Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
Pinterest-boards

Ga inspiratie pinnen!

Door: | mei 13, 2014

Het sociale netwerk Pinterest groeit als kool. Medio vorig jaar al meer dan 70 miljoen gebruikers wereldwijd. En dat in slechts een paar jaar tijd. Met ruim 1,1 miljoen actieve gebruikers in Nederland en een veel hogere conversie dan op Facebook, is dit een medium om niet alleen in de gaten te houden, maar ook om actief in te gaan zetten als extra marketing kanaal.

 

Wat is Pinterest?

Het is een virtueel pinboard waar je inspiratie kunt opdoen voor elke interesse. Zoals ze het zelf omschrijven: “Pinterest lets you organize and share all the beautiful things you find on the web.” Het biedt gebruikers de mogelijkheid om diverse prikborden aan te maken, waaraan je online gevonden dingen die je interessant of mooi vindt kunt toevoegen (pinnen) om zo alles te groeperen. Het leent zich uitstekend voor het ontdekken van nieuwe pins, die je al klikkend tegenkomt en dan op je prikbord prikt.

 

Pinterest biedt een goede zoekfunctionaliteit waarmee je kunt zoeken op allerlei woorden, bestemmingen, gebruikers, specifieke borden en categorieën. Een pin en/of bord die de je interessant vindt kun je liken en delen (repinnen). Niet alleen op Pinterest maar ook op Facebook en Twitter. Registreren en inloggen doe je ook met je Facebook of Twitteraccount.

Recent zijn er een aantal nieuwe features bijgekomen die gunstig zijn voor de reisbranche: het toevoegen van eigen informatie en locatiegegevens aan pins, ook als je repint. Is er aan een pin locatie informatie toegevoegd dan verschijnen er markers op de wereldkaart waarmee je direct op de betreffende pin komt. Ook nieuw en interessant is dat er andere borden worden getoond waar dezelfde pin op is geplaatst, plus een overzicht van vergelijkbare pins.

 

Volop kansen voor de toeristische sector

De categorie Travel/ Reizen is een van de meest geliefde categorieën onder de Pinterest gebruikers waar men inspiratie en beleving opdoet voor het plannen van vakanties.

Volop kansen voor Nederlandse reisbranche om hier op in te spelen om- met mooie bestemmingsfoto’s voorzien van een persoonlijke omschrijving en doorlink naar een bestemmingspagina (of andere landingpages)- de aandacht te trekken van Pinterest gebruikers. Uit eigen ervaring kan ik melden dat mooie foto’s gelijk worden gerepinned.

Bijzonder interessant voor onze branche is een mogelijkheid om interesse gebieden te omkaderen en in een mood-board te stoppen waardoor je heel gericht doelgroepen (of groepjes) kunt aanspreken. Zowel binnen je bestaande relaties die je kunt uitnodigen om deel te nemen, als andere Pinterest gebruikers die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp of bestemming. Er zijn zelfs verborgen en groepsborden mogelijk die je voor een specifiek doeleinden kunt inzetten.

Pinterest is daarom super geschikt om je als reisbedrijf en ZRA te profileren en je specialisme te tonen. Zowel met eigen unieke content, als door te reageren op pins of borden van anderen.

Toch kom ik- behoudens KLM en Transavia, nog maar heel weinig van onze NL reisbedrijven tegen die hier actief en op de juiste manier mee omgaan.

 

Niet OF OF maar EN EN

Pinterest is vooral een aanvulling op de gevestigde platformen als Facebook en Twitter. Waar je met creatieve en originele content, gestructureerd en gestuurd veel inspiratie kunt bieden aan jouw doelgroep. Door de integratie met Facebook/Twitter is de content ook eenvoudig op allerlei manieren Multi-channel inzetbaar.

Onderstaande quote geeft de toegevoegde waarde goed weer:
“Waar Facebook en Twitter veelal dienen als een groot reclamebord, biedt Pinterest juist de mogelijkheid om ‘reclamefolders’ uit te delen aan fans, die deze op hun eigen reclamebord pinnen. Pinterest biedt daarmee op een eenvoudige manier ruimte aan fans om ambassadeur te worden van uw webshop, zodat zij op hun beurt hun eigen vrienden enthousiast kunnen maken voor uw producten.” Wouter Wensing,in Twinkle, 22 apr2014

Wensing heeft recentelijk een onderzoek(je) onder een aantal gerenommeerde Nederlandse e-commerce bedrijven gehouden die zowel Pinterest, Facebook en Twitter, in combinatie met hun (mobile) website(s), inzetten. Een aantal opmerkelijke bevindingen hieruit:
• Honderd followers op Pinterest staan gelijk aan 1,1 transacties.
• Honderd fans op Facebook staan gelijk aan 0,45 transacties
• Honderd Twitter followers staan gelijk aan 0,14 transacties.

De conclusie die hieruit kan worden getrokken is dat Pinterest qua loyaliteit en netto rendement per follower in veel gevallen meer oplevert dan Facebook campagnes. Het is dus zeker niet “een vervanging van”, maar “een interessante aanvulling op” andere kanalen en social media.

 

Tips

Vooral doen….
• Maak een businessaccount aan en begin met een paar borden over bestemmingen waar je een echte expert in bent
• Gebruik liefst eigen foto’s, voorzien van informatieve content en locatie informatie
• Let erop dat de content aansluit bij je pint past bij je bord en interessant of humoristisch is
• Wanneer je de mogelijkheid hebt, deeplink naar relevant aanbod op je website
• Pin ook relevant aanbod vanaf andere borden op jouw bord en voorzie die eventueel van extra content om je expertise te tonen. Maar wees subtiel!
• Deel Pinterest pins ook via facebook en/of Twitter
• Nodig jouw Facebook fans, Twitter volgers en klanten uit op Pinterest om je bord(en) te volgen . Ook hier is relevantie van belang, dus liefst gericht uitnodigen op basis van hun interesse gebied.
• Je kunt ervoor kiezen om hen ook content te laten toevoegen aan een betreffend bord zodat er een groepsgevoel ontstaat.
• Nederlandse en Engelstalige beschrijvingen voor bord en pins invoeren om beter gevonden te worden
• Kijk eens hoe KLM, Transavia en Bol.com Pinterest inzetten

 

Vooral niet doen….
• Te kleine, slechte, algemene of nietszeggende foto’s gebruiken
• Commerciële T/O content gebruiken die ook op iedere reiswebsite staat
• Hardsell promoties plaatsen , dat werkt echt niet op Pinterest
• Alleen een naam,plaats of het website kruimelpad aan een foto als beschrijving toevoegen
• Weblink naar een algemene zoekpagina ipv deeplink naar de bestemming of accommodatie.

Meer weten?
http://help.pinterest.com/nl
http://business.pinterest.com/
http://help.pinterest.com/en/articles/business-best-practices

veel succes met het pinnen!

Deel dit artikel

Reacties