Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
blog taxi

Kans op cash

Door: | oktober 28, 2014

Weet je in welke travel start-ups de grootste investeringen worden gepompt? En waar?

Om te beginnen, in welke niet. Of minder. Een start-up à la een online travel agency? Dan maak je volgens Skift niet veel kans op cash. Er zijn al zoveel grote jongens op dat podium: Expedia, Priceline, Booking.com enzovoort. ‘Don’t even try to go there’, luidt het advies. Dus de vliegtuigstoelen en hotels vallen af. Metasearch dan? Mwoah. Skyscanner, Qunar, Kayak zijn je reeds voor. En vergeet voor het gemak Google niet. Social travel dan? Dat had belofte en potentie. Elk initiatief leek een kanshebber om het pareltje te worden, of zelfs de Facebook van reizen. Maar ja, ‘de Facebook van reizen’ bleef gewoon Facebook. Je kunt je afvragen of social travel start-ups zoveel impact hebben, luidt de mening van Skift.

 

Blijf weg van de grote haviken

 

De focus verschoof naar social travel op de bestemming zelf. Overnachtingen zoals Airbnb, maar ook activiteiten en excursies ter plekke. Die initiatieven doen het vooral goed in de regio’s Azië en het Australische continent, is de conclusie van PhoCusWright tijdens een presentatie vorige week op het WebinTravel Congres in Singapore. ‘A string of travel startups have emerged in the past few years which have deliberately avoided the sectors already saturated by the “hawks” ‘, zei analist Chetan Kapoor van PhoCusWright. ‘It’s all about addressing an untapped territory, steering away from the hawks in the lodging and accommodation space.’

En dat weten investeerders ook.

 

Goud in handen

 

Start-ups die al het vervoer organiseren dat niet door de lucht gaat, hebben in dat deel van de wereld potentieel goud in handen. Mede door het beschikbare volume. Vooral de taxi start-ups kunnen rekenen op veel interesse. Voorbeelden zijn GrabTaxi, RedBus, TicketGoose, OlaCabs en Didi Dache. In deze sector wordt dubbel zo veel geïnvesteerd dan in welke andere categorie dan ook, zoals vliegtickets, samengestelde reizen of hotels. China trekt, vanzelfsprekend, die investeringskar. Transport start-ups hebben daar al honderd tot tweehonderd miljoen dollar opgehaald dit jaar volgens PhoCusWright. In de hele regio is dat bedrag negenhonderd miljoen dollar.

Als de transport start-ups eenmaal goed van de grond zijn gekomen, zijn overgenomen door Google of Facebook en de markt is verzadigd: welk element van de reis staat dan in de belangstelling?

Deel dit artikel

Reacties