Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
kleurrijke huisjes

Nice2stay wil groeien zonder kleinschaligheid te verliezen

Door: | maart 8, 2017

De Nederlandse nichespeler Nice2stay richt zich op de verhuur van vakantiehuizen, appartementen, boetiekhotels en B&B’s in Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal. Oprichters Femke Rozendaal en Remco Zwaan zijn druk bezig met een nieuw platform en nieuwe markten. “De focus komt meer op e-commerce te liggen.”

Hoe is Nice2stay ontstaan?

Femke: “We hebben Nice2stay vijf jaar geleden opgericht. Ik werkte bij Neckermann Reizen en Remco bij Vliegtickets.nl en we wilden graag voor onszelf beginnen. We ontdekten dat huiseigenaren van luxere vakantiehuizen geen goede intermediair konden vinden waar ze mee wilden samenwerken. De kleinschaligheid en liefde die zij in hun huizen steken vonden ze niet terug bij grote partijen als Belvilla en Eurorelais, ook al omdat die spelers hoge commissies vragen. Wij zijn in dat gat gesprongen. We zijn in 2012 naar Italië verhuisd en hebben het eerste jaar van Nice2stay gebruikt voor het zoeken van partners en het bouwen van de site. Na een jaar hadden we de eerste boeking, na twee jaar konden we ervan leven. Toen zijn we met ons gezin teruggegaan naar Nederland, waar we inmiddels met acht medewerkers kantoor houden in Overveen. We bieden nu naast Italië ook huizen in Spanje, Portugal en Frankrijk aan. Jaarlijks groeit onze omzet met 50 procent.”

Remco: “Onze doelgroep zijn mensen met een redelijk hoog besteedbaar inkomen. Ze zijn veeleisend en vinden service heel belangrijk. Wij selecteren alle accommodaties zelf. We hebben een intensieve samenwerking met onze partners, maken de foto’s van de locatie en kijken ook wat de omgeving te bieden heeft. In het begin gingen we altijd zelf op zoek naar huizen. Nu onze naamsbekendheid groeit, krijgen we vaak verzoeken van huiseigenaren. Maar als we het huis niet geschikt vinden doen we het niet. We zeggen best vaak nee.”

Remco en Femke, Nice2stay
De grote huizensites zoals HomeAway en Airbnb sturen steeds meer aan op instant boekingen. Zijn jullie met die ontwikkeling bezig?

Femke: “Pas sinds een jaar zeggen zeven van de tien klanten die bellen dat ze het zo jammer vinden dat ze niet zelf online de beschikbaarheid kunnen zien. We ontwikkelen daarom een nieuw platform waarmee ze de beschikbaarheid van de huizen direct kunnen inzien. Dan verliezen we in sommige gevallen een persoonlijk contactmoment, dus deze aanpassing van onze werkwijze is best spannend. Op onze nieuwe website gaan we duidelijk laten zien dat elke accommodatie door onszelf is bezocht. We bieden de mogelijkheid om te bellen of mailen met het teamlid dat het huis kent. En we nemen sowieso altijd contact op na een boeking, omdat onze partners dat van ons verwachten. We willen graag weten wie de accommodatie wil reserveren. Uiteraard kunnen mensen ook gewoon telefonisch of per mail blijven communiceren met ons. We willen geen klanten van ons vervreemden, maar blijven voldoen aan de verwachtingen en tegelijkertijd eventuele afhakers binnenboord houden.”

Remco: “Het wordt interessant om te zien wat de online boekingsmogelijkheid doet met de conversie. Nu leidt 35 procent van de aanvragen tot een boeking. Dat is heel hoog. Het is ook de reden dat we niet zoveel geld hoeven uit te geven aan marketing. Als je kijkt naar de verkoop van vliegtickets, dan moet je in de top-5 zoekresultaten van Google staan, anders verlies je marktaandeel. Er is weinig loyaliteit. Wij zijn product- en servicegericht en dat levert wel trouwe klanten op. Zestig procent van ons traffic is afkomstig van SEO, 30 procent is direct en 10 procent van social, met name Facebook. Er is maar een heel klein stukje Adwords-traffic. Het is simpelweg niet nodig om daar budget voor vrij te maken. De vraag naar mooie accommodaties is zo groot, dat mensen ons organisch vinden.”

Jullie werken samen met driehonderd partners en hebben een portfolio van zo’n duizend objecten. Zijn de particuliere huiseigenaren met één object klaar voor deze technologische stap?

Femke: “De Italiaanse oma die op een berg woont niet, maar we blijven wel gewoon met haar samenwerken, omdat haar vakantiehuis goed past bij onze doelgroep. Tegelijkertijd zijn er eigenaren van meerdere accommodaties of boetiekhotels die juist eisen dat we realtime beschikbaarheid bieden. Die accommodaties willen we ook kunnen blijven aanbieden.”

