Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

2 Reacties
children and ipads

Zo bereik je Generation Y wél

Door: | december 24, 2013

Een jong stel zit op de bank. De televisie staat aan en zo nu en dan werpen ze een blik op de buis. Beiden hebben een laptop op schoot en op Facebook bekijken ze de laatste belevenissen van hun vrienden. Het meisje heeft haar mobiele telefoon in haar hand en is driftig aan het whatsappen. Dit is een heel ander beeld dan het gezin dat gezamenlijk en vol concentratie naar de buis staart. De consument anno 1999 is niet te vergelijken met de consument van nu.

 

Het moge duidelijk zijn dat de mediaconsumptie van de generatie Y (geboren tussen 1980 en 2001) afwijkt van de mediaconsumptie van generatie X (geboren tussen 1961 en 1980). ‘The Millennials’ zijn non-stop online, laten zich vooral door elkaar beïnvloeden en zijn extreem goed in het scannen en dus ook het negeren van informatie. Dat moet ook wel, want deze generatie krijgt gemiddeld 3600 media-uitingen te zien op een dag. Een hele uitdaging voor een merk om op te vallen bij generatie Y. Zeker omdat deze generatie media consumeert op een manier waarbij ze ‘multitasken’ en ‘media meshen’ (simultaan gebruik van verschillende mediatypen). De Y-generatie zal in 2017 meer koopkracht hebben dan welke andere generatie ook en is daarom  een interessante doelgroep voor jouw merk mits je hen weet te bereiken en te raken!

 

Drie tips om de Y generatie voor je merk te winnen:

 

1. Ken je klant

Ook al wordt er van dé Y-generatie gesproken, deze generatie is niet homogeen. Zo zijn er grote verschillen in subcultuur en leeftijd: bijvoorbeeld de yuppen die werken bij een advocatenkantoor of bank versus de tieners die op dit moment naar de middelbare school gaan. Daarnaast omarmt deze generatie vaak meerdere subculturen. Zo kan iemand die ‘hip hop kleding’ mooi vindt ook luisteren naar country muziek en naar een klassiek concert gaan. Vanwege de verscheidenheid binnen de Y generatie is het belangrijk om vooral de verschillen in deze doelgroep te ontdekken en jouw doelgroep zo specifiek mogelijk te definiëren. Zodra je een idee hebt wie jouw doelgroep is, is het belangrijk dat je die groep goed leert kennen. Ga je doelgroep observeren in hun meest natuurlijke setting en leer van hun gedrag en de manier waarop zij tot hun keuzes komen.

 

2. Wees op de juiste plaats en val op

Dit is de doelgroep die veel tijd besteedt op Social Media (ze zijn gemiddeld op 2,5 social media platformen actief en ruim 80% logt dagelijks in) en beïnvloed wordt door ‘Influentials’. Influentials zijn personen die tot dezelfde groep behoren met een groot bereik op Social Media. Dit kunnen bijvoorbeeld bloggers, DJ’s, ondernemers of een combinatie van deze drie zijn. Een post van een Influential zal meer bereik hebben en eerder gelezen worden dan een post van een regulier merk. De generatie Y is juist sceptisch naar autoriteit en wars van hiërarchie. Een man in een doktersjas jouw product of merk laten aanbevelen zal dan ook niet gelezen of gelooft worden.

 

3. Wees relevant en persoonlijk

Als je ervoor gezorgd hebt dat jouw doelgroep je bericht leest, zorg er dan ook voor dat dit bericht persoonlijk en relevant is. De Y generatie is vooral gevoelig voor peer-to-peer beïnvloeding (zoals door de hierboven genoemde Influentials) en is erg expressief en digitaal creatief. Dit betekent dat de doelgroep graag wordt aangesproken door iemand met wie zij zichzelf kunnen identificeren of zelf wil meedenken met jouw merk. Goede voorbeelden hiervan zijn de Lays campagne, ‘Maak de smaak battle‘ en Nike ID.

 

Foto: Jim Larrison

Deel dit artikel

Comments

  1. Jeroen van der SpekDevoted Online

    Goed artikel Milou, herkenbaar ook!!

    • MilouGROUND

      Bedankt voor je leuke reactie! Fijn om te horen dat het herkenbaar is 🙂

Reacties