Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
hema showrooming

Het two way showrooming principe

Door: | december 18, 2013

De decembermaand is een mooie maand voor de consument en een belangrijke maand voor de ondernemer. Een maand waarin vaak ludieke, ambitieuze en innovatieve keuzes tot uiting komen. Zo ook bij Hema. Met een online omzet van 120 miljoen euro in 2012 is dit een top 10 online retailer van Nederland (bron: Twinkle100.nl). Om dit verder te stimuleren heeft de ‘eenheidsprijzen’ retailer de etalage van een kleine 30 winkels beplakt met stickers met daarop informatie en producten die te maken hebben met de decembermaand.

 

Functioneel etaleren

De winkeletalage van de winkel is hiermee 24/7 relevant en toegankelijk. Buiten sluitingstijd geen paspoppen die je doelloos aankijken, maar relevante informatie die aanzet tot koopgedrag. Even simpel als doelmatig, althans zo is mijn verwachting.

Het is eveneens een manier van Hema om de offline en online kansen met elkaar te verbinden: een prachtig voorbeeld van het offline promoten van de mobiele site die afgelopen juni werd gelanceerd.

 

Klantvoorkeur

Daarnaast is het een methode om op commerciële en klantgerichte wijze in te spelen op het showrooming. Volgens recent onderzoek van TNS is het verschijnsel waarbij consumenten winkels bezoeken om producten te zien en te testen om ze later elders (en steeds vaker) online te kopen een steeds grotere bedreiging voor retailers. Opvallend is alleen dat deze klantvoorkeuren nog relatief weinig worden verklaard door harde cijfers. Zo las ik een artikel waarin Pieter Zwart, de Coolblue-oprichter, showrooming een mythe noemt. Ook hij geeft aan dat er bijna op religieuze wijze over showrooming wordt gepraat, terwijl bijna niemand over onderbouwende data beschikt. Uit de cijfers van Coolblue lijkt eerder sprake te zijn van omgekeerde showrooming: veel mensen bezoeken een online laptopshop, maar slechts 1% koopt daadwerkelijk een laptop. Zwart leidt daaruit af dat mensen online ideeën opdoen om offline te kopen.

QR Showrooming
Dit beeld wordt ondersteund door een wetenschappelijk artikel dat ik las over de concurrentie tussen winkel- en websiteondernemers. De auteurs van het werk Competition With “Showrooming” Between Store and Online Retailers hebben met name gekeken welke kansen showrooming biedt. Daarnaast hebben ze bewezen dat het bieden van een laagste prijsgarantie of prijsmatching slecht is voor de winstgevendheid. Het enige dat bijdraagt aan winstgevendheid is een uniek assortiment. Daarnaast geven de auteurs als belangrijk aandachtspunt mee dat je vooral moet kijken hoe de winkel de website versterkt:

hoe zorg je ervoor dat iemand die zich in jouw winkel oriënteert, online bij jou koopt, en vice versa?

 

Online & Offline

In mijn ogen toont de buzz rondom showrooming vooral aan dat één van de oorzaken ervan, het wapen genaamd smartphone, veel meer gezien moet worden als hulpmiddel. Of je jezelf nu ziet als online, offline of hybride ondernemer. Hoe? Wellicht zijn dit een paar tips:

• Vráág de klant of en waar hij zich reeds heeft georiënteerd. Dan weet je waar de klant zich bevindt in zijn customer journey en waarom;

  • Zorg voor een simpele scanbare barcode in je winkel om producten die niet op voorraad zijn online te bestellen;
  • Gebruik digitale prijskaartjes die draadloos en continu zijn aan te passen. Hiermee kan je prijzen optimaal afstemmen op (online) concurrenten. Mensen die in de winkel via hun smartphone prijzen vergelijken zullen eerder voor jou kiezen;
  • Bied online of offline unieke aanbiedingen. Bied klanten spontaan op hun smartphone een aanbieding wanneer ze een winkel binnen lopen of bied voordeel als ze je website bezoeken en geneigd zijn offline te kopen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 25% van de smartphonegebruikers graag digitale coupons ontvangt tijdens het shoppen;
  • Zorg dat medewerkers in de winkel klanten proactief aanbieden om online een aankoop te verrichten;
  • Laat klanten kiezen om producten te laten bezorgen of op te halen;
  • Volg jouw klant en kijk hoe hij zijn mobiele telefoon gebruikt;
  • Bedenk bij alles wat je doet: bespaar ik de klant hier tijd, geld of onzekerheid mee?

Ga uit van het two way showrooming principe: trek de klant naar je winkel én naar je website.

 

Foto: Martin de Witte
en pr_ip

Deel dit artikel

Reacties