Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
ITB BERLIN 2011

ITB: Hypes of echte trends?

Door: | maart 9, 2015

Lopend op de ITB in Berlijn, door het oerwoud van tientallen hallen, stands van landen, reisaanbieders, IT bedrijven en braadworsten, lees ik de net binnengekomen e-mail van GfK met de nieuwste marktcijfers. Groeicijfers voor Turkije en Spanje, vooral de Canarische Eilanden zitten weer in de lift. Helemaal niets mis mee, beide landen bieden prima vakantiebestemmingen en investeren daar ook goed in. Alleen komt het niet zo overeen met al die gesignaleerde trends voor ontdekkingsreizen, avontuur, actie en niet-alledaagse bestemmingen.

Is dit een minuscule minderheid met een grote kracht op social media, opgeblazen door trendwatchers? Of meten we deze nieuwe marktsegmenten gewoon niet? Meten is weten, dus hoog tijd om daar achter te komen door beter onderzoek te verrichten. Iets voor de ANVR lijkt mij, want anders verliest de vereniging grip op de wens, beleving en beslissing van de reizigers.

Dus toch het onverwachte?

Ook op ITB pakken landen zoals Turkije en Spanje groots uit. Hun stands zijn hele dorpen waar diverse regio’s, steden, hotels en activiteiten ruim vertegenwoordigd zijn. Maar opvallend is dit jaar de hoofdsponsor van de beurs; Mongolië. Dus toch het onverwachte? Niet alleen deze hoofdsponsor positioneert zich sterk voor de reiziger die iets anders zoekt. Thailand heeft ‘home stays’ of verblijf bij de lokale bevolking als focus in de 2015 campagne.

De organisatie van de ITB meldt een grotere vertegenwoordiging van landen en aanbieders uit Azië, India, het Midden-Oosten en Iran. Ook melden ze een duidelijke stijging in aanbod voor het homoseksuele en lesbische segment én een groeiende belangstelling voor avontuur en voor duurzaam toerisme. Vanwege deze trend voor duurzaamheid lanceert de ITB dit jaar, samen met het tijdschrift National Geographic, de internationale Legacy Award voor duurzame toeristische projecten.

Opvallend is dat het hippe verschijnsel ‘het economisch delen’ nu óók op de beurs zichtbaar is. De belangrijkste indicator is de aanwezigheid van Airbnb.
Digitale ontwikkelingen

Natuurlijk ook veel aandacht voor de digitale ontwikkelingen die steeds meer schakels uit het boekingsproces voor een reiziger halen. Met een klik op een app of een druk op de knop staat een reiziger rechtstreeks in contact met een vervoerder of met de accommodatie ter plekke. Geen distributiekanaal meer met diverse partijen. De IT-ontwikkelingen zetten een hoop buiten spel, maar bieden ook volop kansen voor een leergierige en inspirerende reisadviseur.

Als ik weer een blik werp op mijn iPhone en mijn apps, en tevens signaleer dat al die verrassende vakantieplekken me zeer aantrekken, concludeer ik dat we al deze trends serieus moeten nemen. Klanten blijven reizen en gaan gelukkig ook nog steeds in grote aantallen naar Turkije en Spanje. Echter moeten we weten waar ze nog méér naartoe willen, wat ze willen beleven, hoe ze zich oriënteren en laten inspireren. En we moeten leren, veel leren. Bestemmingen waar we nog nooit eerder aan gedacht hadden. Ik zie een studiereis Mongolië aankomen…

Deel dit artikel

Reacties