Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

0 Reacties
Schiphol Game Destination Unknown

Nieuwe game van Schiphol: Destination Unknown

Door: | mei 12, 2014

Wat doe je als je de wereld wilt informeren over de vele bestemmingen die je vanaf jouw luchthaven kunt aanvliegen? Je kunt lijstjes tonen, je kunt het van de daken schreeuwen. Of je maakt er een game van. Schiphol heeft in zijn laatste campagne gebruik gemaakt van gamification en probeert zo op een speelse manier de klant te informeren over het netwerk van bestemmingen vanaf Schiphol. Carolijn Schoofs, Passagiers Marketeer bij Schiphol en expert blogger bij TravConnect, is verantwoordelijk voor alle B2C campagnes. Dus ook deze. ‘Destination Unknown’ is in samenwerking met FHV BBDO ontwikkeld. De game speelt lekker en al snel wilde ik hier meer over weten. Een tweet was snel verstuurd en in no-time volgde dit interview.

 

Wat willen jullie met deze game bereiken?

‘Met deze game willen we Nederland kennis laten maken met de diversiteit van ons bestemmingennetwerk. Op een sympathieke en speelse manier.’

 

Waarom hebben jullie Instagram gekozen? En hoe werkt dat precies?

‘Via Schiphol bereiken tienduizenden mensen elke dag een wereld aan bestemmingen. Sommige bestemmingen zijn heel bekend, andere veel minder. Wij vinden het fantastisch om via foto’s van échte mensen, bezoekers op ontdekkingstocht te sturen in het uitgebreide bestemmingennetwerk van Schiphol. Door Instagram-foto’s op die manier te gebruiken, hebben we een absolute primeur. In het CMS zijn specifieke hashtags aan bestemmingen gekoppeld, en vervolgens aan de game. Zo wordt per bestemming, geheel at random, elke speelronde opnieuw live content van Instagram geupload.’

 

Dit zal jullie mooie data opleveren. Wat gaan jullie daarmee doen?

‘De emailadressen van spelers gebruiken we om ze te informeren over hun deelname, ranking en de uiteindelijke winnaar. Spelers kunnen optioneel aanvinken of ze onze nieuwsbrief wensen te ontvangen.’

 

Is dit een stand alone game of zit er er nog een vervolg in de pijpleiding?

‘We overwegen om de game periodiek in te zetten, bijvoorbeeld rondom de overgang van zomer naar winterdienstregeling. Ons netwerk verandert continu. Het CMS van de game is zo ingericht dat we dit makkelijk kunnen updaten.’

 

Gaan jullie vaker games inzetten als middel om passagiers te bereiken? En moet het ook sales gaan opleveren?

‘De doelstelling van de game en campagne is het activeren van de rijkheid van ons netwerk op een sympathieke wijze. Er schuilt geen commerciële conversie doelstelling achter. Op deze wijze willen we de binding met ons merk versterken.’

 

Deel dit artikel

Reacties