Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
shutterstock_227808508

Mobility-strategie nodig om verbonden te blijven met zakelijke reizigers

Door: | februari 11, 2016

Bijna driekwart van de organisaties in de zakelijke reisbranche verwacht dat mobiele technologie de meest impactvolle ontwikkeling is in het komende jaar. Reizigers zijn intussen volledig gewend aan mobiele mogelijkheden en stellen steeds hogere eisen, bijvoorbeeld aan apps. Voor reisbureaus in de zakelijke reisbranche is het van belang een sterke mobility-strategie te ontwikkelen, om in verbinding te blijven met zakelijke reizigers. Waar moeten ze rekening mee houden?  

Voor 86 procent van de zakenreizigers is de smartphone of tablet onmisbaar tijdens hun reis, blijkt uit onderzoek van Travelport. Mobiele applicaties zijn dan ook van grote waarde voor zakenreizigers. Niet alleen voor vluchtinformatie, maar ook voor bijvoorbeeld wijzigingen in het reisplan of voor het raadplegen van informatie over de plek van bestemming. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 85 procent van de zakenreizigers verwacht dat het zakelijke reisbureau of TMC een app aanbiedt, terwijl maar net iets meer dan de helft (51 procent) daadwerkelijk een app in huis heeft. Met andere woorden: werk aan de winkel voor organisaties in de zakelijke reisbranche.

Behoeften

Volgens het onderzoek is voor de meeste reizigers real time-reisinformatie de belangrijkste mobiele service. Verder vinden ze het gemakkelijk als alle reisinformatie gebundeld is op één plek en dat er via de mobiele applicatie boekingen gemaakt kunnen worden.

Ook blijkt dat er nog veel frustraties zijn bij het gebruik van de smartphone tijdens een zakenreis. Zo vindt bijna de helft van de reizigers het scherm te klein om afbeeldingen goed te kunnen zien. Daarnaast zijn de trage verbinding en de ontbrekende functionaliteit een grote bron van frustratie. Deze informatie is voor organisaties essentieel om in gedachten te houden bij het ontwikkelen van een app. De verbetering van connectiviteit is al op de goede weg, nu er bijvoorbeeld ook steeds vaker tijdens vluchten wifi beschikbaar komt. Het bieden van functionaliteit is dan ook het belangrijkste doel van een app, als we uitgaan van dit onderzoek.

Toegevoegde waarde travel managers

Apps zijn niet alleen handig voor de reizigers zelf, maar kunnen ook travel managers waardevolle inzichten geven, bijvoorbeeld in de kosten die zakenreizigers maken. In het onderzoek geeft ruim van de helft van de reizigers bovendien aan het geen probleem te vinden hun locatie via hun smartphone te delen. Ook dit biedt kansen voor travel managers.

Toekomst: pro-actieve apps

De volgende stap in de ontwikkeling van mobility, zijn pro-actieve gepersonaliseerde apps die de zakenreiziger veel extra services bieden. Te denken valt aan functionaliteit die in geval van vertraging de chauffeur op het vliegveld én het hotel informeert. Of een app die weet welk type restaurants favoriet zijn bij de gebruiker en hem laat weten waar deze in de buurt zijn. Deze toepassing is uit te breiden met bijvoorbeeld een reserveringsmogelijkheid. Daarnaast valt te denken aan speciale on-demand apps waarmee reizigers eenvoudig hun travel manager kunnen inschakelen voor bijvoorbeeld een wijziging in de planning, zonder dat het reisbeleid gevaar loopt.

Balans reiziger en travel manager

In het ontwikkelen van een sterke mobility-strategie is het dus van belang een balans te vinden tussen de wensen van de zakenreiziger en die van de travel managers en deze zo mogelijk in één oplossing te integreren. Zo biedt het de zakenreizigers de toegang en gepersonaliseerde service waarnaar zij op zoek zijn en geeft het de travel managers de inzichten die zij wensen ten aanzien van tracking, controle en kostenbeheersing.

Deel dit artikel

Reacties