Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
hert op de Veluwe

Holland TripBuilder moet ook in 2018 toerisme spreiden

Door: | augustus 22, 2017

NBTC Holland Marketing heeft samen met Expedia een tool ontwikkeld waarmee reizigers worden gestimuleerd buiten de platgebaande paden te treden. Doel is om het toerisme beter over Nederland te spreiden, vertelt Sandra Ishmael van NBTC.

NBTC heeft de HollandCity-strategie ontwikkeld om Nederland te promoten, waarbij het hele land onder de aandacht wordt gebracht. “Het idee is om bezoekers erop te wijzen dat Nederland meer te bieden heeft dan wat ze al weten en dat ze gemakkelijk en snel op die plekken kunnen komen. Nederland wordt gepositioneerd als één grote stad,” zegt Ishmael. “We hebben een aantal thema’s – of passies zoals wij ze noemen – vastgesteld op basis van onderzoek naar de reismotieven van de consument, zoals erfgoed, Dutch design en Hollandse meesters, met de bijbehorende attracties en steden. Op die manier verbinden we plekken met elkaar. Een van de manieren om de strategie tot leven te brengen en dat is de Holland TripBuilder geworden. Daarbij hebben we gebruikgemaakt van de technologische kennis en data van Expedia, die al langer een partner van ons is.”

Zes bezoekersmarkten

TripBuilder is wereldwijd en het hele jaar online toegankelijk, maar qua promotie richt NBTC zich op de zes grootste bezoekersmarkten: het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk, België, Duitsland en Italië. De consument ‘landt’ op TripBuilder en heeft dan de keuze: ‘I want to’ – voor degenen die al een idee hebben van wat ze willen op vakantie in Nederland – en ‘discover’ voor bezoekers die algemene informatie zoeken. TripBuilder laat zien waar ze bijvoorbeeld wild kunnen eten als ze voor het gourmet thema hebben gekozen of welke plekken belangrijk waren voor Van Gogh. Ze kunnen hun reis vervolgens rond die suggesties plannen. De keuze van thema’s en bestemmingen wordt gemaakt op basis van interesses van de consument en in samenwerking met de partners van NBTC, onder andere Marketing Groningen en Holland boven Amsterdam. “De lokale collega’s uit de zes bezoekerslanden weten wat reizigers uit hun markt interessant vinden en die informatie hebben we gebruikt bij het invullen van TripBuilder. Alles is erop gericht om een logische content flow te creëren voor de consument.”

NBTC verdient geen geld aan de boekingen die uit de tool voortkomen, zegt Ishmael. “Er hangt geen verdienmodel aan, we zijn een stichting met als doel het promoten van Nederland als reis- en congresbestemming. De hoofddoelstelling van TripBuilder is inspireren. Expedia daarentegen is natuurlijk een commerciële organisatie die profiteert van boekingen die via TripBuilder binnenkomen.”

Inspiratie en awareness

De tool wordt vroeg in de customer journey ingezet, omdat de focus ligt op de ‘awareness’-fase. “Om de consument te bereiken zetten we statische en 360-graden banners in op Expedia en bij andere publishers op basis van target audiences. De 360-graden banners geven een voorproefje van de tool. Als mensen binnen die banner niet kunnen vinden wat ze zoeken, kunnen ze alsnog doorklikken naar TripBuilder. We hebben de marketingcampagne verdeeld over twee bursts, waarvan de eerste in juli heeft plaatsgevonden. We zien dat mensen steeds vaker buiten de gebruikelijke steden verblijven en dat de betrokkenheid bij de tool hoog is. TripBuilder geeft ons ook inzicht in welke passies voor welke markten interessant zijn, wat nuttige strategische informatie is. De tweede burst gaat half september van start. We verwachten dan meer organisch verkeer via de zoekmachines. En we denken dat de interesse in minder vaak bezochte delen van Nederland verder zal toenemen.”

Hoewel de tweede campagneperiode dus nog moet beginnen weet Ishmael al te melden dat TripBuilder ook volgend jaar zal worden ingezet als marketinginstrument. “We gaan er in 2018 mee door, met wat aanpassingen. We willen het gebruik van de tool wat simpeler maken, ook binnen de 360-graden banners. Daarnaast gaan we de content verder verrijken. De gesuggereerde reisschema’s zijn nu een nogal statische lijst, dat wordt persoonlijker, aantrekkelijker en warmer.”

Deel dit artikel

Reacties