Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
blog Rene Nieuwmans

Inspelen op verschillen in betaalgedrag rond vakanties

Door: | juni 20, 2014

Om zo veel mogelijk inzicht te krijgen in het gedrag van consumenten rond vakanties, laat Expedia regelmatig onderzoeken uitvoeren. Deze onderzoeken worden in heel veel landen uitgevoerd, omdat we wereldwijd actief zijn.

Eèn van de recente onderzoeken die we lieten uitvoeren door een onderzoeksbureau, onder ruim 11.000 consumenten uit hele wereld, ging over het betalingsgedrag rond vakanties. Graag deel ik een aantal opmerkelijke verschillen:

1. Nederlanders sparen voor hun vakantie en betalen vooruit, Koreanen gaan op de pof

Nederlanders zijn een van de meest actieve spaarders voor vakanties ter wereld. Maar liefst 87 procent van de Nederlanders spaart zijn gehele vakantie vooruit; dat is meer dan in menig ander land. In andere landen worden vakanties veel vaker deels of helemaal achteraf betaald. Dit gebeurt dan meestal met een creditcard. In Nederland wordt deze zelden gebruikt voor vakanties. In Zuid-Korea spaart bijvoorbeeld slechts 17 procent zijn hele vakantie vooruit. De rest wordt geheel of gedeeltelijk achteraf betaald.

2. Noren jagen op koopjes, Nederlanders niet

Waar je zou verwachten dat Nederlanders massaal op zoek gaan naar vakantiedeals, blijkt dat 23 procent van de Nederlanders dat helemaal niet doet. Dit geldt overigens ook voor Zweden (24 procent), Fransen (22 procent) en Denen (20 procent). De Noren zijn de grootste koopjesjagers met 45 procent. Zij gaan actief op zoek naar deals. Nederlanders zoeken trouwens ook niet of nauwelijks of naar all-inclusive deals.

3. Ergernissen bij bijkomende kosten verschillen per land

Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat er grote verschillen zijn in de ergernissen bij bijkomende kosten van vakantiegangers uit diverse landen. Nederlanders ergeren zich het meest aan bijkomende belastingen (35 procent), maar de Ieren hebben een ontzettende hekel aan het bijbetalen voor extra bagage (67 procent). In Oostenrijk is veertig procent van de vakantiegangers helemaal niet blij wanneer ze moeten bijbetalen voor WiFi in de hotelkamer.

 

Lokale mensen…

Als ik dit soort onderzoeken lees, ben ik me altijd weer direct bewust van de voortdurende frictie tussen globaal en lokaal in de online reisbranche. Door de komst van online reisbureaus zoals de onze, willen we consumenten over de hele wereld kunnen bedienen. We hebben echter lokale experts nodig die ervoor zorgen dat we ons aanbod zo goed mogelijk aan het lokale vakantiegedrag kunnen aanpassen. Dus hoeven we de Koreanen de maanden na de vakantieperiode waarschijnlijk geen aanbiedingen te sturen, want dan zijn ze hun vorige vakantie nog aan het afbetalen. Nederlanders moeten we meer bewust maken van besparingsmogelijkheden door het samen boeken van hotel en reis of een all-inclusive deal, want die gaan daar door hun spaargedrag niet echt naar op zoek. De Ieren zouden we kunnen helpen door tickets aan te bieden die iets duurder zijn, maar waarbij ze meer bagage mee kunnen nemen.

 

… Lokale wensen

We werken hard om aan lokale wensen van consumenten tegemoet te komen. Een voorbeeld hiervan is dat je voorheen bij ons alleen met de – in Nederland weinig gebruikte – creditcard kon betalen. Tegenwoordig kun je je hotel al gewoon met iDeal betalen en als het aan ons ligt breiden we de betaalmogelijkheden voor Nederlandse consumenten nog verder uit. Kortom, de online reisbranche kan alleen goed inspelen op verschillen door lokale experts in te zetten die ervoor zorgen dat we heel nauwkeurig omgaan met het betalingsgedrag dat bij het desbetreffende land hoort.

Deel dit artikel

Reacties