Remco: “Een aantal grotere partijen met wie we werken is er klaar voor. Zij hebben hun beschikbaarheid gekoppeld aan een channel manager, die de vertaalslag maakt naar ons platform. We zijn nu begonnen om de integratie met twee van die channel managers mogelijk te maken. Huiseigenaren die geen eigen inventarissysteem hebben maar wel direct boekbaar willen zijn kunnen gebruikmaken van onze eigen software die we hiervoor hebben laten bouwen. Daarnaast zijn we bezig met de bouw van een app voor partners ten behoeve van booking management, zodat we de communicatie tussen ons en de partners kunnen optimaliseren.”

Frankrijk is net toegevoegd als vakantiebestemming. Zit er nog meer in het vat?

Femke: “We werken productgestuurd – we zoeken mooie plekken en zetten dat aanbod in de markt. De logische volgende stap is wat ons betreft Griekenland. We kijken ook naar Scandinavië, omdat we weten dat daar heel veel mooie objecten te vinden zijn. Bij de beslissing over nieuwe bestemmingen speelt de vraag van de klant mee.  Maar we bieden nu bijvoorbeeld ondanks de animo van onze klanten nog geen Ibiza aan, omdat het zo’n volle, ontdekte markt is. We merken dat onze doelgroep open staat voor suggesties. Recent hebben we Puglia en Noord-Portugal toegevoegd. Je ziet dat als je die regio’s en accommodaties mooi presenteert en het verhaal goed vertelt, er meteen boekingen binnenkomen.”

Remco: “Voor we nieuwe regio’s toevoegen kijken we naar de vliegroutes – nieuwe bestemmingen moeten gemakkelijk te bereiken zijn vanaf Amsterdam, Antwerpen, Brussel en Eindhoven. Het is gewoon zo dat we het merken in de conversie als de vliegtickets naar een bestemming schaars en duur zijn.”

Femke: “Dat zien we bijvoorbeeld bij Galicië, waar we net een pilot zijn gestart met een paar huizen. Het is moeilijk bereikbaar per vliegtuig en daardoor loopt het nog niet zoals we willen. Maar steeds meer maatschappijen vliegen naar Porto en vanaf daar is Galicië goed te bereiken. Dus ik denk dat het wel goed komt met de vraag, we hebben alleen een wat langere adem nodig.”

Remco: “Qua product gaan we naast de collectie vakantiehuizen en -appartementen ook steeds meer richting de boetiekhotels en B&B’s mits deze goed technologisch te implementeren zijn. Mensen zoeken vaker naar korte trips van een paar dagen. Die willen wij bieden maar dan moet er wel realtime geboekt kunnen worden. Wij ontvangen op zo’n korte trip minder commissie dan op een villa die twee weken in de zomer wordt gehuurd, dus het is voor ons belangrijk dat de boeking makkelijk en efficiënt verloopt.”

Jullie website is Nederlands- en Engelstalig. Hebben jullie internationale ambities?

Femke: “Zeker. We hebben vanaf het begin een Engelstalige versie van de site gelanceerd met het idee niet alleen de Nederlandse en Belgische markt te bedienen. Tien procent van de omzet is op dit moment al afkomstig uit het buitenland, een mix van landen als Duitsland, Zwitserland, de VS, Australië, Zweden en Denemarken. We willen nu marketingbudget gaan investeren in social media om te kijken wat we op die markten kunnen doen.”

Remco: “Met Adwords krijg je niet zoveel gedaan in het buitenland. Het kost heel veel geld om in de top-3 te staan in de VS en Duitsland en de doelgroep is lastig te bereiken. We gaan daarom inzetten op Facebook om traffic vanuit het buitenland te genereren.”

Groei en kleinschalige, persoonlijke service gaan meestal niet samen. Hoe zorgen jullie ervoor dat de klantbeleving op hetzelfde niveau blijft?

Remco: “Met het nieuwe platform wordt de e-commerce kant belangrijker. We breiden uit met nieuwe bestemmingen dus het portfolio groeit, maar daardoor is het ook lastiger voor de klant om een keuze te maken. Het is belangrijk om relevant te blijven. Welke tien objecten laat je een bezoeker zien die zonder reisdatum of regio een zoekopdracht invoert op de site? We werken samen met Elastic Search om ervoor te zorgen dat bezoekers gemakkelijk de informatie kunnen vinden die ze zoeken en om correlaties tussen data vast te stellen. Als je de signalen herkent van waar iemand naar op zoek is kun je de sortering daarop aanpassen. Wie een bepaald huis heeft bekeken en later terugkomt op de site, moet als eerste dat huis te zien krijgen. Dat soort kleine slimmigheidjes gaan we de komende tijd testen om een optimale beleving op onze site te kunnen bieden.”

Femke: “We willen Nice2stay de komende jaren uitbouwen als een sterk internationaal reismerk met de focus op een unieke collectie accommodaties, e-commerce, automatisering en een professioneel team. We blijven vasthouden aan onze kernwaarden: persoonlijke service, betrokken medewerkers & eigenaren en betrouwbare communicatie. Dat is ons bestaansrecht in deze markt.”

Deel dit artikel

Reacties