Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie
LUFTHANSA Riga-Frankfurt

‘Lufthansa-boekingen zakken in’

Door: | september 25, 2015

Het ziet ernaar uit dat Lufthansa niet de gewenste doorbraak in het distributielandschap heeft weten te forceren. Het aantal boekingen dat via GDS’en is gemaakt bij airlines in de Lufthansa Groep, is gekelderd en concurrenten profiteren daarvan. Dit blijkt uit een geheim document dat bedoeld is voor het Sabre-management en in handen is gekomen van de website Tnooz.

Lufthansa introduceerde op 1 september jl. een GDS-toeslag van 16 euro per ticket, omdat zij de distributiekosten van Sabre, Travelport en Amadeus te hoog vindt vergeleken met haar eigen website.

In de eerste twee weken van september is het aantal GDS-boekingen bij Lufthansa hierdoor gedaald met 16,1 procent, terwijl er in augustus nog evenveel werd geboekt bij de Lufthansa Groep als in 2014. En het lijkt erop dat dit niet komt doordat die tickets nu direct worden gekocht bij de Duitse luchtvaartgroep. Volgens de gegevens waarover Tnooz beschikt profiteren Air France, British Airways, SAS, Alitalia en United van Lufthansa’s distributiemaatregel – zij vertonen een grotere groei dan voor 1 september het geval was.

Op bestemmingen waar Lufthansa een marktaandeel van 30 tot 60 procent heeft, kelderde dat met 30 procent in de eerste week van september. Met name British Airways, Air Berlin en Air France wisten marktaandeel af te snoepen van Lufthansa.

Met name in het leisure segment wordt weggestuurd van Lufthansa, Brussels Airlines, Austrian Airlines en Swiss. De grootste OTA-klant van Sabre, wiens naam Tnooz niet bekendmaakt, boekte in september 12.600 ticketsegmenten, een daling van 55 procent.

In onderstaande tabel wordt het totale aantal GDS-boekingen in Europa weergegeven voor de periode januari tot en met augustus en de eerste twee weken van september.

Sabre verwacht dat dit jaar het aantal Lufthansa-boekingen met 11 procent zal dalen.

sabre1

 

Deel dit artikel

Comments

  1. TravelersMagazine.nl

    Dit zegt niet zoveel. Zolang we niet weten hoeveel boekingen er via het direct kanaal van LH bij zijn gekomen is dit pure PR van Sabre. Want dit is natuurlijk niet gelekt, dit is gewoon een politiek PR spelletje.

    Misschien zijn al die boekingen JUIST naar het Touroperator kanaal van LH gegaan, en dan heeft LH toch juist haar doel bereikt?

Reacties