Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

2 Reacties
SOLOMO1

Go SoLoMo

Door: | februari 26, 2014

Tijdens één van de weinige inspirerende kennissessies op ‘een beurs’ waar ik laatst met een goede vriend was, werd het onderwerp ‘SoLoMo’ oftewel Social, Local en Mobile aangehaald. Al jaren een heerlijk gehypet begrip, door Marketingfacts bijvoorbeeld in april 2012 al uitgeroepen tot dé trend in travel. Maar heel veel gebeurt er in de reiswereld naar mijn weten nog niet mee! Voorbeelden zijn natuurlijk welkom.

Zeker voor reisbedrijven kunnen apps als Foursquare grote mogelijkheden bieden. Misschien zijn de gebruikersaantallen in Nederland nog niet overweldigend, de laatste schatting is ongeveer 250.000 gebruikers, maar het ‘first mover advantage’ geldt nog wel! Voor wie het (nog) niet kent: via Foursquare kun je inchecken op locaties en zo aan je vrienden laten weten waar je bent en wat je doet. Daarnaast kun je, als de locatie-eigenaar promotioneel actief is op Foursquare, gebruik maken van een aanbieding of voordeel.

 

solomo

Lokaal vindbaar voor iedereen

Maar Foursquare is zeker niet het enige middel om op een laagdrempelige manier lokaal en mobiel aan de slag te gaan. Als we social even achterwege laten, kom je met Google AdWords Express tegenwoordig al een heel eind. Advertenties kunnen zo ingericht worden dat alleen zoekopdrachten uit een bepaalde regio getoond worden. Zoekt iemand bijvoorbeeld op ‘reisbureau Breda’, dan komt jouw advertentie tevoorschijn.  Maar ook wanneer diegene in Breda rondloopt en op zijn smartphone alleen zoekt naar ‘reisbureau’ worden er relevante ads getoond. AdWords herkent dat iemand mobiel zoekt, weet via GPS de locatie van diegene en kan dus de advertentie van het dichtstbijzijnde reisbureau tonen. Natuurlijk geldt dit net zo goed voor elke mobile travel consultant, accommodatie, attractie, fietsenstalling, etc.

 

ibeacon

Beacons

Op die beurs, en op elke willekeurige beurs die ik daarna bezocht, werd totaal geen gebruik gemaakt van de technologische mogelijkheden die er nu al zijn. Bijvoorbeeld Beacons of iBeacon als je een Applefan bent. Deze kleine, slimme Bluetoothzenders sturen actief meldingen naar smartphones die in de buurt zijn. ‘Hé hallo, nu u toch langs onze stand loopt: loop even binnen voor een kopje koffie’ of ‘Wat leuk dat u langs onze stand loopt: kom binnen, laat je contactgegevens achter en win een weekend Londen’ heb ik jammer genoeg nog nooit mogen ontvangen…En denk je eens in: deze mogelijkheden zijn eenvoudig door te vertalen naar ‘de straat’: loopt er iemand langs jouw locatie, dan krijgt hij automatisch een pushbericht met de beste last-minute aanbieding van dat moment…

 

Op reis

En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle mogelijkheden die er tijdens de reis van je klant zijn via een mobiele website of app:
– direct chat- of Twittercontact met de reisleiding of het hoofdkantoor bij vragen en problemen,
– tips van mede-vakantiegangers over dat geweldige lokale familierestaurant vlakbij het hotel,
– online kortingscoupons (via affiliatedeals) voor attracties in de omgeving,
– digitale kaarten die verstuurd kunnen worden met je zelfgemaakte foto erin en een linkje van de reisorganisatie,
– share-, like- en incheckmogelijkheden voor alle mogelijke social media.

 

Wees altijd relevant

Waar je ook mee gaat testen en in welke fase van de travel of customer journey je ook aanwezig bent/wilt zijn: zorg dat je hoe dan ook altijd relevante content deelt. Dus op het juiste tijdstip, voor jouw doelgroep en content die aanzet tot actie. Anders is jouw publiek heel snel een (digitale) deur verder…

 

Foto: Simpartnerssndrv

Deel dit artikel

Comments

  1. ElsDot Travel

    Het leven met een smartphone maakt (enkele) dingen gemakkelijker, echter in de vakanties kijkt de gebruiker te veel op het scherm en vergeet te genieten van de plaats waar hij is. Duizenden foto’s circuleren op het web van smartphone surfende mensen die kijken op het schermpje voor hun ogen en niet de pracht zien van de (wereldberoemde) plek waar ze zijn.

    • EdwinTiPisj

      Beste Els,

      Ben het 100% met je eens. Dus naast de functie in de op-reis-app die je de route wijst naar juist die wereldberoemde plek, ook een functie die ervoor zorgt dat eenmasl op die locatie je smartphone automatisch een tijd uitgaat om je ouderwets offline te laten genieten!!!

      Edwin

Reacties