en snapchats van de Totally Summer tour van GoGo? MEGA FOMO. Ik wil weer 16 zijn en naar de costa!

 

Goed feestje

Als wij als marketeers het verhaal zo kunnen brengen dat de doelgroep het nooit meer wil missen, dan creëer je de meest loyale en herhalende consumenten ooit.Trust me, ik spaar onmogelijk te krijgen sneakers, ik mis nooit een goed feestje en ik baal echt als iedereen ergens is waar ik bij had willen zijn. Dat doen we dus niet meer. Als je als merk / bedrijf / organisatie geïnvesteerd hebt om een goed verhaal te hebben dat je graag wil vertellen, maar het vervolgens door een stagiair laat schrijven en uploaden in plaats van mij te bellen, dan had je erbij moeten zijn.

Hoe FOMO precies werkt vertel ik je tijdens mijn presentatie op 17 september of tijdens een kopje koffie op kantoor. Dan ga je in ieder geval met een goed verhaal naar huis.

Deel dit artikel

Reacties