Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
achmea health concept

Het Achmea Health Concept

Door: | december 11, 2013

Het gebeurt zeker niet alleen in de reisindustrie. Faillissementen, massale ontslagen en herstructureringen zijn vandaag de dag in alle industrieën en sectoren zichtbaar. Wat dat betreft heeft Achmea vorige week danig de gemoederen beroerd met de aankondiging van het verdwijnen van 4.000 banen. Het bericht verraste mij, omdat nou net Achmea een van die bedrijven was die met regelmaat van de klok getuigen van nieuw denken: het organiseren van discussiefora op internet om rechtstreeks en genuanceerd feeling te krijgen met de klanten bij het lanceren van een nieuw product en niet te vergeten het Achmea Health Concept.

 

Het Achmea Health Concept

Uitgaande van de visie dat een zorgverzekeraar het meest betekenisvol kan zijn voor de samenleving (en tevens voor zichzelf) door te proberen mensen gezond te houden, werd een tiental jaar geleden het Achmea Health Concept op de wereld gezet. Op dit concept werd vervolgens ook een nieuw business model losgelaten: er ontstond het Achmea Health Magazine (wat al gauw een van de grootste magazines van Nederland werd), Achmea Health Centra verrezen in de steden en Achmea Travel en vele andere extensies zagen het daglicht. Maar zoals ik in mijn vorige blog schreef, transformeren om te floreren in de netwerksamenleving gaat veel dieper dan het aanpassen van het business model. En dat is dan ook de les die we hier, helaas, kunnen en moeten leren. Ook al is de visie stevig en wordt die goed uitgedragen, zelfs dan blijkt dit als interventie onvoldoende om een bedrijf succesvol te houden.

 

Marketinguithangbord of organisatie-ontwikkelinstrument?

De les die we hier kunnen leren is het volgende: het hebben van een betekenisvolle visie voor de samenleving is een conditio-sine-qua-non voor elk bedrijf in een transparante, vernetwerkte samenleving. Een bedrijf dat een dergelijke visie mist, neemt een groot risico (denk bijvoorbeeld aan het DSB-debacle). Het hebben van zo’n visie op zich is niet voldoende om te veranderen naar een adaptieve organisatie die kan groeien in de turbulente context van vandaag. Als die stevige visie alleen dient als marketinguitgangsbord en niet als organisatie-ontwikkelinstrument, dan treedt de noodzakelijke transformatie simpelweg niet op.

 

Uitgangspunt van alle handelingen

Alleen als die visie geïntegreerd wordt in de identiteit van de organisatie: te weten het logo en de HRM-instrumenten (zoals bijvoorbeeld de functioneringsgesprekken van ALLE betrokkenen in de hele hiërarchie). Alleen dan kan die reframing van de identiteit leiden tot creativiteit en het enthousiasme intern en extern, waardoor de organisatie kan veranderen van een statische (industriële) positie naar de dynamische, ‘connected’ positie. En die ‘connected’ status is noodzakelijk om een organisatie vandaag gezond te houden.

 

Kan het beter?

Er is dus wel degelijk hoop voor bedrijven die al langer bestaan. Met het nodige ‘organisatie-design’ kan er worden geschakeld en heeft zo’n gevestigd bedrijf ook voordelen ten opzichte van de digitale nieuwkomers. ‘Health’ is wél bereikbaar voor organisaties maar niet als je alleen maar denkt in termen van ‘uithangborden’. Die tijden zijn (gelukkig!) voorbij.

 

Foto: Personeelsnet

Deel dit artikel

Reacties