Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

2 Reacties
localhomes

Het effect van Airbnb: Hotels gaan local

Door: | maart 6, 2014

Voor reizigers die graag nieuwe dingen willen ontdekken in de stad of buurt waar ze op dat moment verblijven, is het hotel waar je overnacht vaak niet de beste tipgever. De schaalgrootte heeft ervoor gezorgd dat het personeel van grote hotels je niet meer kan vertellen waar de beste restaurants zitten en welke hotspots je niet mag missen.

Gelukkig kwam daar Airbnb: de heilige graal voor een unieke ervaring, persoonlijke aandacht en een bijzondere locatie die je weer in contact brengt met de buurt. Met de komst van Airbnb is de hotelindustrie radicaal veranderd. Recentelijk presenteerden zij hun succescijfers:

  • Alleen al in New York maken zij rond de 630 miljoen dollar aan omzet in één jaar,
  • Ze hebben meer dan 500.000 locaties wereldwijd (and counting),
  • Ze hebben voor meer dan 9 miljoen gasten een verblijf verzorgd (met meer dan 5 miljoen in de afgelopen 9 maanden),
  • Ze zijn inmiddels de Hilton groep gepasseerd en streven naar een marktleiderpositie.

En dit alles zonder één blok beton neer te zetten, aldus Pieter van de Glind in een uitzending van BNR radio over de deeleconomie. Het is duidelijk, de sharing economie is ‘here to stay’. De vraag is hoe gaan hotels uit de oude economie hiermee om?

 

If you can’t beat them, join them

Lang is Airbnb door hotels gezien als een concurrent waar ze geen vat op konden krijgen. Hoe konden zij ervoor zorgen dat dit nieuwe concept niet het huidige businessmodel zou ondermijnen? Inmiddels zijn sommige partijen om.  ‘if you can’t beat them, join them’, zeggen ze en zij verhuren naast hotelkamers, ook huizen en appartementen. Zo biedt Marriott keten de mogelijkheid om luxe appartementen te huren, zodat je kunt leven als een local, maar wel onder de veilige naam van Marriott.

 

indigo hotel
Indigo betrekt de locals

Een ander goed voorbeeld zijn de hotels van Indigo. Het doel van Hotel Indigo is al sinds 2004 om hotelgasten te verbinden met de buurt. Het concept heeft een op retail geïnspireerd design dat gedurende het jaar wisselt. Dit betekent dat kamers en gemeenschappelijke ruimtes steeds wisselen van inrichting, kunst, muziek etc.  Zo spelen ze in op de gasten die niet alle musea willen zien, maar wel geïnteresseerd zijn in de lokale buurt en de bewoners. Iedereen die bij Hotel Indigo werkt – van de conciërge tot de barman – kan je dan ook waardevolle tips geven over bijzondere en verborgen plekjes die de moeite waard zijn.

 

Neighborhood Guide

De meeste recente tool van Hotel Indigo om deze verbinding te maken is ‘Neighborhood Guide’, een groot interactief touchscreen die de gasten van het hotel met elkaar verbindt, maar ook een verbinding maakt met de buurtbewoners. Deze tool geeft de gast een overzicht van alle interessante gebeurtenissen en plekken rondom het hotel, onder andere aangeleverd door het lokale hotelpersoneel. De gasten kunnen uiteraard deze hotspots delen via social media. Hotel Indigo dirigeert je zo ‘off the beaten path’ zoals ze het zelf noemen.

 

 

De pilot werd gemaakt in 2012 bij 8 Indigo hotels. Dit werd enorm positief ontvangen door de gasten. Het genereerde meer dan een kwart miljoen interacties en er werden meer dan 12.000 foto’s gedeeld. De ‘Neighborhood Guide’ is inmiddels ook beschikbaar op de mobiele website van de hotelketen en vooralsnog alleen in gebruik bij hotels in Amerika, maar de bedoeling is dat ze wereldwijd gaan uitbreiden.

Het is in ieder geval een mooi antwoord op de ontwikkeling van Airbnb. Ik ben ervan overtuigd dat het oude model (hotelkamer verhuren old fashion way) en het Airbnb-model (peer-to-peer) naast elkaar kunnen bestaan en elkaar kunnen versterken. Wel is het zo dat hotels, maar ook andere aanbieders zoals vakantieparken en campings wakker moeten worden. De deeleconomie is niet iets dat van voorbijgaande aard is. Doe er je voordeel mee en omarm deze nieuwe wereld.

 

Foto:  La Citta Vita

Deel dit artikel

Comments

  1. Guido de Neveemesa

    Goed artikel, let wel op Marriott..

  2. Leonie BerkenboschTravMedia

    Marriott it is @Guido 😉

Reacties