Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
Schermopname (17)

Local travel platforms: bedreiging of partner?

Door: | oktober 2, 2015

Local travel. Op onze jaarlijkse Travel Trend Forecast op de Vakdagen van de Vakantiebeurs in januari noemde ik het een van de snelstgroeiende reistrends. Inmiddels is “do as the locals do” een gegeven: of je nou thuis bij de locals gaat logeren, samen op de markt inkopen doet en gaat koken, een huwelijksviering in kleine kring bijwoont of yoga in het stadspark doet.

Internet heeft de wereld letterlijk kleiner gemaakt. Reizigers nemen het heft in eigen hand door online te zoeken en boeken, lokale aanbieders zien hun kans om direct contact te leggen. De tussenkomst van touroperators en soms zelfs DMC’s is niet meer essentieel. Local travel appelleert aan behoeften die reizigers bewust of onbewust hebben. Ontmoetingen met locals zorgen voor een persoonlijke ervaring, ver weg van al die andere toeristen. Ook speelt het thema wederkerigheid: reizigers willen dat hun geld bij de bron terecht komt en niet ergens aan de strijkstok blijft hangen. Tot slot: bijzondere reiservaringen doen het nou eenmaal goed op verjaardagsfeestjes en op social media. Ze maken jou een échte reiziger en mens van de wereld. En wie wil dat nou niet zijn?

Aanbieders die locals en reizigers direct met elkaar verbinden schieten als paddenstoelen uit de grond. Withlocals is een van de snelst groeiende én van Nederlandse bodem. Het verbindt wereldwijd reizigers en locals aan elkaar door een online platform te bieden waar micro ondernemende “hosts” die unieke en persoonlijke activiteiten aanbieden. Withlocals bemiddelt in maaltijden, tours en activiteiten zoals yoga, trekkings en fietstochten. De guests betalen 20% commissie per boeking.

Ik ben nieuwsgierig naar het geheim en interview Dick Koopman (56). Dick – houdt vooral van reizen per auto – begon vorig jaar na een in-between-jobs uit nieuwsgierigheid als trainee bij Withlocals. Inmiddels telt Withlocals een twintigkoppig team en heeft Dick het geschopt tot CEO en aandeelhouder. Toeval? Ik denk het niet. Outsiders brengen vaak verandering. Ik leg mijn oor te luister bij Dick om het succes van Withlocals te ontrafelen.

Er is een willekeur aan aanbieders die inhaken op de trend local travel. Hoe maakt Withlocals het verschil?

“Het concept van Withlocals gaat een stapje verder door in te spelen op dat mensen zich afkeren van het massale. Het is die local die persoonlijk voor jou de deur opendoet als je komt eten. Die speciaal voor jou heeft gekookt, de tafel heeft gedekt en zijn gezin openstelt voor jouw komst. Deze persoonlijke benadering geeft jou de erkenning dat je zelf een uniek individu bent. Dat is waar reizigers naar op zoek zijn.”

Net als bij de meeste nieuwe initiatieven zijn het vast de jonge millenials die Withlocals massaal omarmen?

“Integendeel. Ons concept is de early adopters al voorbij, die weg is vrij gemaakt door bijvoorbeeld Airbnb. Al onze reizigers zijn 30+ en dat loopt op tot 55+. Op Withlocals kun je niet alleen met een klein budget terecht, we mikken ook op de doelgroep met een groter budget. Onze reizigers hebben al behoorlijk wat van de wereld gezien, zijn uitgekeken op het massatoerisme en zijn kapitaalkrachtig. De meesten willen een lokale kleinschalige ervaring opdoen maar durven dat niet. Wij bieden een geverifieerd peer-to-peer netwerk dat vertrouwen geeft in waar je terecht komt.”

 Withlocals is het populairst in Azië. Afgelopen halfjaar gingen jullie ook in Nederland van start. Vanwaar deze stap en zijn er nog meer uitbreidingsplannen?

“We werken wereldwijd, maar onze grootste markt is inderdaad Azië. Thailand en Vietnam lopen voorop in zowel het aanbod van locals, als de vraag van reizigers. We lanceren bij voorkeur ons concept in markten die adaptief zijn voor iets nieuws, zoals Nederland. Nederlanders doen al lokale ervaringen via ons op in onder meer Azië, nu ontdekken ze bij Nederlanders thuis hun eigen stad of land. In Amsterdam hebben we rooftop- en vegan dinners of eten ze bij een Chinees of Surinaams gezin, in Eindhoven zijn de stamppot avonden populair. Naast Nederland bieden we Withlocals ervaringen aan in steden in Spanje en Italië. Daarna ook in Duitsland en Frankrijk.”

Jullie hebben veel aanbieders op het platform. Hoe waarborgt Withlocals de kwaliteit?

“Uit ons onderzoek onder Aziatische hosts blijkt dat 85% een activiteit op ons platform aanbiedt omdat ze trots zijn op hun cultuur. Slechts 15% doet het om een inkomen te verwerven. We werken met ambassadors in elke lokale markt die een proeftour doen, zij zijn dus onze eerste check. Ook hebben we drie criteria. De ervaring moet intiem en authentiek zijn en het mag geen bedrijf zijn, dus we vinden dat degene die op de site staat ook letterlijk de deur open moet doen voor zijn gasten. Tot slot vinden we het essentieel dat de responstijd van de aanbieder op een aanvraag snel is. En we hebben hosts met instant confirmation: dan ben je direct zeker van je boeking. Zijn ze eenmaal host, dan blijven we ze verifiëren via reviews door reizigers. De ranking plaatst hosts in een van onze drie lagen. Zit een host structureel in de slecht scorende laag, dan gaan we te rade bij de ambassador en ondernemen we stappen. De klanttevredenheid is op dit moment boven de 99%.”

Wat is jullie “trick” om in zo korte tijd de markt van “local travel” te veroveren?

“Withlocals was onderdeel van Greenhouse Group waar 200 specialisten op het gebied van data driven marketing werken. Een van de broers die Withlocals heeft opgericht, Willem Maas, werkte bij Greenhouse Group. We monitoren constant real time zodat we met een minimale investering maximaal rendement hebben. We analyseren websitegegevens en tracken de juiste mensen die we targeten en retargeten.”

Ik zie steeds vaker dat “disrupters” juist willen samenwerken. Denk aan KLM en Airbnb. Hoe staat Withlocals daarin?

“Wij willen zeker samenwerken. Zo kopen we voor Bamba Travel in Zuid-Amerika het eten-stuk in. Ik denk dat grote partijen als TUI een doelgroep bedienen die risicomijdend en servicegericht is. Maar ook van die groep verandert het behoeftenpatroon. Ze zullen uiteindelijk klanten verliezen door gebrek aan authenticiteit.”

 

 

Deel dit artikel

Reacties