Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
storytelling tonys-choccolonely

Meeslepend chocoladeverhaal

Door: | december 14, 2015

Naar je klanten luisteren; personaliseren om relevant te zijn met je boodschap; Je klanten verrassen en Wow-effecten bezorgen; van je klanten houden in plaats van klanten te vragen om van jou te houden; It is not about being ON social , it’s about BEING social. Zo maar een greep uit de vele zinnige dingen die op Emerce Engage op 8 december in de diverse sessies voorbij kwamen. Wat ook steeds nadrukkelijk over de bühne werd gebracht is – hoe kan het ook anders op dit congres-het belang om je klanten te boeien en de interactie met ze aan te gaan, door middel van storytelling.

Gegrepen door het verhaal!
Om je als bedrijf te onderscheiden van de massa, wordt het steeds belangrijker om je passie via een goed – en vooral eerlijk- verhaal over te brengen. Het fenomeen storytelling wint dan ook snel terrein. Weet je mensen voor je winnen door ze mee te nemen in je verhaal en ze te raken, dan resulteert dit in ‘customer engagement’,fans en ambassadeurs. En dat is toch wat we allemaal willen?

Tony Chocolonely is een prachtig voorbeeld! Ik ben vanaf nu fan van dit bedrijf en heb mijn gezin ook al aangestoken. Niet door de chocolade, die overigens erg lekker is, maar ik ben 100% gegrepen door het verhaal hier achter! En dat allemaal doordat de marketing manager ons afgelopen week- op de Emerce-Engage conference- meenam in haar verhaal naar het begin van de chocoladeketen… de cacaobonen in Afrika! Weet je dat daar enorme misstanden zijn, met 2,5 miljoen kind-slaven die keihard moeten werken zonder betaling?

Chocolade crimineel
Het ontstaansverhaal van het bedrijf heeft hier alles mee te maken. Teun van de Keuken, journalist bij het kritische TV programma Keuringsdienst van Waarde, stelde de misstanden in 2003 uitgebreid aan de kaak en ging op kruistocht voor slaafvrije chocolade. Hij trok bij allerlei instanties en bedrijven aan de bel en lokte zelfs een rechtszaak uit door zich aan te geven als ‘chocolade crimineel’. Door het eten van chocolade hou je immers die kindslavernij in stand, was zijn redenatie. Maar hij kwam geen steek verder. Al helemaal niet bij de gerenommeerde chocolade producenten. Uit pure frustratie en om te laten zien dat je ook mogelijk is om ‘(h)eerlijke chocolade zonder bittere (slaven)nasmaak’ te produceren, liet hij 5000 repen maken waarvoor een faire prijs voor de grondstoffen is betaald. Het verhaal sprak aan, de mensen stonden in de rij en in allerijl moesten er repen bijgemaakt worden! Zo is in 2005 Tony’s Chocolonely geboren om het leven van cacaoboeren te verbeteren.

Op weg naar 100% slaafvrije chocolade wereldwijd
Een lastige en moeizame weg, met veel tegenslagen en ‘deep shit points’, maar gelukkig ook met veel goede resultaten. Nu 10 jaar later beïnvloedt het bedrijf eigenhandig de levens van 1200 cacaoboeren en hun gezinnen in West Afrika op een positieve manier, helemaal slaafvrij! Maar toch…. het is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Er is nog een lange weg te gaan voordat het doel ‘100% slaafvrije chocolade in de hele cacaoketen’, dat Tony’s Chocolonely zichzelf heeft gesteld, is gerealiseerd. En daarmee bedoelen ze niet enkel hun chocolade, nee, alle chocolade wereldwijd.

Ongelijk verdeeld
Ze vertellen zelf hun verhaal op alle mogelijke creatieve manieren, zonder één Euro reclamebudget. ‘Dit dwingt je als bedrijf om te gaan omdenken en creatief te zijn’zegt de marketing manager. De ongelijk verdeelde reep is hier een voorbeeld van. Door de repen te verdelen in ongelijke stukjes willen ze alle chocofans op originele wijze duidelijk maken dat de inkomsten in de chocoladewereld oneerlijk verdeeld zijn. Ook de binnenkant van de verpakking wordt gebruikt om het verhaal op ludieke wijze over te brengen. Neem vooral eens hun een kijkje op hun originele website en lees het unieke jaarverslag.Het is net een spannend jongensboek! Waren alle jaarverslagen maar zo.

Oproep
Zoals Tony’s Chocolonely zelf zegt: ‘we zijn een chocoladebedrijf dat de wereld wil verbeteren en vastbesloten is om door bewustwording te creëren, het goede voorbeeld te geven en concullega’s te inspireren, chocolade daadwerkelijk 100% slaafvrij te krijgen.’ Het bedrijf betrekt haar klanten en fans op alle mogelijke manieren bij hun streven. Ze gaan actief in gesprek met blije én kritische chocoladeliefhebbers op Facebook, Twitter, via de e-mail of tijdens presentaties die ze graag houden. Er is zelfs een heuse chocofoon! En ze roepen iedereen op om het verhaal te delen, want alleen gezamenlijk kan die slaafvrije chocoladewereld er komen!

Omdenken en gewoon doen
De reissector zit vol ondernemers met passie voor hun vak. Reizen en vakantie sluiten bovendien aan bij de emotie en beleving van mensen, dus bij uitstek geschikt om pakkende verhalen te creëren. Kijk maar eens naar het prachtige verhaal van Mila de Wit met haar ‘Reis met je Hart‘ stichting. De kracht van het verhaal wordt alleen over het algemeen nog veel te weinig door de reisbedrijven ingezet. Gemiste kans !

Dus….. Ga met storytelling aan de slag. Zorg voor een goed verhaal waarmee je mensen raakt en betrek ze hierbij. Het kost je niets behalve tijd, maar kan heel veel opleveren. Hoe je een goed verhaal opbouwt? Dat lees je hier. En durf daarnaast vooral ook te gaan omdenken en creatief te zijn met bestaande middelen. Dat kan dus ook zonder reclamebudget zoals Tony’s Chocolonely aantoont.

Allemaal een heel goed 2016, met veel passievolle verhalen en betrokken klanten, toegewenst.

Deel dit artikel

Reacties