Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
glamping2

Kampeertrends: wifiloos back to basics of toch maar glamping?

Door: | februari 16, 2015

Waar denk jij aan met het woord kamperen? Laat me raden. Er doemt een beeld op van tenten, slaapzakken, gasstelletjes, plastic bestek en met die vervloekte WC-rol naar het sanitairgebouw. Voor veel mensen een gruwel en daarom maken ze de keuze om niet op de camping te gaan staan in de zomer. Het kan inmiddels anders en het moét ook anders.

Uit een onlangs gepubliceerd onderzoek van de Rabobank komt naar voren dat het niet echt goed gaat met de traditionele camping. Het aantal campings in Nederland neemt af en deze trend is ook in andere landen  zichtbaar. De vraag naar het simpele en klassieke kamperen neemt af en het einde van deze daling is nog niet in zicht. Bovendien is de kampeermarkt in zijn geheel al jaren aan het krimpen. De laatste 10 jaar daalde het aantal toeristische binnenlandse kampeervakanties van 3,2 miljoen naar 2,5 miljoen. Er is sprake van een steeds meer verzadigde markt waarin de prijzen, mede door de transparantie van internet, onder druk komen te staan. Geen mooie woorden dus. Daarom is het belangrijk de huidige trends te kennen om hier op in te spelen.

Trends

Het onderzoek van de Rabobank signaleert enkele trends in de kampeerbranche:

–       Gasten willen meer beleving, thematisering en luxe of bijzondere concepten

–       Glamping is definitief doorgebroken als vakantie

–       Gasten verwachten meer aandacht voor duurzaamheid

–       Men gaat meerdere keren korter per jaar op vakantie en boekt steeds meer last minute

–       Er is sprake van integratie tussen dagrecreatie en verblijfsrecreatie

–       Er is sprake van schaalvergroting: steeds grotere campings en verhuurorganisaties

–       Hebben, maar niet houden: men wil niet langer een accommodatie in eigen bezit hebben

–       Men gaat steeds vaker als (groot)ouders met (klein)kinderen gezamenlijk op vakantie

–       Nagenoeg iedereen boekt een vakantie pas na het lezen van online reviews

–       Opkomst van natuurcampings: back to basic

Bron: Rabobank trendrapport 2015

Toch is de campingsector volop in beweging en wil ik graag in dit artikel enkele trends uiteen zetten aan de hand van goede voorbeelden in de markt.

Meer beleving en thematisering

Gasten willen in de weken dat zij op vakantie gaan vermaakt worden en thuis iets te vertellen hebben. Vooral kinderen dienen vermaakt te worden. Als je een niche durft te kiezen, zit je goed. Middle of the road campings zullen het zwaar krijgen. In Nederland is de sprookjescamping een goed voorbeeld van een niche. In het buitenland vind ik vooral camping Weekend aan het Gardameer in Italië een goed voorbeeld. Zij hebben hun animatie en mascotte Spotty doorgevoerd op het park waarbij zelfs het zwembad is gethematiseerd.

Glamping = het nieuwe kamperen

Wat al jaren een trend was, is nu definitief doorgebroken als vakantie: Glamping. Glamoureus kamperen. Niet slapen op een matje, maar gewoon in een boxspring. De tent is nog wel een tent, maar is verder voorzien van alle luxe: een keuken met gasfornuis en oven, volledig gemeubileerd en zelfs een ligbad. Glamping is kamperen in stijl. Wel de lusten van de camping, niet de lasten. Veel campings en touroperators spelen hier goed op in. Domaine des Moulins aan de Franse westkust, is een camping die zich volledig heeft toegelegd op deze niche en Vacanceselect heeft zelfs een volledig eigen portaal ingericht voor alle glamping accommodaties: glamping.nl.

glamp

 

Een nieuwe variant op glamping zijn de concepten van Aquacabins waarvan onlangs op de vakantiebeurs een prototype werd gepresenteerd. Ook jachthavens moeten op zoek naar een nieuwe bron van inkomsten. Het concept, waarbij ligplaatsen worden omgetoverd tot drijvende mobile homes, is een leuke toevoeging op het bestaande glamping assortiment. Campings die vlakbij een meer of haven zitten, kunnen hier mee experimenteren zoals o.a. camping Val de Bonnal al doet in samenwerking met Cabanesdesgrandslac.com

tent

Back to basic

De tegenhanger van al het luxe geweld op de camping in de trend om helemaal terug naar de basis te gaan. Geen luxe, maar één zijn met de natuur is het credo. Natuur kamperen is in opkomst. Niet alleen vanwege de rust en vaak schitterende ligging van de campings, maar ook omdat zij duurzaamheid vaak hoog in het vaandel hebben staan.  Uiteraard ligt er ook een grote kans voor campings door zich te profileren als wifi-vrije campings. Alle smartphones, Ipads en andere snufjes thuislaten en weer ouderwets gezellig op vakantie. Een mooi voorbeeld van een wifi-vrije camping is de camping Ecolonie in Frankrijk. Totaal geen wifi, laat staan bereik!

Later en korter

Mensen boeken steeds vaker een vakantie last minute. Was er enkele jaren geleden nog sprake van een boekingspiek in januari, tegenwoordig vindt deze piek pas plaats in juni, of zelfs nog in juli. Liever dus last-minute en eventueel nog ter plaatse bijboeken. Als we zoekterm ‘camping + Frankrijk’ in de periode 2009-2014 in een grafiek plaatsen dan zien we het zoekvolume in januari steeds verder afneemt en de piek in juni/juli juist toeneemt. Nu het economisch weer wat beter gaat, is het wel aannemelijk dat de zoekvolumes weer zullen groeien, maar de trend van het last-minute boeken is niet meer terug te draaien.

grafiek

 

Huisjespark en themapark

In Nederland spreekt natuurlijk de case van de Efteling met huisjespark ‘bosrijk’ tot de verbeelding. Voor diegene die het niet kennen: De Efteling is in 2009 begonnen met het beheren van een eigen huisjespark dat direct vast zit aan het pretpark. De Efteling is inmiddels één van de grootste pretparken van Europa geworden en eigen accommodaties, zodat gasten optimaal van het park kunnen genieten, is hiervoor een must. Uiteraard geldt dit ook voor Disneyland Parijs en enkele omliggende campings en parken, die een goede samenwerking hebben afgesproken en zo hun marketing goed op hun identiteit kunnen vaststellen. In Frankrijk zie ik ook kansen voor campings die vlakbij een belangrijke attractie liggen. Denk bijvoorbeeld aan Walibi of Futuroscope.

De vooruitzichten in de kampeerbranche zijn dus kritisch. Er zijn kansen, maar ook voldoende bedreigingen waardoor langzaamaan het kaf van het koren zal worden gescheiden. Campings die niet willen of kunnen investeren in innovatie en online marketing zullen het moeilijk krijgen. Het blijven interessante tijden.

 

Deel dit artikel

Reacties