Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie
ibeacon hoe werkt het

iBeacon gamechanger in retail marketing ?

Door: | juli 7, 2015

De afgelopen 2 jaar zie ik regelmatig iets over iBeacons verschijnen in de digitale media en ook op Emerce Digital Marketing Live begin juni was wederom ruim aandacht voor de vele interessante marketing mogelijkheden met iBeacons. Omdat ik benieuwd ben wat dit voor de reisbranche zou kunnen betekenen, volg ik dit met veel belangstelling. De ontwikkelingen gaan snel en het ontstaan van platformen rondom dit fenomeen maakt dat de praktische toepassingen volop kansen bieden voor de reisretail. Zonder dat er investeringen nodig zijn!

iBeacon – wat is het?
Met iBeacons breng je de online en offline wereld samen. De technologie maakt het mogelijk om het betaalgemak te verbeteren en relevante content naar een smartphone of tablet te pushen op het moment dat deze binnen het bereik van zo’n iBeacon komt. Een ander voordeel van de iBeacon is dat de ontvanger ook boodschappen kan terugsturen. Dit communicatie protocol zit inmiddels standaard op nagenoeg alle nieuwe smartphones, tablets en wearables. De gebruiker moet wel bewust een app hebben gedownload om de berichten te kunnen ontvangen en locatie gebruik toestaan, zodat je niet tegen je wil wordt gevolgd en bestookt met ongewenste berichten.

credit: softwareindustryinsights.com

credit: softwareindustryinsights.com

iBeacon bij evenementen
In de evenementenwereld heeft het inzetten van iBeacons al een duidelijk toegevoegde waarde laten zien. Bezoekers aan evenementen hebben er geen enkel probleem mee om een event-app op hun telefoon te hebben omdat hierin nuttige informatie wordt verstrekt. Maar daarmee weet de organisator nog niet waar de bezoekers zich op het terrein bevinden. Door het strategisch plaatsen van beacons op het evenemententerrein, maakt dat een vlottere check-in en registratie mogelijk, of wordt men heel praktisch via de app gewezen waar de dichtstbijzijnde toiletten zijn. Ook kan de organisator heel gericht extra informatie over de artiest tonen waar men op dat moment naar luistert. Daarmee wordt voor de deelnemers een nog intensere beleving ter plekke gecreëerd.

credits: Tribeca Film Festival

credits: Tribeca Film Festival

iBeacon in de Customer Journey
De technologie kan worden ingezet in verschillende stadia van de klantreis. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo is het mogelijk om een gebruiker te begroeten met een berichtje op hun apparaat als ze langs een reiswinkel lopen en ze uit te nodigen om binnen te komen met een mooie aanbiedingen waarmee je bijv. inspeelt op actuele (weer) situaties. Of ze te verleiden met een actie coupon, op een luchthaven actuele reisinformatie te tonen of reizigers hun gate te wijzen. En men kan met behulp van deze technologie snel en veilig betalen.

Alleen voor grote partijen?
De (potentiele) klant zit alleen niet echt te wachten op allerlei aparte apps die hij zou moeten downloaden. Bovendien is het ontwikkelen plus het promoten van een eigen app duur, wat doorgaans alleen is weggelegd voor grote partijen die hierin ook meer functionaliteiten kunnen aanbieden die relevant zijn voor de gebruiker. Voor de meeste retailers is dat financieel niet haalbaar.

iBeacon voor iedere (reis)retailer
Maar daar is een oplossing voor! Ik kwam recent een interessant platform voor het MKB tegen. Het gaat om het in 2014 gestarte Lightcurb Beacon platform waarmee deze next generation marketing voor iedereen in de basis versie gratis inzetbaar is, inclusief app. Je hoeft als ondernemer alleen een Beacon aan te schaffen (€ 48 per stuk ex btw) en je kunt via de bijbehorende Manager al direct met 1-op-1 communicatie op locatie aan de slag zoals dit filmpje laat zien.

Samen met andere local heroes
Lightcurb_Grou_adv - breedHet succes valt en staat echter met het downloaden van de app door de potentiele klant. Om dat als bedrijf in je eentje voor elkaar te krijgen is lastig. En dat hoeft ook niet. De kracht van dit platform ligt er juist in dat lokale ondernemers, musea en soms ook Gemeente samenwerken, elkaar daardoor elkaar versterkend, zoals in Grou en Sneek het geval is. Door samen de promotie te doen, werkt dit als een vliegwiel en doen er steeds meer mee.

Notificatie overkill
Via een zelflerende profiel opbouw en een geavanceerd algoritme, ontvangt de passant alleen die boodschappen van bedrijven die voor hem relevant zijn en wordt overkill van berichten vermeden. Dat schijnt achter de schermen te gebeuren volgens Lightcurb, maar dat zie ik als uitleg (nog) niet terug in de app. Het aanmaken in de Manager van acties, advertenties en promoties is snel en simpel, maar ook hier mis ik nog wel enige toelichting om het in één keer goed te doen. Wel punten ter verbetering voor hen dus, die ze ter harte nemen en waar ze mee aan de slag gaan.

Gamechanger?
Worden iBeacons een gamechanger in mobiele retail marketing? Alle kans van. Apple heeft hier niet voor niets veel in geïnvesteerd en dat dit als standaard is opgepakt door concurrenten zegt genoeg. Zeker is dat deze manier van gerichte en relevante 1-op-1 communicatie de voordelen van online en offline wereld samen brengt in één beleving, wat de conversie ten goed komt. Dus hou dit in de gaten en wat let je om met een paar lokale ondernemers hiermee te gaan experimenteren?

Deel dit artikel

Comments

  1. Marjan KammingaFace2Face Travel Grou / ZRA

    Mooi dat in dit artikel Grou als een van de voorbeelden wordt genoemd. Met Face2Face Travel Grou ga ik binnenkort ook een Beacon inzetten. Door gezamenlijke promotie kom je hierdoor ‘beter op de kaart’ te staan.

Reacties