Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

1 Reactie
beeldblogRobbert

Meten = weten = nieuwe homepage

Door: | september 9, 2014

Begin dit jaar heeft D-reizen een nieuwe website gelanceerd. Na de lancering van een website begint het pas het echte werk. Het doorontwikkelen en optimaliseren van de site is een continu proces. Een team van interne en externe specialisten houdt zich dagelijks bezig met de structurele verbetering van de website middels een scrumachtige aanpak. We zijn nog lang niet waar we willen zijn, maar we zien dat de structurele aanpak loont. Dit zien we zowel terug in de harde cijfers als de feedback die we van bezoekers ontvangen.

 

The voice of the customer

 

Een website bouw je voor je bezoekers. De bezoekers en klanten van D-reizen hebben dan ook een belangrijk aandeel in de optimalisatie en doorontwikkeling van de website. In de regel zijn er twee vormen van gebruikersonderzoek. Kwantitatief onderzoek, zoals Google Analytics, A/B testen en kwalitatief onderzoek. Kwantitatief onderzoek gaat om de feiten, kwalitatief onderzoek om de inzichten. Bij de ontwikkeling van de site hebben we diverse usability tests uitgevoerd met een klein team van respondenten. Het is best tijdrovend en kostbaar, maar het geeft altijd weer enorm veel inzichten. Naast het inzetten van usability tests wilden we aan de slag met een eigen D-reizen testpanel, waarbij we snel en op een grootschalige manier feedback konden verkrijgen. Door een oproep te doen in een van onze nieuwsbrieven hadden we in no time meer dan 3.000 klanten die als tester wilden deelnemen,  zonder beloning of vergoeding.

 

beeldblogRobbert

 

Homepage kliktest

 

Een van de eerste tests was het voorleggen van een nieuw ontwerp van de homepage.  Een kliktest is een online test die snel gebruikersfeedback geeft van enkele honderden of duizenden bezoekers tegelijk. Het onderzoek is uitgevoerd met Usabilla. Opvallend was de hoge respons op de e-mail om de test uit te voeren en de vele reacties, zoals nog meer ‘ruis’ weglaten op de site onder het mom van less is more. Binnen 48 uur uur hadden we de bevestiging dat de nieuwe homepage een juiste keuze was en ontvingen we nieuwe adviezen en tips om andere onderdelen te optimaliseren. De volgende test is in de maak. Dan wordt de optimalisatie van de booking flow onder de loep genomen.

Sturen op data en feedback van de klant is een continu proces. Meten, en dus weten, kost tijd. Maar het loont.

 

Deel dit artikel

Comments

  1. Wat is dit voor nonbericht?

Reacties