Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
TWITTER

KLM heerst op Twitter

Door: | oktober 8, 2015

KLM is het invloedrijkste Nederlandse reismerk op Twitter. Dat blijkt uit een vergelijking van de ‘social authority’ van de reisorganisaties uit de Top 50 grootste reisondernemingen, die is verschenen in TravMagazine #41. Transavia staat op twee en Weekendjeweg.nl op drie.

Hoeveel autoriteit een merk heeft op Twitter, hangt vooral samen met de interactie met volgers. Geeft de organisatie bijvoorbeeld snel antwoord, wordt er veel geretweet en geklikt op de links die zijn gedeeld? Dat alles wordt door de tool Followerwonk gemeten en uitgedrukt in een getal van 1 tot 100, waarbij 1 totaal niet invloedrijk is en 100 … nou ja, we hebben geen enkel bedrijf gevonden dat zo hoog scoort. Google ‘doet’ 89, Coca-Cola 91, Starbucks 93 en Nike 94.

Natuurlijk is het zo dat als je veel volgers hebt, er automatisch meer interactie kan ontstaan. Geen wonder dus dat KLM als mondiale speler met een groot social media-team bovenaan de lijst staat. In mindere mate gaat dit ook op voor Transavia, die volgens social media manager Rob Abspoel vragen en opmerkingen ontvangt van klanten uit heel Europa. ‘We krijgen 400 berichten per week die rechtstreeks aan ons zijn gericht en 1.000 met de hashtag Transavia. Een groot deel daarvan komt uit Nederland, maar we krijgen vanuit alle markten waarop we actief zijn feedback. We posten proactief in het Nederlands en Frans en kunnen reageren in zes talen.’

Des te knapper is de vierde plaats van het Duitse Verkeersbureau met hun op Nederland gerichte account. Directeur Michaela Klare is er blij mee. ‘In Nederland zijn we twee jaar geleden begonnen met Twitter. De bedoeling was het voor B2B in te zetten, maar algauw gingen ook consumenten ons volgen. Dus spreken we nu met Twitter zowel reizigers als reisprofessionals aan.’

Top 5 invloedrijkste reismerken op Twitter

  1. KLM (social authority: 85)
  2. Transavia (77)
  3. Weekendjeweg.nl (63)
  4. Duits Verkeersbureau (61)
  5. TUI Nederland (59)

De volledige lijst plus tips voor het vergroten van de social authority zijn te vinden in TravMagazine #41.

TM4115_cover (2)

 

Deel dit artikel

Reacties