Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
glamping wordpress foto

Het succes van peer-to-peer reviews: een case study van glamping.nl

Door: | september 3, 2015

Als online marketeer werk ik onder andere voor Vacanceselect. Afgelopen jaar heb ik hen geholpen met de ontwikkeling van de website glamping.nl. Vacanceselect is een touroperator die zich hoofdzakelijk richt op luxe campingvakanties en al enkele jaren toonaangevend is op het gebied van glamping vakanties.

Voor wie die term nog niet kent: glamping is een samenvoeging van de woorden ‘glamorous’ en ‘camping’. Het beschrijft het kamperen voor vakantievierders die een beetje luxe wel kunnen waarderen. Maar glamping is tegenwoordig meer dan een hip woord. Er is inmiddels een grote concurrentie van accommodatiebouwers, websites, touroperators en campings die allemaal proberen een stukje van deze nieuwe markt te veroveren.

Vorig jaar zijn we van start gegaan met het opzetten van een nieuwe website. De site zelf bestond al en gaf ook enkele conversies richting de website van Vacanceselect, maar de webpagina’s waren wat betreft inhoud en vormgeving sterk verouderd. Het was tijd voor complete vernieuwing. Zoals gezegd: glamping staat voor luxe. Het stond daarom gelijk vast dat de website ook deze luxe moest uitstralen. En het moest visueel zijn. Mensen willen foto’s en video’s van de accommodaties zien. Bovendien wilden we geen groot aanbod, maar een geselecteerd assortiment op de website tonen. In december ging de site live, precies op tijd voor de eerste grote piek in de reserveringen. Daarbij hebben we wat betreft content schrijven de 80/20 regel toegepast. We legden de focus op de 20 procent van regio’s waar 80 procent van het aanbod is. Denk daarbij aan regio’s als het Gardameer, Toscane, Sardinië, de Côte d’Azur en de Ardèche. Die regio’s koppelden we aan relevante zoekwoorden in het glampingsegment: safaritent, glamping, luxe huurtent, enzovoorts.

Aangezien de site al bestond pikte Google de vernieuwde website snel op en schoten de bezoekersaantallen omhoog. Maar daar blijft het niet bij. Om campings en glamping accommodaties nog beter uit te lichten, is het inmiddels tijd voor de volgende stap: blogpagina’s. Niet voor onszelf, maar voor vakantiegangers die bezochte glamping accommodaties of campings zelf kunnen uitlichten op een blogplatform met de mogelijkheid om die vakanties te boeken. Google vindt affiliate sites die alleen maar doorlinken naar een andere site waar geboekt wordt steeds minder belangrijk. Hoe mooi een website ook is, je moet zorgen dat je zelf een eigen bestaansrecht en een eigen smoel hebt. Daarnaast is op dit moment de uitspraak ‘content = king’ meer waarheid dan ooit. Wanneer je website goede, relevante en unieke content kan leveren die het waard is om te delen, zit je goed. En wie kunnen beter het verhaal over mooie glamping vakanties vertellen dan de campinggasten die we als doelgroep al proberen te bereiken? Laat campinggasten zelf hun glampingverhaal vertellen en zet dus in op peer-to-peer reviews.

Het is de bedoeling dat een geselecteerd deel van ons klantenbestand geactiveerd en betrokken wordt binnen het blog van glamping.nl. We willen ze ‘pen en papier’ geven zodat zij over hun zomer kunnen vertellen. Het bereik van deze content is uiteraard exponentieel. Op deze manier willen we authentieke content creëren die we gaan aanvullen met rijkere content die geschreven zal worden door een community manager die bovendien de groep van glampingbloggers zal aansturen om te voorkomen dat er veel over hetzelfde wordt geschreven. Voor onze Duitse site hebben we deze zomer al een testproject gedraaid onder de naam “glamping tester gesucht”. In de eerste fase van het project hebben we een campagne opgezet om families te vinden die wilden bloggen. Resultaat: 1600 aanmeldingen. We hebben drie families uitgekozen, op vakantie gestuurd en hen verteld dat ze binnen bepaalde richtlijnen moesten zorgen voor content op Facebook, blog en YouTube. Op Facebook mocht dit op hun eigen tijdlijn, waarna wij het overnamen. Daarnaast hebben wij gezorgd dat via andere kanalen (email, nieuwsbrief) de families extra aandacht kregen zodat ze nog meer volgers kregen.
glamping wordpress foto 2
Het resultaat tot nu toe is dat elke Facebook post tussen de 50 en 80 likes genereert en in totaal er al rond de 3000 likes en meer dan 200 shares zijn geweest. Daarmee moet ik vermelden dat nog niet alle content online staat en bovendien één familie in september nog op vakantie gaat. Toch kunnen we al zien dat de test succesvol is en willen we dit project komend seizoen groter uitrollen, zoals ik hierboven al heb geschetst. Zie het enorm grote potentieel wanneer je klanten of gasten niet ziet als een partij waar je geld aan verdient of waar je zaken mee doet, maar als een echte ambassadeur voor jouw bedrijf! Durf dus als organisatie je verhaal te laten vertellen door je gasten. En heel eerlijk, nieuw is deze strategie niet. Dertig jaar geleden ging je ook vaak op de verhalen af die je hoorde op verjaardagen en borrels over mooie vakanties en mooie bestemming. We gaan weer mooie tijden tegemoet en ik ben benieuwd naar jullie mening over de kracht van deze peer-to-peer reviews.

Deel dit artikel

Reacties